Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi

Sylabus przedmiotu Gospodarka innowacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka innowacyjna
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o przedsiebiorczości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zwiększanie roli nauki w rozwoju gospodarczym1
T-K-2Zarządzanie innowacjami1
T-K-3Metody kreowania innowacji1
T-K-4Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Źrodła innowacji1
T-K-5Proces innowacyjny - strategie innowacyjne1
T-K-6Innowacyjność przedsiębiorstw w UE i w Polsce1
T-K-7Etapy opracowania projektu innowacyjnego1
T-K-8Parki technologiczne1
T-K-9Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.1
T-K-10Innowacyjność w świetle teorii gier1
10
wykłady
T-W-1Przedsiębiorczość - definicja, istota2
T-W-2Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości2
T-W-3Przedsiębiorca - rola i znaczenie. Średnie i małe przedsiębiorstwa w UE2
T-W-4Przyklady innowacji przedsiębiorczych2
T-W-5Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw2
T-W-6Wspieranie przedsiębiorczości i inowacyjności ze środków publicznych2
T-W-7Innowacja - definicja, cele korzyści2
T-W-8Proces innowacyjny - modele, podmioty uczestniczace3
T-W-9Źródła innowacji zewnętrzne i wewnętrzne. Cechy innowacji3
T-W-10Uwarunkowania innowacyjności3
T-W-11Opory i bariery wprowadzania innowacyjności i sposoby ich pokonywania.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w ćwiczeniach: 10 x 1 godz.10
A-K-2Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury18
A-K-3Zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1Udział w wykladach25
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Przygotowanie referatu w formie multimedialnej15
A-W-4Przegląd literatury i portali internetowych16
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D4/10_W01
Uzyskał pogłębioną wiedzę o innowacyjności i jej znaczeniu w gospod.
Z_1A_W03, Z_1A_W08C-1T-W-9, T-W-8, T-W-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D4/10_U01
Przygotowanie mulimedialnego projektu
Z_1A_U03C-1T-K-5, T-K-10, T-K-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D4/10_K01
ma umiejętność opracowania projektu innowacyjnego w Firmie
Z_1A_K04, Z_1A_K06C-1T-K-5, T-K-4, T-K-7, T-W-10M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D4/10_W01
Uzyskał pogłębioną wiedzę o innowacyjności i jej znaczeniu w gospod.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D4/10_U01
Przygotowanie mulimedialnego projektu
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D4/10_K01
ma umiejętność opracowania projektu innowacyjnego w Firmie
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zastempowski Maciej, Innowacyjność małego przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2019, wydanie 1, ISBN: 978-83-231-3654-5
  2. Trzmielak D , Grzegorczyk M, Transfer wiedzy i technologii z organizacji naukowo-badawczych do przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódż, 2017
  3. Szatkowski K, Zarządzanie innowacjami i transferem technologii, PWN, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Piasecki B., Przedsiębiorczość i mała firma - teoria i paraktyka, PWN, Warszawa, 2009
  2. Mielcarek, Paweł., Procesy zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach przemysłowych, Difin, Warszawa, 2016, Wydanie 1, ISBN:978-83-8085-192-4
  3. Targalski J., Przedsiębiorczość i zarządzanie, C BECK, Warszawa, 2009

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zwiększanie roli nauki w rozwoju gospodarczym1
T-K-2Zarządzanie innowacjami1
T-K-3Metody kreowania innowacji1
T-K-4Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Źrodła innowacji1
T-K-5Proces innowacyjny - strategie innowacyjne1
T-K-6Innowacyjność przedsiębiorstw w UE i w Polsce1
T-K-7Etapy opracowania projektu innowacyjnego1
T-K-8Parki technologiczne1
T-K-9Klastry przemysłowe. Specjalne strefy ekonomiczne.1
T-K-10Innowacyjność w świetle teorii gier1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorczość - definicja, istota2
T-W-2Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości2
T-W-3Przedsiębiorca - rola i znaczenie. Średnie i małe przedsiębiorstwa w UE2
T-W-4Przyklady innowacji przedsiębiorczych2
T-W-5Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw2
T-W-6Wspieranie przedsiębiorczości i inowacyjności ze środków publicznych2
T-W-7Innowacja - definicja, cele korzyści2
T-W-8Proces innowacyjny - modele, podmioty uczestniczace3
T-W-9Źródła innowacji zewnętrzne i wewnętrzne. Cechy innowacji3
T-W-10Uwarunkowania innowacyjności3
T-W-11Opory i bariery wprowadzania innowacyjności i sposoby ich pokonywania.2
25

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w ćwiczeniach: 10 x 1 godz.10
A-K-2Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury18
A-K-3Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykladach25
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Przygotowanie referatu w formie multimedialnej15
A-W-4Przegląd literatury i portali internetowych16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D4/10_W01Uzyskał pogłębioną wiedzę o innowacyjności i jej znaczeniu w gospod.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
Z_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
Treści programoweT-W-9Źródła innowacji zewnętrzne i wewnętrzne. Cechy innowacji
T-W-8Proces innowacyjny - modele, podmioty uczestniczace
T-W-7Innowacja - definicja, cele korzyści
Metody nauczaniaM-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D4/10_U01Przygotowanie mulimedialnego projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
Treści programoweT-K-5Proces innowacyjny - strategie innowacyjne
T-K-10Innowacyjność w świetle teorii gier
T-K-7Etapy opracowania projektu innowacyjnego
Metody nauczaniaM-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D4/10_K01ma umiejętność opracowania projektu innowacyjnego w Firmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Z_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat znaczenia przedsiębiorczości w gospodarce
Treści programoweT-K-5Proces innowacyjny - strategie innowacyjne
T-K-4Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Źrodła innowacji
T-K-7Etapy opracowania projektu innowacyjnego
T-W-10Uwarunkowania innowacyjności
Metody nauczaniaM-1Analiza opisu przypadków, zajęcia warsztatowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przedstawionego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0