Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Analiza rynku pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza rynku pracy | ||
Specjalność | Zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii, negocjacji, prawa a także znać podstawy rynku. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i krajach UE. |
C-2 | Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach warunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rynek pracy - istota, funkcja. Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy | 2 |
T-A-2 | Wpływ zmian strukturalnych na dostosowania na rynku pracy (ze szczególnym uwzględnieniem tzw. "trudnych rynków pracy"). Otwieranie się gospodarki polskiej a zmiany na rynu pracy. | 2 |
T-A-3 | Prywatyzacja a rynek pracy. Opodatkowanie pracy a koszty pracy. | 2 |
T-A-4 | Bezrobocie, zwłaszcza długookresowe. Wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia. Formy walki z bezrobociem. | 2 |
T-A-5 | Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się. Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy. | 3 |
T-A-6 | Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych. | 2 |
T-A-7 | Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przegląd i zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą. | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 5 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
A-A-5 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - objaśnienia, informacje |
M-2 | Prezentacje multimedialne - wykład informujący. |
M-3 | Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętnej analizy rynku i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiadomości zdobytych podczas ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D11/8_W01 Student posiada wiedzę na temat istoty i funcji rynku pracy. | Z_1A_W01, Z_1A_W10 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Z_1A_D11/8_W02 Posiada wiedzę na temat wpływu zmian strukturalnych na dostosowania do rynku pracy. | Z_1A_W04, Z_1A_W06 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D11/8_U01 Student posiada umiejętność aktywnego poszukiwania pracy. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności na rynku pracy. | Z_1A_U04, Z_1A_U06 | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Z_1A_D11/8_U02 Posiada umiejętność analizowania systemów płac i kosztów pracy. | Z_1A_U09, Z_1A_U17 | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D11/8_K01 Posiada kompetencje do przeprowadzenia analizy wybranego (bądź wskazanego) rynku. | Z_1A_K06, Z_1A_K07 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D11/8_W01 Student posiada wiedzę na temat istoty i funcji rynku pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy rynku pracy , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_D11/8_W02 Posiada wiedzę na temat wpływu zmian strukturalnych na dostosowania do rynku pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy rynku pracy , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D11/8_U01 Student posiada umiejętność aktywnego poszukiwania pracy. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności na rynku pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy rynku pracy , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_D11/8_U02 Posiada umiejętność analizowania systemów płac i kosztów pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy rynku pracy , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D11/8_K01 Posiada kompetencje do przeprowadzenia analizy wybranego (bądź wskazanego) rynku. | 2,0 | |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy rynku pracy , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- CECYLIA SADOWSKA-SNARSKA, ZENON WIŚNIEWSKI (RED.), Zmiany na rynku pracy w perspektywie społecznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2019
- Jolanta M. Szaban, Rynek pracy w Polsce i w Unii Europejskiej, Difin, 2016