Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza
Sylabus przedmiotu Organizacja i technika handlu zagranicznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja i technika handlu zagranicznego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Studenci winni, wykazać się niezbędną wiedzą z zakresu makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Teoretyczne i praktyczne zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami techniki i organizacji handlu zagranicznego a zwłaszcza z przygotowaniem kontraktu i realizacją transakcji handlu zagranicznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | System informacji rynkowej dla potrzeb handlu zagranicznego; | 2 |
T-A-2 | Prawo dewizowe; | 2 |
T-A-3 | Cykl transakcji handlu zagranicznego; | 2 |
T-A-4 | Ogólna koncepcja kontraktu; | 4 |
T-A-5 | Międzynarodowe zwyczaje i uzanse handlowe; | 2 |
T-A-6 | Ryzyko w transakcjach handlu zagranicznego; | 2 |
T-A-7 | Reklamacje i arbitraż w handlu zagranicznym; | 2 |
T-A-8 | Dokumenty cyklu transakcji handlu zagranicznego; | 2 |
T-A-9 | Kontrakt w handlu zagranicznym; | 2 |
T-A-10 | Nieuwarunkowane formy zapłat w transakcjach handlu zagranicznego; | 2 |
T-A-11 | Uwarunkowane formy zapłaty w transakcjach handlu zagranicznego; | 2 |
T-A-12 | Realizacja płatności zagranicznych; | 2 |
T-A-13 | Transport międzynarodowy; | 2 |
T-A-14 | System informacji rynkowej dla potrzeb handlu zagranicznego; | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 24 |
A-A-3 | Konsultacje | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena bieżącej aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praca pisemna - projekt |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O3/1_W01 Student rozpoznaje i definiuje podstawowe kategorie związane z techniką i organizacją handlu zagraniczego | Z_1A_W01, Z_1A_W03, Z_1A_W05 | — | C-1 | T-A-14 | M-1 | S-2 |
Z_1A_O3/1_W02 Student zna międzynarodowe zwyczaje i uzanse handlowe | Z_1A_W01, Z_1A_W02, Z_1A_W03, Z_1A_W04, Z_1A_W05, Z_1A_W06 | — | C-1 | T-A-5 | M-1 | S-2 |
Z_1A_O3/1_W03 Student zna uwarunkowane formy zapłaty w transakcjach handlu zagranicznego | Z_1A_W01, Z_1A_W02, Z_1A_W03, Z_1A_W04, Z_1A_W05, Z_1A_W06 | — | C-1 | T-A-11 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O3/1_U01 Student umie analizować przebieg cyklu transakcji handlu zagraniczego | Z_1A_U01, Z_1A_U02, Z_1A_U04, Z_1A_U17 | — | C-1 | T-A-14 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O3/1_K01 potrafi pracować w grupie | Z_1A_K01 | — | C-1 | T-A-14 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O3/1_W01 Student rozpoznaje i definiuje podstawowe kategorie związane z techniką i organizacją handlu zagraniczego | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych kategorii związanych z handlem zagranicznym |
3,0 | Porafi przytoczyć podstawowe definicje | |
3,5 | W kreatywny sposób podchodzi do definicji. Potrafi wskazać przebieg cyklu transakcji handlu zagranicznego. | |
4,0 | Sprawnie porusza się w zagadnieniach handlu zagraniczego.Potrafi analziować przebieg cyklu transakcji handlu zagraniczego | |
4,5 | Potrafi krytycznie analiować zapisy umów handlowych | |
5,0 | Potrafi dokonać wyboru odpowiedzniej formy zawarcia kontraktu. Swobodnie porusza się pośród uznasów handlowych. Zna korzyści z korzystania z różnych form płatności w handlu zagraniacznym | |
Z_1A_O3/1_W02 Student zna międzynarodowe zwyczaje i uzanse handlowe | 2,0 | Student nie zna zwyczajów handlowych |
3,0 | Student zna zwyczaje handlowe w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student zna zwyczaje handlowe w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student zna zwyczaje handlowe w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna zwyczaje handlowe w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student zna zwyczaje handlowe w stopniu bardzo dobrym | |
Z_1A_O3/1_W03 Student zna uwarunkowane formy zapłaty w transakcjach handlu zagranicznego | 2,0 | Student nie zna uwarunkowanych form zapłaty |
3,0 | Student zna uwarunkowane formy zapłaty w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student zna uwarunkowane formy zapłaty w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student zna uwarunkowane formy zapłaty w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna uwarunkowane formy zapłaty w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student zna uwarunkowane formy zapłaty w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O3/1_U01 Student umie analizować przebieg cyklu transakcji handlu zagraniczego | 2,0 | NIe potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w handlu zagranicznym |
3,0 | Potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w handlu zagranicznym | |
3,5 | Potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w handlu zagranicznym, potrafi okreslić części skladowe cyklu transakcji handlu zagranicznego | |
4,0 | Analizuje poszczegóolne elementy cyku tkansakcji handlu zagraniczego | |
4,5 | Potrafi ocenić przydatność różnorodnych instrumnetów finansowych jako form płatności w HZ | |
5,0 | Potrafi dokonać analizy zapisów kontraktu, wybrać odpowiedzni sposób platności i zadbać o jej przebieg przy wykorzystaniu zwyczajów handlowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O3/1_K01 potrafi pracować w grupie | 2,0 | Nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym | |
3,5 | Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań | |
4,0 | Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu | |
4,5 | Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami | |
5,0 | Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy |
Literatura podstawowa
- Dorosz A, Olesiński Z, Pastusiak L, Stosunki międzynarodowe. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa, 2018
- Karolina Drela, Agnieszka Malkowska, Jolanta Zieziula, Handel zagraniczny, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2019, ebook
Literatura dodatkowa
- Beata Stępień, Handel zagraniczny. Poradnik dla praktyków, PWE, Warszawa, 2016, ebook
- Beata Stępień, Handel zagraniczny. Studia przypadków, PWE, Warszawa, 2016