Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie
Sylabus przedmiotu Wizualizacja danych statystycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wizualizacja danych statystycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>, Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość matematyki, statystyki opisowej i ekonometrii z zakresu szkoły wyższej, ogólna wiedza ekonomiczna. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętości: student potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi (Statgraphics, Statistica). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych. |
C-2 | Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych. |
C-3 | Opanowanie umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji. |
C-4 | Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Znaczenie informacji w organizacjach gospodarczych. Wizualizacja danych jako medium w procesie komunikacji. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierajacego elementy graficzne. | 4 |
T-P-2 | Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. | 4 |
T-P-3 | Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych. | 4 |
T-P-4 | Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np.. Tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym. | 4 |
T-P-5 | Techniki tworzenia i prezentowania danych ekonomicznych. Klasyfikacja programów graficznych ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników. | 4 |
T-P-6 | Praktyczne przykłady wykorzystania technik wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. | 4 |
T-P-7 | Analiza, ocena i daignoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 30 |
A-P-2 | Studia literaturowe. | 6 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu. | 16 |
A-P-4 | Zaprezentowanie projektu. | 2 |
A-P-5 | Konsultacje | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia projektowe z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (arkusza kalkulacyjnego, pakietów statystycznych, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie uzyskane na podstawie projektu opracowanego z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O4/1_W01 Student ma wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych. Zna zasady poprawnego i skutecznego przetwarzania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania greficznej prezentacji danych. | Z_1A_W01, Z_1A_W02, Z_1A_W04, Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W07 | — | C-1 | T-P-1, T-P-6 | M-1 | S-1 |
Z_1A_O4/1_W02 Student zna metody i rozwiązania informatyczne stosowane do wizualizacji danych ekonomicznych. | Z_1A_W01, Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09 | — | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O12_U02 Student umie praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych. | Z_1A_U01, Z_1A_U08, Z_1A_U14, Z_1A_U03, Z_1A_U21 | — | C-2, C-3, C-4 | T-P-2, T-P-4, T-P-6 | M-1 | S-1 |
Z_1A_O4/1_U01 Student umie analizować, ocenić i diagnozować informacje ekonomiczne na podstawie graficznej prezentacji. | Z_1A_U01, Z_1A_U08, Z_1A_U12, Z_1A_U14, Z_1A_U03 | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-6, T-P-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O4/1_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej. | Z_1A_K04, Z_1A_K05, Z_1A_K08, Z_1A_K02, Z_1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O4/1_W01 Student ma wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych. Zna zasady poprawnego i skutecznego przetwarzania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania greficznej prezentacji danych. | 2,0 | nie posiada wiedzy na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, nie zna zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych |
3,0 | posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych oraz zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych | |
3,5 | posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych | |
4,0 | posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych | |
4,5 | posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych | |
5,0 | posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych, a także potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych | |
Z_1A_O4/1_W02 Student zna metody i rozwiązania informatyczne stosowane do wizualizacji danych ekonomicznych. | 2,0 | nie posiada wiedzy na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych |
3,0 | posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych | |
3,5 | posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych | |
4,0 | posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych | |
4,5 | posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych | |
5,0 | posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i wie jakie rozwiązania informatyczne należy zastosować w badaniach społeczno-gospodarczych, umie ocenić przydatność proponowanych narzędzi i wie jak się nimi posługiwać |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O12_U02 Student umie praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych. | 2,0 | nie potrafi prowadzić analiz, oceniać i diagnozować informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji |
3,0 | potrafi prowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać wstępnej oceny wyników | |
3,5 | potrafi prowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny wyników | |
4,0 | potrafi prowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny wyników | |
4,5 | potrafi prowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny oraz wstepnej diagnozy uzyskanych wyników | |
5,0 | potrafi prowadzić pełną analizę, ocenę i diagnozę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji | |
Z_1A_O4/1_U01 Student umie analizować, ocenić i diagnozować informacje ekonomiczne na podstawie graficznej prezentacji. | 2,0 | nie umie wykorzystać technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych |
3,0 | potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych | |
3,5 | potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać większość zaproponowanych technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych | |
4,0 | potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych | |
4,5 | potrafi samodzielnie wykorzystać większość technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych | |
5,0 | potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane przez siebie techniki wizualizacji odpowiednie do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O4/1_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej. | 2,0 | student nie opanował zasad pracy indywidualnej i zespołowej |
3,0 | student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy przy niewielkiej pomocy nauczyciela | |
4,0 | student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny i zespołowy projekt badawczy, a z pomocą nauczyciela potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wstępnej analizy wyników | |
4,5 | opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie rynku i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrazebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wszechstronnej analizy wyników | |
5,0 | opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie rynku i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrazebne do rozwiązania sformułowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy wyników oraz wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych |
Literatura podstawowa
- Wilke C. O., Podstawy wizualizacji danych. Zasady tworzenia atrakcyjnych wykresów, Hellion, 2020
- Smiciklas M., Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, Onepress, 2012
- S. Murray, Interaktywna wizualizacja danych, Hellion, 2013
- Kasperski J., Metody graficznej prezentacji danych naukowych: teoria i przykłady zastosowań, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2021
Literatura dodatkowa
- Dudycz H., Wizualizacja danych jako narzędzie wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem, Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1998
- Kopczewska K., Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R CRAN, CeDeWu, Warszawa, 2010
- Kopertowska M., Grafika menedżerska i prezentacyjna, MIKON, Warszawa, 2004
- Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z wykorzystaniem programu STATISTICA PL na przykładzie medycyny, SoftStat, Kraków, 2000
- Grabska E. J., Projektowanie wizualne wspomagane komputerem, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2007