Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Studenci posiadają wiedzę z zakresu podstaw rachunkowości |
W-2 | Studenci posiadają wiedzę z rachunkowości finansowej przedsiębiorstw |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość formalno-prawnych zasad sprawozdawczości finansowej i niefinansowej w jednostkach |
C-2 | Umiejętność identyfikacji podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej |
C-3 | Umiejętność interpretowania informacji sprawozdawczych w raportach rocznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej | 2 |
T-A-2 | Struktura i treść bilansu | 2 |
T-A-3 | Struktura i treść rachunku zysków i strat | 2 |
T-A-4 | Struktura i treść informacji dodatkowej | 2 |
T-A-5 | Zakres treści pozostałych części rocznego sprawozdania finansowego | 2 |
T-A-6 | Sprawozdanie z działalności zarządu - zakres informacji finansowych i niefinansowych, w tym oświadczenie na temat informacji niefinansowych | 2 |
T-A-7 | Raporty zintegrowane | 2 |
T-A-8 | Przygotowanie prezentacji na temat zakresu i sposobu prezentacji informacji sprawozdawczych w raportach wybranych jednostek | 8 |
T-A-9 | Wygłoszenie prezentacji | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie się do zajęć, przegląd raportów wybranych jednostek | 14 |
A-A-2 | Przegląd literatury | 10 |
A-A-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-4 | Konsultacje | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna na temat zakresu i treści elementów sprawozdania finansowego |
M-3 | Ćwiczenia - rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie sprawozdawczości |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza i ocena pracy studentów podczas ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sporządzanie i wygłaszanie prezentacji dotyczących ujawnień finansowych i niefinansowych informacji sprawozdawczych w raportowaniu wybranych jednostek |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O1_W01 Student zna elementy sprawozdania finansowego | Z_1A_W01, Z_1A_W08, Z_1A_W09 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-3 | S-3 |
Z_1A_O1_W02 Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych | Z_1A_W03, Z_1A_W10, Z_1A_W15 | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O1_U01 Student potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych | Z_1A_U13, Z_1A_U14, Z_1A_U03, Z_1A_U21 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O1_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć | Z_1A_K04, Z_1A_K08, Z_1A_K01 | — | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O1_W01 Student zna elementy sprawozdania finansowego | 2,0 | Student nie zna podstawowych elementów składowych sprawozdań finansowych |
3,0 | Student potrafi rozróżnić podstawowe elementy sprawozdań finansowych | |
3,5 | Student prezentuje syntetyczne wyniki podstawowych elementów sprawozdań finansowych | |
4,0 | Student potrafi zinterpretować syntetyczne wyniki sprawozdań finansowych | |
4,5 | Student potrafi zaprezentować i zinterpretować cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych | |
5,0 | Student potrafi analizować syntetyczne i cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych oraz dokonywać analiz porównawczych pomiędzy wynikami poszczeglnych sprawozdań | |
Z_1A_O1_W02 Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych | 2,0 | Student nie zna zasad ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych |
3,0 | Student zna podstawowe zasady ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie ustalić wybrane czastkowe wartości sprawozdania finansowego | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi ustalić i porównać wybrane cząstkowe wartości sprawozdania finansowego | |
4,5 | Student samodzielnie potrafi własciwie dobrać narzędzia do ustalenia i analizy określonych wartości sprawozdania finansowego | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować narzędzia do ustalenia i analizy wszystkich czastkowych i syntetycznych elementów sprawozdania finansowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O1_U01 Student potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych |
3,0 | Student potrafi w 60% porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych | |
3,5 | Student potrafi w 70% porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych | |
4,0 | Student potrafi w 80% porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych | |
4,5 | Student potrafi w 88 % porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych | |
5,0 | Student potrafi w 95 % porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O1_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- B. Nadolna, M. Rydzewska, Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych, ZUT, Szczecin, 2020
- J.Dyktus, Gaertner M, B. Malik, Sprawozdawczośc i analiza finansowa, Difin, Warszawa, 2017
- B. Nita, Sprawozdawczość finansowa według polskiego prawa bilansowego, Difin, Warszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- Sprawozdania finansowe wybranych organizacji, Krajowy Rejestr Sądowy
- Nita B., Sprawozdawczość zarządcza. Analizy i raporty wewnętrzne w controllingu, PWN, 2014