Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów przemysłowych
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów przemysłowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | informatyka, podstawy automatyki, programowanie sterowników PLC/PAC |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów automatyki (w przemyśle maszynowym oraz w motoryzacji), od których wymaga się określonego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w projektowaniu tego typu systemów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do oprogramowania SISTEMA. Typowe parametry systemu bezpieczeństwa funkcjonalnego (PLr, PL, MTTFD, DC, CCF, Category). | 3 |
T-L-2 | Przykład analizy ryzyka wybranego systemu technicznego wg ISO 12100. | 3 |
T-L-3 | Model SISTEMA dla osiągnięcia założonego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. | 3 |
T-L-4 | Model SysML przykładowego systemu bezpieczeństwa funkcjonalnego. | 3 |
T-L-5 | Systemy bezpieczeństwa funkcjonalnego z zastosowaniem komponentów oferowanych przez różnych producentów. Bilblioteki SISTEMA | 3 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie zakresu projektu | 3 |
T-P-2 | Spotkania w ramach projektu | 21 |
T-P-3 | Dokumentacja i prezentacja projektu | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego | 3 |
T-W-2 | Analiza ryzyka zgodnie z określonymi standardami | 3 |
T-W-3 | Zastosowanie programów komputerowych do projektowania i analizy implementacji założeń bezpieczeństwa funkcjonalnego | 3 |
T-W-4 | Zagadnienia architektury sprzętowej w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego | 3 |
T-W-5 | 10 kroków projektowania systemów bezpiecznych. Studium wybranego przypadku | 3 |
T-W-6 | Zagadnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego w motoryzacji zgodnie ze standardem ISO 26262. Zaliczenie wykładów. | 5 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studia literaturowe, zapoznanie z materiałami dostępnymi w Internecie | 5 |
20 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Studia literaturowe, zapoznanie z materiałami dostępnymi w Internecie | 5 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda przypadków |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Zajęcia z użyciem komputera |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca postęp pracy nad projektem |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_D06-BFSP_W01 Student zna i rozumie: - założenia stosowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, - zagadnienia analizy ryzyka w projektowaniu systemów automatyki | AR_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_D06-BFSP_U01 Student potrafi: - opracować założenia dla projektu implementacji systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, - zamodelować dokumentację projektowanego systemu w wybranym programie komputerowym | AR_2A_U08, AR_2A_U21 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_D06-BFSP_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i problemy związane z procesami projektowania i modelowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student ma świadomość specjalnego traktowania procedur projektowania bezpiecznych systemów automatyki. | AR_2A_K01, AR_2A_K02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-L-5, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_D06-BFSP_W01 Student zna i rozumie: - założenia stosowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, - zagadnienia analizy ryzyka w projektowaniu systemów automatyki | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie założeń stosowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Nie zna również zagadnień analizy ryzyka w projektowaniu systemów automatyki. |
3,0 | Student zna i rozumie założenia stosowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego oraz potrafi przeprowadzić analizę ryzyka projektowanego systemu. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student zna i rozumie założenia stosowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego oraz potrafi przeprowadzić analizę ryzyka projektowanego systemu. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student zna i rozumie założenia stosowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego oraz potrafi przeprowadzić analizę ryzyka projektowanego systemu. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student zna i rozumie założenia stosowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego oraz potrafi przeprowadzić analizę ryzyka projektowanego systemu. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student zna i rozumie założenia stosowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego oraz potrafi przeprowadzić analizę ryzyka projektowanego systemu. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_D06-BFSP_U01 Student potrafi: - opracować założenia dla projektu implementacji systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, - zamodelować dokumentację projektowanego systemu w wybranym programie komputerowym | 2,0 | Student nie potrafi opracować założeń dla projektu implementacji systemu bezpieczeństwa funkcjonalnego ani zamodelować dokumentacji systemu w żadnym dedykowanym programie komputerowym. |
3,0 | Student potrafi opracować założenia dla projektu implementacji systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, jak również zamodelować dokumentację projektowanego systemu w dedykowanym normatywnym oprogramowaniu komputerowym. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi opracować założenia dla projektu implementacji systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, jak również zamodelować dokumentację projektowanego systemu w dedykowanym normatywnym oprogramowaniu komputerowym. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi opracować założenia dla projektu implementacji systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, jak również zamodelować dokumentację projektowanego systemu w dedykowanym normatywnym oprogramowaniu komputerowym. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi opracować założenia dla projektu implementacji systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, jak również zamodelować dokumentację projektowanego systemu w dedykowanym normatywnym oprogramowaniu komputerowym. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi opracować założenia dla projektu implementacji systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, jak również zamodelować dokumentację projektowanego systemu w dedykowanym normatywnym oprogramowaniu komputerowym. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_D06-BFSP_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i problemy związane z procesami projektowania i modelowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student ma świadomość specjalnego traktowania procedur projektowania bezpiecznych systemów automatyki. | 2,0 | Student nie ma świadomości powagi i nie rozumie pozatechnicznych aspektów i problemów związanych z procesami projektowania i modelowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student nie ma również świadomości specjalnego traktowania procedur projektowania bezpiecznych systemów automatyki. |
3,0 | Student ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i problemów związanych z procesami projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego jak również specjalnego traktowania procedur projektowania tego typu systemów. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i problemów związanych z procesami projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego jak również specjalnego traktowania procedur projektowania tego typu systemów. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i problemów związanych z procesami projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego jak również specjalnego traktowania procedur projektowania tego typu systemów. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i problemów związanych z procesami projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego jak również specjalnego traktowania procedur projektowania tego typu systemów. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i problemów związanych z procesami projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego jak również specjalnego traktowania procedur projektowania tego typu systemów. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- K. Pietrusewicz, Materiały udostępnione przez prowadzącego, Szczecin
- Dr David J. Smith, Kenneth G.L. Simpson, Safety Critical Systems Handbook. A Straightforward Guide to Functional Safety: IEC 61508 (2010 Edition) and Related Standards. Including: Process IEC 61511, Machinery IEC 62061 and ISO 13849, Elsevier, 2011, ISBN: 978-0-08-096781-3
- Jürgen Barg, Franz Eisenhut-Fuchsberger, Alexander Orth, 10 Steps to Performance Level: Handbook for the Implementation of Functional Safety According to ISO 13849, Bosch Rexroth, 2012, ISBN-13: 978-3981487923