Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Przywództwo i motywacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przywództwo i motywacja | ||
Specjalność | Zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z tradycyjnymi i nowoczesnymi teoriami i podejściami do motywacji oraz przywództwa. |
C-2 | Zapoznanie z możliwościami i narzędziami podnoszenia motywacji członków organizacji. |
C-3 | Przyswojenie wiedzy na temat teorii władzy i przywództwa oraz stylów zarządzania i wynikających z nich zalet oraz wad, jak i możliwości zastosowania. |
C-4 | Zapoznanie studentów z formami i metodami kreowania przywódców. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Funkcja przewodzenia w procesie zarządzania. | 2 |
T-W-2 | Istota i znaczenie motywowania. | 2 |
T-W-3 | Historyczne podejście do motywowania. | 2 |
T-W-4 | Tradycyjne podejście do motywowania: teoria potrzeb; teoria oczekiwań; teoria sprawiedliwości; teoria wzmocnień. | 2 |
T-W-5 | Nowe podejście do motywowania: teoria ustalania celów; teoria modyfikacji zachowań. | 2 |
T-W-6 | Systemy motywacyjne w organizacji. | 2 |
T-W-7 | Rola systemu wynagradzania w motywowaniu. | 2 |
T-W-8 | Pozapłacowe instrumenty motywacyjne | 2 |
T-W-9 | Czynniki wpływające na motywację. | 2 |
T-W-10 | Możliwości podnoszenia poziomu motywacji pracowników. | 2 |
T-W-11 | Istota i znaczenie przywództwa. | 2 |
T-W-12 | Pojęcie władzy a pojęcie przywództwa. | 2 |
T-W-13 | Podejścia do przywództwa: podejście kwalifikacyjne; podejście behawioralne; podejście sytuacyjne. | 2 |
T-W-14 | Rodzaje stylów przywódczych. | 2 |
T-W-15 | Możliwości kreowania przywódców | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowaanie do egzaminu | 24 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D11/7_W01 Student potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie podejścia do motywacji i przywództwa | Z_1A_W05, Z_1A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Z_1A_D11/7_W02 Student potrafi rozróżnic i wyjaśnić narzędzia związane z podnoszeniem motywacji pracowników | Z_1A_W05, Z_1A_W06 | — | C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Z_1A_D11/7_W03 Student potrafi wyjaśnić terie władzy i przywództwa oraz stylów zarządzania | Z_1A_W05, Z_1A_W06 | — | C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Z_1A_D11/7_W04 Student zna formy i metody kreowania przywódców | Z_1A_W05, Z_1A_W06 | — | C-4 | T-W-15 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D11/7_W01 Student potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie podejścia do motywacji i przywództwa | 2,0 | Student w niezadawalajacy sposób opisuje wskazane teorie motywacji i przywództwa |
3,0 | Student potrafi opisać tylko nieliczne tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa. | |
3,5 | Student zadawalajaco potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa. | |
4,0 | Student dobrze potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa podane podczas wykładów. Potrafi je porównać. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa podane podczas wykładów a także inne. Potrafi je porównać i uzasadnić wybór w konkretnej sytuacji. | |
Z_1A_D11/7_W02 Student potrafi rozróżnic i wyjaśnić narzędzia związane z podnoszeniem motywacji pracowników | 2,0 | Student posiada niezadawalajacą wiedzę na temat narzędzi związanych z podnoszeniem motywacji pracowników. Nie potrafi objaśnić większości omawianych zagadnień. |
3,0 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat narzędzi związanych z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia. | |
3,5 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat narzędzi związanych z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia. | |
4,0 | Student dobrze zna i rozróżnia narzędzia związane z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
4,5 | Student bardzo dobrze zna i rozróżnia narzędzia związane z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
5,0 | Student doskonale zna i rozróżnia narzędzia związane z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia. Potrafi uzasadnić wybór wybranego narzędzia w konkretnym przypadku decyzyjnym. | |
Z_1A_D11/7_W03 Student potrafi wyjaśnić terie władzy i przywództwa oraz stylów zarządzania | 2,0 | Student w niezadawalajacy sposób opisuje wskazane teorie władzy, przywództwa i stylów zarządzania |
3,0 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia | |
3,5 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
5,0 | Student posiada doskonałą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia. | |
Z_1A_D11/7_W04 Student zna formy i metody kreowania przywódców | 2,0 | Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić . |
3,0 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia. | |
3,5 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
5,0 | Student posiada doskonałą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia. |
Literatura podstawowa
- Włodzimierz Piotrowski, Andrzej K. Koźmiński, Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
- Michael Armstrong, Stephen Taylor, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2016
- Kozłowski Waldemar, Motywowanie pracowników w organizacji, CeDeWu, Warszawa, 2017
- Nieżurawska Joanna, Motywowanie pracowników zróżnicowanych pokoleniowo, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Ken Blanchard, Przywództwo wyższego stopnia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016
- Ken Blanchard, Dariusz Chełmiński, Aleksander Drzewiecki, Ewa Kubica, Dobre przywództwo, Wolters Cluwer, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Covey S.R., Zasady skutecznego przywództwa, Rebis, Poznań, 2004
- Dubrin A.J., Przywództwo, Dom wydawniczy Rebis, Poznań, 2002
- Chmiel N. (red), Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
- Robbins S. P., Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa, 2004