Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi
Sylabus przedmiotu Gospodarka regionalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka regionalna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe wiadomości z zakresu polityki gospodarczej oraz geografii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest ukazanie praktycznych procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej. |
C-2 | Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia praktycznej wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej. Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionu. Student powienien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota i zakres gospodarki regionalnej | 3 |
T-A-2 | Rozwój regionalny i lokalny | 2 |
T-A-3 | Konkurencyjność i innowacyjność regionów | 3 |
T-A-4 | Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna. | 4 |
T-A-5 | Strategia rozwoju regionu | 2 |
T-A-6 | Zarządzanie rozwojem regionu | 2 |
T-A-7 | Analiza SWOT regionu z wykorzystaniem danych z baz GUS i BDL | 9 |
T-A-8 | Pomiar i ocena rozwoju regionalnego | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Studiowanie obowiązującej i uzupełniającej literatury przedmiotu. | 10 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach. | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie pracy do zaliczenia przedmiotu. | 8 |
A-A-5 | Zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - objaśnienia |
M-2 | Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna |
M-3 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej w ostatnich tygodniach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji |
S-2 | Ocena formująca: ocena zaliczenia ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O8_W01 Student posiada wiedzę o podstawowej terminologii w zakresie regionu i rozwoju regionalnego. | Z_1A_W01, Z_1A_W09, Z_1A_W13, Z_1A_W14, Z_1A_W15 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Z_1A_O8_W02 Posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE. | Z_1A_W02 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-8 | M-3, M-2 | S-2 |
Z_1A_O8_W03 Student posiada wieddzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. | Z_1A_W03, Z_1A_W11, Z_1A_W12, Z_1A_W13, Z_1A_W15 | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-7 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O8_U01 Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybanego regionu Polski i Europy | Z_1A_U06, Z_1A_U07, Z_1A_U12, Z_1A_U19, Z_1A_U20, Z_1A_U03 | — | C-1 | T-A-2, T-A-8 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Z_1A_O8_U02 Posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym. | Z_1A_U07, Z_1A_U08, Z_1A_U17, Z_1A_U20, Z_1A_U18 | — | C-1 | T-A-2, T-A-1 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O8_K01 Student potrafi współpracować w grupie, podejmuje w niej różne role. | Z_1A_K08, Z_1A_K09, Z_1A_K02 | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Z_1A_O8_K02 Student ma świadomość kształcenia ustawicznego. | Z_1A_K03, Z_1A_K05, Z_1A_K09 | — | C-1, C-2 | T-A-8, T-A-4, T-A-6 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O8_W01 Student posiada wiedzę o podstawowej terminologii w zakresie regionu i rozwoju regionalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_O8_W02 Posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_O8_W03 Student posiada wieddzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O8_U01 Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybanego regionu Polski i Europy | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_O8_U02 Posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O8_K01 Student potrafi współpracować w grupie, podejmuje w niej różne role. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_O8_K02 Student ma świadomość kształcenia ustawicznego. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- KUDEŁKO JOANNA, WAŁACHOWSKI KAROL, ŻMIJA DARIUSZ, Gospodarka regionalna w obliczu kryzysu wywołanego pandemią COVID-19, DIFIN, 2020
- Strzelecki Zb. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2009
- praca zbiorowa pod redakcją Grzegorza Gorzelaka i Anny Tucholskiej, Rozwój. Region. Przestrzeń, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Informacji i Promocji, Warszawa, 2007
- red. nauk. Marek Cisek, Andrzej Józef Kozłowski, amorząd gminny w Polsce : czynniki determinujące rozwój lokalny : wybrane problemy, Difin, 2016
- Adam Szewczuk, Magdalena Kogut-Jaworska, Magdalena Zioło, Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H. Beck, 2011