Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Narzędzia i metody wyszukiwania informacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Narzędzia i metody wyszukiwania informacji | ||
Specjalność | Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z technologii informacyjnych. |
W-2 | Znajomość podstaw zarządzania organizacjami. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat narzędzi do wyszukiwania informacji. |
C-2 | Student powinień znać metody wyszukiwania informacji. |
C-3 | Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na wyszukiwanie informacji w sieci Internet. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa strategii wyszukiwawczych | 2 |
T-L-2 | Narzędzia do wyszukiwania informacji w Internecie ich budowa i działanie. | 6 |
T-L-3 | Narzędzia przeszukiwania ukrytego Internetu | 4 |
T-L-4 | Katalogi oraz wyszukiwarki zasobów internetowych | 2 |
T-L-5 | Przeszukiwanie baz danych | 2 |
T-L-6 | Zastosowanie operatorów do zaawansowanego wyszukiwania. | 2 |
T-L-7 | Porządkowania informacji, narzędzia i standardy. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i definicje związane z wyszukiwaniem informacji. | 1 |
T-W-2 | Strategie i metody wyszukiwania informacji. | 2 |
T-W-3 | Operatory wykorzystywane do budowy instrukcji wyszukiwawczych. | 1 |
T-W-4 | Narzędzia wyszukiwawcze - charakterystyka, podział | 2 |
T-W-5 | Systemy wyszukiwania informacji | 1 |
T-W-6 | Wyszukiwanie informacji w sieci Internet | 2 |
T-W-7 | Metody i kryteria oceny informacji elektronicznej | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-L-2 | Czytanie zalecanej literatury. | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 2 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu. | 11 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu. | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Metoda przypadków. |
M-5 | Wykład multimedialny. |
M-6 | Objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D5/11_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat strategii i metod wyszukiwania informacji. | Z_1A_W04, Z_1A_W07, Z_1A_W11 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D5/11_U01 Student posiada umiejętność tworzenia strategii wyszukiwania informacji. Potrafi wykorzystać operatory do budowy instrkcji wyszukiwawczych. | Z_1A_U02, Z_1A_U11 | — | C-1, C-3 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3, M-4, M-6 | S-1, S-2 |
Z_1A_D5/11_U02 Student posiada umiejętność wykorzystania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie | Z_1A_U02, Z_1A_U11 | — | C-1, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D5/11_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat strategii i metod wyszukiwania informacji. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z podstawowych pojęć i definicji związanych z wyszukiwaniem informacji. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych pojęć i definicji związanych z wyszukiwaniem informacji. | |
3,5 | Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji . | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z podstawowych zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji. | |
4,5 | Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z podstawowych zasad zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z podstawowych zasad zasad i narzędzi do wyszukiwania informacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D5/11_U01 Student posiada umiejętność tworzenia strategii wyszukiwania informacji. Potrafi wykorzystać operatory do budowy instrkcji wyszukiwawczych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji. |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji. | |
3,5 | Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu określenia strategii wyszukiwania informacji. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych. | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu określenia strategii i budowy instrukcji wyszukiwawczych. | |
Z_1A_D5/11_U02 Student posiada umiejętność wykorzystania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie | 2,0 | Student nie posiada umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie. |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w Internecie. | |
3,5 | Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie. | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu zastosowania narzędzi do wyszukiwania informacji w bazach danych i Internecie. |
Literatura podstawowa
- A.I. Czern, Teoria wyszukiwania informacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1981
- A. Wakulicz-Deja, Podstawy systemów wyszukiwania informacji. Analiza metod., PWN, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- O. Ungurian, Elementy teorii języków informacyjnych, PAN, Warszawa, 1976
- D. Nicholas, Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu, Wydawnictwo SBP, Warszawa, 2001
- M. Próchnicka, Spersonalizowane wyszukiwanie i dostarczanie informacji., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011, Vol. 1, Multimedialne i Sieciowe Systemy Informacyjne.