Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Ewidencje podatkowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ewidencje podatkowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana znajomość podstawowych zagadnień z zakaresu prawa podatkowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zasadami dokumentowania zdarzeń gospodarczych na potrzeby systemu ewidencji podatkowej |
C-2 | Zapoznanie studenta z zakresem ewidencji podatkowych prowadzonych w przedsiębiorstwie |
C-3 | Przygotowanie studentów do prawidłowego ujmowania zdarzeń gospodarczych na potrzeby prowadzenia rozliczeń podatkowych w przedsiębiorstwach, w tym sporzadzania deklaracji podatkowych |
C-4 | Zapoznanie studenta z zasadami, terminami i trybem dokonywania rozliczeń podatkowych działaności przedsiębiorstw |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Definicja ewidencji podatkowej oraz i kryteria wyodrębniania podmiotów ewidencji podatkowej | 2 |
T-A-2 | Regulacje prawne w zakresie prawa podatkowego i ewidencji prowadzonych na potrzeby rozliczania zobowiązań podatkowych | 2 |
T-A-3 | Zasady obliczania przychodu, dochodu i podatku dochodowego | 2 |
T-A-4 | Formy ewidencji podatkowej – ujęcie ogólne | 2 |
T-A-5 | Ewidencje podatkowe podatników karty podatkowej oraz ryczałtu ewidencjonowanego | 6 |
T-A-6 | Ewidencje podatkowe podatników podatku dochodowego od osób fizycznych | 8 |
T-A-7 | Księgi rachunkowe jako ewidencja podatkowa | 2 |
T-A-8 | Ewidencje podatkowe dla potrzeb ustalania zobowiązań z tytułu podatku od towarów i usług | 2 |
T-A-9 | Zasady sporządzenia deklaracji i zeznań podatkowych | 2 |
T-A-10 | Kolokwium | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów dotyczących sposobu prowadzenia ewidencji podatkowych i rozliczania zobowiązań podatkowych | 24 |
A-A-3 | Konsultacje | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | objaśnienie, wyjaśnienie |
M-2 | studium przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podczas kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O06_W01 Student omawia zagadnienia z zakresu prowadzenia ewidencji podatkowych w podmiotach gospodarczych oraz regulacje prawa podatkowego dotyczącego funkcjonowania podmiotów gospodarczych | Z_1A_W03, Z_1A_W04, Z_1A_W10 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O06_U01 Student dobiera i objaśnia warunki wyboru, zakres i metody prowadzenia zapisów w ewidencjach (księgach) podatkowych i dokonuje na ich podstawie rozliczeń podatkowych | Z_1A_U09, Z_1A_U11, Z_1A_U13 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O06_K01 Student ma zdolność do samodzielnej pracy | Z_1A_K04, Z_1A_K07 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O06_W01 Student omawia zagadnienia z zakresu prowadzenia ewidencji podatkowych w podmiotach gospodarczych oraz regulacje prawa podatkowego dotyczącego funkcjonowania podmiotów gospodarczych | 2,0 | Student nie zna form opodatkowania i związanych z nimi obowiązków ewidencyjno-rozliczeniowych |
3,0 | Student zna formy opodatkowania i zasady dokonywania rozliczeń podatkowych oraz ogólne zagadnienia ewidencyjno-rozliczeniowe przedsiębiorców | |
3,5 | Student zna formy opodatkowania i dokonywania rozliczeń podatkowych przedsiębiorców, zasady prowadzenia ewidencji podatkowych | |
4,0 | Student zna zasady doboru i prowadzenia ewidencji podatkowych oraz przeprowadzania na ich podstawie rozliczeń podatkowych w odniesieniu do poszczególnych form opodatkowania działalności | |
4,5 | Student objaśnia zasady doboru i prowadzenia ewidencji podatkowych oraz przeprowadzania na ich podstawie rozliczeń podatkowych, potrafi porównać zakres informacyjny ewidencji podatkowych | |
5,0 | Student objaśnia szczegółowe zasady doboru i prowadzenia ewidencji podatkowych oraz przeprowadzania na ich podstawie rozliczeń podatkowych w odniesieniu do poszczególnych form opodatkowania działalności, potrafi wykazać ograniczenia informacyjne poszczególnych ewidencji podatkowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O06_U01 Student dobiera i objaśnia warunki wyboru, zakres i metody prowadzenia zapisów w ewidencjach (księgach) podatkowych i dokonuje na ich podstawie rozliczeń podatkowych | 2,0 | Student nie umie dokonać wyboru form ewidencji podatkowych właściwych w zakładanych warunkach funkcjonowania gospodarowania przedsiębiorcy i dokonywać w nich zapisów w zakresie zobowiazań podatkowych |
3,0 | Student prowadzi zapisy księgowe we wskazanych ewidencjach (księgach) podatkowych i podejmuje próby dokonania na ich podstawie rozliczeń podatkowych | |
3,5 | Student prowadzi zapisy księgowe we wskazanych ewidencjach (księgach) podatkowych, a na podstawie zapisów dokonuje rozliczeń podatkowych | |
4,0 | Student dokonuje wyboru ewidencji podatkowych odpowiednio do założonych warunków działania podmiotu gospodarczego, dokonuje w nich zapisów, a na ich podstawie rozliczeń podatkowych | |
4,5 | Student dokonuje wyboru ewidencji podatkowych odpowiednio do założonych warunków działania podmiotu gospodarczego, wskazuje sposób udokumentowania operacji gospodarczych, dokonuje zapisów w księgach podatkowych, a na ich podstawie rozliczeń podatkowych | |
5,0 | Student przedstawia możliwości w zakresie prowadzenia ewidencji (ksiąg) podatkowych odpowiednio do założonych warunków działania podmiotu gospodarczego, porównuje poszczególne formy ewidencji podatkowych określając obciążenia ewidencyjno-rozliczeniowe, wskazuje na sposób udokumentowania operacji gospodarczych, dokonuje zapisów księgowych, a na ich podstawie rozliczeń podatkowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O06_K01 Student ma zdolność do samodzielnej pracy | 2,0 | Student nie ma zdolności do samodzielnej pracy |
3,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów stanowiących treść zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiących treść zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiących treść zajęć, a proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiących treść zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe, a student potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów stanowiących treść zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe, a student potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Kiziukiewicz T., Sawicki K., Rachunkowość mikro i małych przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2016
- Zawadzki A., Rachunkowość małych firm, T. 1, Difin, Warszawa, 2017
- Zawadzki A., Rachunkowośc małych firm, T. 2, Difin, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, PKPiR 2021, Infor, Warszawa, 2020
- Tomala G., JPK_VAT z deklaracją i JPK_FA wskazówki dla księgowych, ODDK, Gdańska, 2020
- Olchowicz I., Jamroży M., Rachunkowość podatkowa, Difin, Warszawa, 2020
- Kowalski R., Faktury. Nowe zasady dokumentowania sprzedaży, Infor Biznes, Warszawa, 2019
- Młodzikowska D, Lunden B., Jednoosobowa firma, BL Info Polska, Gdańsk, 2019, XVIII
- ., Aktualne akty prawne regulujące zasady prowadzenia ewidencji podatkowych, ISAP, isap.sejm.gov.pl
- podatki.gov.pl, Portal Podatkowy, https://www.podatki.gov.pl/