Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Matematyka II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej. |
C-2 | Zdobycie przez studentów wiedzy niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria i in. |
C-3 | Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w zarządzaniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych. | 2 |
T-A-2 | Ekstrema funkcji dwóch zmiennych. | 2 |
T-A-3 | Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej. | 4 |
T-A-4 | Równania różniczkowe. | 2 |
T-A-5 | Macierze i wyznaczniki. Równania macierzowe. Układy równań liniowych. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych. | 1 |
T-W-2 | Ekstrema funkcji dwóch zmiennych. | 2 |
T-W-3 | Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej. | 3 |
T-W-4 | Równania różniczkowe. | 1 |
T-W-5 | Macierze i wyznaczniki. Równania macierzowe. Układy równań liniowych. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń. | 28 |
A-A-3 | Wykonanie prac domowych. | 17 |
A-A-4 | Przygotowanie się do kolokwiów. | 16 |
A-A-5 | Uczestnictwo w dwóch kolokwiach. | 2 |
A-A-6 | Konsultacje | 12 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie się do wykładów. | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu. | 18 |
A-W-5 | Uczestnictwo w egzaminie. | 2 |
A-W-6 | Konsultacje | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania zadań podczas zajęć. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań domowych (indywidualnie i w grupach). |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B3_W01 Student zna teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych, rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej oraz algebry liniowej. | Z_1A_W08 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B3_U01 Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań. | Z_1A_U01 | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-5 | M-2 | S-5, S-4, S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B3_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz grupowej. | Z_1A_K08, Z_1A_K02, Z_1A_K01 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-5 | M-2, M-1 | S-5, S-4, S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B3_W01 Student zna teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych, rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej oraz algebry liniowej. | 2,0 | Student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną. |
3,0 | Student własnymi słowami formułuje definicje i twierdzenia z poznanych działów matematyki wyższej. | |
3,5 | Student poprawnie formułuje definicje i twierdzenia z poznanych działów matematyki wyższej w języku matematycznym. | |
4,0 | Student ponadto zna przykłady ilustrujące poznane definicje oraz twierdzenia. | |
4,5 | Student ponadto zna interpretację geometryczną poznanych definicji oraz twierdzeń oraz wnioski z nich wynikające. | |
5,0 | Student ponadto zna interpretację ekonomiczną poznanych definicji oraz twierdzeń. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B3_U01 Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań. | 2,0 | Student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną. |
3,0 | Student potrafi samodzielnie: - obliczyć pochodne cząstkowe rzędu pierwszego i drugiego funkcji dwóch zmiennych, - obliczyć całkę nieoznaczoną elementarnych funkcji jednej zmiennej, - wykonać podstawowe działania arytmetyczne na macierzach, - obliczyć wyznacznik stopnia drugiego i trzeciego. | |
3,5 | Student ponadto potrafi samodzielnie: - obliczyć pochodne cząstkowe dowolnego rzędu funkcji wielu zmiennych - obliczyć całkę nieoznaczoną funkcji jednej zmiennej przez podstawienie i przez części, - obliczyć całkę oznaczoną, - rozwiązać równanie różniczkowe metodą rozdzielenia zmiennych, - obliczyć wyznacznik dowolnego stopnia na podstawie twierdzenia Laplace'a, - wyznaczyć macierz odwrotną, - rozwiązać układ równań liniowych na podstawie twierdzenia Cramera. | |
4,0 | Student ponadto potrafi samodzielnie: - wyznaczyć ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych, - zastosować całkę oznaczoną do obliczenia pola obszaru, - rozwiązać równanie różniczkowe o rozdzielonych zmiennych przy warunku początkowym, - rozwiązać równanie macierzowe, - wyznaczyć rząd macierzy. | |
4,5 | Student ponadto potrafi samodzielnie: - wyznaczyć ekstrema globalne funkcji dwóch zmiennych, - obliczyć całkę niewłaściwą, - rozwiązać liniowe niejednorodne równanie różniczkowe, - rozwiązać układ równań liniowych na podstawie twierdzenia Kroneckera-Capellego. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie: - wykonać powyższe zadania na nowych przykładach (odmiennych od prezentowanych podczas zajęć oraz zadawanych do domu), - zastosować pochodną cząstkową do wyznaczenia wybranych wielkości ekonomicznych (np. kosztu krańcowego, elastyczności funkcji produkcji), - zastosować całkę oznaczoną do wyznaczenia wartości średniej wielkości ekonomicznych, - dokonać wszechstronnego sprawdzenia, analizy i interpretacji otrzymanych wyników, - zaproponować alternatywne metody rozwiązania zadań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B3_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz grupowej. | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej lub grupowej. |
3,0 | Student organizuje pracę indywidualną i grupową kierując się wskazówkami nauczyciela. | |
3,5 | Student samodzielnie organizuje pracę indywidualną (gromadzi niezbędne materiały i rozwiązuje zadania). W pracy grupowej student samodzielnie realizuje przydzielone sobie zadania. | |
4,0 | Student samodzielnie organizuje pracę indywidualną. Student samodzielnie organizuje pracę grupową (realizuje przydzielone sobie zadania oraz przydziela zadania członkom zespołu). | |
4,5 | Student samodzielnie organizuje pracę indywidualną i prezentuje jej wyniki. W pracy grupowej student ponadto aktywnie współpracuje z zespołem. | |
5,0 | Student ponadto samodzielnie kieruje zespołem i organizuje prezentację wyników jego pracy. |
Literatura podstawowa
- Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach. cz.1 i 2, PWN, Warszawa, 2014
- Piszczała J., Matematyka i jej zastosowanie w naukach ekonomicznych, AE, Poznań, 2008
- Sołtysiak J., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu, WSH, Gdańsk, 2002
- Winnicki K., Miklewska J., Perzyńska J., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Banaś J., Podstawy matematyki dla ekonomistów, WNT, Warszawa, 2007
- Babula E., Czerwonka L., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu / Mathematical applications in economics and management, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015