Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Analiza systemów informacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza systemów informacyjnych
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 5 0,50,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z technologii informacyjnych.
W-2Znajomość podstaw zarządzania organizacjami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat analizy systemów informacyjnych.
C-2Student powinień znać podstawowe metody i techniki analizy systemów informacyjnych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Identyfikacja użytkowników systemu informacyjnego2
T-L-2Badanie potrzeb informacyjnych użytkowników3
T-L-3Opracowanie potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa3
T-L-4Określenie problemów informacyjnych w organizacjach3
T-L-5Modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zadania systemów informacyjnych1
T-W-2Metody i techniki analizy2
T-W-3Analiza i modelowanie systemu informacyjnego2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo zajęciach15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.5
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach i ćwiczeniach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/12_W01
Student posiada wiedzę z zakresu analiza i modelowanie systemu informacyjnego.
Z_1A_W04, Z_1A_W07, Z_1A_W13C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-4, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/12_U01
Student posiada umiejętność modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
Z_1A_U02, Z_1A_U11C-3, C-1T-L-5, T-L-1, T-L-3M-3, M-4S-2, S-1
Z_1A_D5/12_U02
Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa.
Z_1A_U04, Z_1A_U11C-3, C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/12_W01
Student posiada wiedzę z zakresu analiza i modelowanie systemu informacyjnego.
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych zagadnień z systemów informacyjnych
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych zagadnień z systemów informacyjnych
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zagadnień z systemów informacyjnych
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zagadnień analizy systemów informacyjnych
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zagadnień analizy systemów informacyjnych
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zagadnień analizy systemów informacyjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/12_U01
Student posiada umiejętność modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
2,0Student nie posiada umiejętności modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
3,0Student nie posiada umiejętności modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
3,5Student posiada dostateczne umiejętność modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
4,0Student posiada dobre umiejętności modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
4,5Student posiada dobre umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych i modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych i modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
Z_1A_D5/12_U02
Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa.
2,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych metod i technik analizy systemów informacyjnych.
3,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych metod i technik analizy systemów informacyjnych.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.
4,0Student posiada dobre umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.
4,5Student posiada dobre umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa.

Literatura podstawowa

  1. A. Nowicki, Analiza i Modelowanie Systemów Informacyjnych, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław, 2001
  2. J. Kisielnicki, H.Sroka, Systemy Informacyjne Biznesu, Informatyka dla zarządzania, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, 1999
  3. A. Nowicki, Informatyka dla ekonomistów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. J.M. Pomykała, J.A. Pomykała, Systemy informacyjne, Modelowanie i wybrane techniki kryptograficzne, Mikom, Warszawa, 1999
  2. S. Senczyna, Analiza i modelowanie systemu informacyjnego przedsiębiorstwa – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja użytkowników systemu informacyjnego2
T-L-2Badanie potrzeb informacyjnych użytkowników3
T-L-3Opracowanie potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa3
T-L-4Określenie problemów informacyjnych w organizacjach3
T-L-5Modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zadania systemów informacyjnych1
T-W-2Metody i techniki analizy2
T-W-3Analiza i modelowanie systemu informacyjnego2
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.5
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.6
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/12_W01Student posiada wiedzę z zakresu analiza i modelowanie systemu informacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W13Identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.
C-2Student powinień znać podstawowe metody i techniki analizy systemów informacyjnych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat analizy systemów informacyjnych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i zadania systemów informacyjnych
T-W-2Metody i techniki analizy
T-W-3Analiza i modelowanie systemu informacyjnego
Metody nauczaniaM-4Objaśnienie
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach i ćwiczeniach.
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych zagadnień z systemów informacyjnych
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych zagadnień z systemów informacyjnych
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zagadnień z systemów informacyjnych
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zagadnień analizy systemów informacyjnych
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zagadnień analizy systemów informacyjnych
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zagadnień analizy systemów informacyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/12_U01Student posiada umiejętność modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U11Posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat analizy systemów informacyjnych.
Treści programoweT-L-5Modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
T-L-1Identyfikacja użytkowników systemu informacyjnego
T-L-3Opracowanie potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach i ćwiczeniach.
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
3,0Student nie posiada umiejętności modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
3,5Student posiada dostateczne umiejętność modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
4,0Student posiada dobre umiejętności modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
4,5Student posiada dobre umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych i modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych i modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/12_U02Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U11Posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.
C-2Student powinień znać podstawowe metody i techniki analizy systemów informacyjnych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat analizy systemów informacyjnych.
Treści programoweT-L-1Identyfikacja użytkowników systemu informacyjnego
T-L-2Badanie potrzeb informacyjnych użytkowników
T-L-4Określenie problemów informacyjnych w organizacjach
T-L-3Opracowanie potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach i ćwiczeniach.
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych metod i technik analizy systemów informacyjnych.
3,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych metod i technik analizy systemów informacyjnych.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.
4,0Student posiada dobre umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.
4,5Student posiada dobre umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa.