Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów przemysłowych
Sylabus przedmiotu Diagnostyka predykcyjna systemów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka predykcyjna systemów | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów przemysłowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | diagnostyka, wizualizacja, podstawy robotyki, informatyka, programowanie PLC/PAC, metrologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi trendami, poziomem wiedzy, stanem techniki oraz narzędziami sprzętowo-programowymi stosowanymi w systemach diagnostyki przemysłowej. Celem części praktycznej jest utrwalenie praktyczne pozyskanej wiedzy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Charakterystyka obiektu. Zdefiniowanie listy defektów/uszkodzeń obiektu. Analiza możliwości wykrycia poszczególnych defektów/uszkodzeń – dobór metod diagnostycznych. Projekt rozmieszczenia czujników dla zadania diagnostyki | 2 |
T-P-2 | Projekt wizualizacji dla obiektu. | 2 |
T-P-3 | Implementacja sterowania obiektu. | 4 |
T-P-4 | Implementacja algorytmów diagnostycznych. | 6 |
T-P-5 | Projekt i implementacja układu tolerującego uszkodzenia. | 4 |
T-P-6 | Projekt i implementacja predykcyjnych algorytmów harmonogramowania prac serwisowych. | 4 |
T-P-7 | Walidacja poprawności wykonania zadania. | 4 |
T-P-8 | Przygotowanie dokumentacji powykonawczej. | 2 |
T-P-9 | Prezentacja i ocena projektów. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień diagnostyki przemysłowej | 1 |
T-W-2 | Metody detekcji, metody lokalizacji | 4 |
T-W-3 | Układy tolerujące uszkodzenia | 2 |
T-W-4 | Harmonogramowanie prac remontowych - predykcja zdatności systemu | 2 |
T-W-5 | System diagnostyki z predykcją niezawodności obiektu - przykład. Zaliczenie wykładów. | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studia literaturowe | 2 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-3 | Zapoznanie z materiałami dostępnymi w Internecie | 3 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda przypadków |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Zajęcia z użyciem komputera |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca postęp pracy nad projektem |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_D03-BFSP_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z diagnostyką przemysłową, systemami tolerującymi uszkodzenia oraz przewidywaniem stanu maszyn i urządzeń, ze szczególnym uwzględnieniem harmongramwania prac serwisowych. | AR_2A_W03, AR_2A_W09, AR_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_D03-BFSP_U01 Student potrafi zdefiniować defekty i uszkodzenia, dokonać implementacji algorytmów diagnostyki i ich wizualizacji, dokonać walidacji opracowanego systemu diagnostycznego. | AR_2A_U01, AR_2A_U02, AR_2A_U03, AR_2A_U12 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-1, T-P-4, T-P-3 | M-3, M-4 | S-1 |
AR_2A_D03-BFSP_U02 Student potrafi zaprojektować i zaimlementować system tolerujący uszkodzenia i predykcyjny system harmonogramowania prac remontowych. | AR_2A_U01, AR_2A_U02, AR_2A_U03, AR_2A_U12 | — | — | C-1 | T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-5, T-P-6 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_D03-BFSP_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z diagnostyką przemysłową, systemami tolerującymi uszkodzenia oraz przewidywaniem stanu maszyn i urządzeń, ze szczególnym uwzględnieniem harmongramwania prac serwisowych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zagadnień związanych z diagnostyką przemysłową, systemami tolerującymi uszkodzenia oraz przewidywaniem stanu maszyn i urządzeń, ze szczególnym uwzględnieniem harmongramwania prac serwisowych. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student zna i rozumie zagadnienia związane z diagnostyką przemysłową, systemami tolerującymi uszkodzenia oraz przewidywaniem stanu maszyn i urządzeń, ze szczególnym uwzględnieniem harmongramwania prac serwisowych. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student zna i rozumie zagadnienia związane z diagnostyką przemysłową, systemami tolerującymi uszkodzenia oraz przewidywaniem stanu maszyn i urządzeń, ze szczególnym uwzględnieniem harmongramwania prac serwisowych. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student zna i rozumie zagadnienia związane z diagnostyką przemysłową, systemami tolerującymi uszkodzenia oraz przewidywaniem stanu maszyn i urządzeń, ze szczególnym uwzględnieniem harmongramwania prac serwisowych. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student zna i rozumie zagadnienia związane z diagnostyką przemysłową, systemami tolerującymi uszkodzenia oraz przewidywaniem stanu maszyn i urządzeń, ze szczególnym uwzględnieniem harmongramwania prac serwisowych. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student zna i rozumie zagadnienia związane z diagnostyką przemysłową, systemami tolerującymi uszkodzenia oraz przewidywaniem stanu maszyn i urządzeń, ze szczególnym uwzględnieniem harmongramwania prac serwisowych. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_D03-BFSP_U01 Student potrafi zdefiniować defekty i uszkodzenia, dokonać implementacji algorytmów diagnostyki i ich wizualizacji, dokonać walidacji opracowanego systemu diagnostycznego. | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować defektów i uszkodzeń, dokonać implementacji algorytmów diagnostyki i ich wizualizacji, dokonać walidacji opracowanego systemu diagnostycznego. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować defekty i uszkodzenia, dokonać implementacji algorytmów diagnostyki i ich wizualizacji, dokonać walidacji opracowanego systemu diagnostycznego. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować defekty i uszkodzenia, dokonać implementacji algorytmów diagnostyki i ich wizualizacji, dokonać walidacji opracowanego systemu diagnostycznego. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować defekty i uszkodzenia, dokonać implementacji algorytmów diagnostyki i ich wizualizacji, dokonać walidacji opracowanego systemu diagnostycznego. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować defekty i uszkodzenia, dokonać implementacji algorytmów diagnostyki i ich wizualizacji, dokonać walidacji opracowanego systemu diagnostycznego. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować defekty i uszkodzenia, dokonać implementacji algorytmów diagnostyki i ich wizualizacji, dokonać walidacji opracowanego systemu diagnostycznego. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
AR_2A_D03-BFSP_U02 Student potrafi zaprojektować i zaimlementować system tolerujący uszkodzenia i predykcyjny system harmonogramowania prac remontowych. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować i zaimlementować systemu tolerującego uszkodzenia i predykcyjnego systemu harmonogramowania prac remontowych. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować i zaimlementować system tolerujący uszkodzenia i predykcyjny system harmonogramowania prac remontowych. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować i zaimlementować system tolerujący uszkodzenia i predykcyjny system harmonogramowania prac remontowych. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować i zaimlementować system tolerujący uszkodzenia i predykcyjny system harmonogramowania prac remontowych. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować i zaimlementować system tolerujący uszkodzenia i predykcyjny system harmonogramowania prac remontowych. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować i zaimlementować system tolerujący uszkodzenia i predykcyjny system harmonogramowania prac remontowych. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Jan Maciej Kościelny, Diagnostyka zautomatyzowanych procesów przemysłowych, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, 2015, ISBN/ISSN: 978-83-7837-563-0
- Korbicz, J., Kościelny, J.M., Kowalczuk, Z., Cholewa, W., Fault Diagnosis Models, Artificial Intelligence, Applications, 2004, ISBN 978-3-540-40767-6
- Ron J. Patton, Paul M. Frank, Robert N. Clark, Issues of Fault Diagnosis for Dynamic Systems, 2013, ISBN 9781447136446