Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Zarządzanie strategiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie strategiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu podstaw zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z rodzajami modelowych strategii organizacji.
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej.
C-3Nabycie umiejętności formułowania strategii organizacji na podstawie dokonanej analizy strategicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie strategii. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa.3
T-A-2Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia)4
T-A-3Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych)5
T-A-4Analiza potencjału strategicznego (bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości)6
T-A-5Cykl życia produktu. Metody portfelowe.3
T-A-6Analiza SWOT TOWS3
T-A-7Formułowanie wyborów strategicznych6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Praca w grupach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć i studiowanie literatury8
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia4
A-A-4uczestnictwo w zajęciach30
A-A-5Konsultacje6
A-A-6Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O7_W01
Student zna podstawowe typy strategii organizacji
Z_1A_W01, Z_1A_W13C-1T-A-1, T-A-6, T-A-7M-1S-2
Z_1A_O7_W02
Student zna metody analizy strategicznej.
Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09, Z_1A_W11C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-3M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O7_U01
Student potrafi sformułować strategię na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
Z_1A_U04C-3T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O7_K01
Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem
Z_1A_K06C-2, C-3, C-1T-A-6, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O7_W01
Student zna podstawowe typy strategii organizacji
2,0Student nie zna podstawowych założeń modelowych strategii.
3,0Student zna podstawowe założenia modelowych strategii.
3,5Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii i potrafi podać przykłady.
4,0Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady.
4,5Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania.
5,0Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady, potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania oraz przewidzieć konsekwencje podjętych wyborów strategicznych.
Z_1A_O7_W02
Student zna metody analizy strategicznej.
2,0Student nie potrafi ogólnie scharakteryzować wybranych metod analizy strategicznej.
3,0Student potrafi ogólnie scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej.
3,5Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej.
4,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru.
4,5Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji.
5,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji. Student potrafi wskazać warunki niezbędne do zastosowania poszczególnych metod analizy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O7_U01
Student potrafi sformułować strategię na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych problemów organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy.
3,5Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą.
4,0Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe.
4,5Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy standardowych modelowych strategii.
5,0Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy modelowych strategii w sposób twórczy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O7_K01
Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem
2,0Nie dostrzega relacji między organizacją a otoczeniem.
3,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem i potrafi je zdefiniować.
3,5Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować.
4,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować, dokonać klasyfikacji oraz zebrać podstawowe informacje o problemie.
4,5Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej.
5,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej, jest zdeterminowany do jej realizacji.

Literatura podstawowa

  1. Gierszewska G., Romanowska K., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2017, 5
  2. Pierścionek Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Gregorczyk S., Urbanek G. (red.), Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020, ibuk
  2. Krzakiewicz K., Cyfert S. (red. nauk.), Strategiczny wymiar dynamicznych zdolności polskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo UEP, Poznań, 2017, ibuk

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie strategii. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa.3
T-A-2Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia)4
T-A-3Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych)5
T-A-4Analiza potencjału strategicznego (bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości)6
T-A-5Cykl życia produktu. Metody portfelowe.3
T-A-6Analiza SWOT TOWS3
T-A-7Formułowanie wyborów strategicznych6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Praca w grupach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć i studiowanie literatury8
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia4
A-A-4uczestnictwo w zajęciach30
A-A-5Konsultacje6
A-A-6Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O7_W01Student zna podstawowe typy strategii organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W13Identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami modelowych strategii organizacji.
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie strategii. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa.
T-A-6Analiza SWOT TOWS
T-A-7Formułowanie wyborów strategicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych założeń modelowych strategii.
3,0Student zna podstawowe założenia modelowych strategii.
3,5Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii i potrafi podać przykłady.
4,0Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady.
4,5Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania.
5,0Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady, potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania oraz przewidzieć konsekwencje podjętych wyborów strategicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O7_W02Student zna metody analizy strategicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W09Posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej.
Treści programoweT-A-4Analiza potencjału strategicznego (bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości)
T-A-5Cykl życia produktu. Metody portfelowe.
T-A-6Analiza SWOT TOWS
T-A-2Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia)
T-A-3Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ogólnie scharakteryzować wybranych metod analizy strategicznej.
3,0Student potrafi ogólnie scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej.
3,5Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej.
4,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru.
4,5Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji.
5,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji. Student potrafi wskazać warunki niezbędne do zastosowania poszczególnych metod analizy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O7_U01Student potrafi sformułować strategię na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności formułowania strategii organizacji na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie strategii. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa.
T-A-4Analiza potencjału strategicznego (bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości)
T-A-5Cykl życia produktu. Metody portfelowe.
T-A-6Analiza SWOT TOWS
T-A-7Formułowanie wyborów strategicznych
T-A-2Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia)
T-A-3Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych problemów organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy.
3,5Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą.
4,0Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe.
4,5Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy standardowych modelowych strategii.
5,0Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy modelowych strategii w sposób twórczy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O7_K01Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej.
C-3Nabycie umiejętności formułowania strategii organizacji na podstawie dokonanej analizy strategicznej.
C-1Zapoznanie z rodzajami modelowych strategii organizacji.
Treści programoweT-A-6Analiza SWOT TOWS
T-A-2Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia)
T-A-3Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych)
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega relacji między organizacją a otoczeniem.
3,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem i potrafi je zdefiniować.
3,5Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować.
4,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować, dokonać klasyfikacji oraz zebrać podstawowe informacje o problemie.
4,5Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej.
5,0Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej, jest zdeterminowany do jej realizacji.