Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów przemysłowych
Sylabus przedmiotu Sieci sensoryczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sieci sensoryczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Piskorowski <Jacek.Piskorowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Kocoń <Slawomir.Kocon@zut.edu.pl>, Piotr Okoniewski <Piotr.Okoniewski@zut.edu.pl>, Michał Raczyński <RM23892@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z przedmiotu: Elektronika analogowa i cyfrowa |
W-2 | Znajomość zagadnień z przedmiotu: Metrologia przemysłowa |
W-3 | Znajomość zagadnień z przedmiotu: Platformy systemów wbudowanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką sieci sensorowych i ich potencjalnym zastosowaniem |
C-2 | Zapoznanie studentów z architekturami oraz standardami sieci sensorycznych |
C-3 | Przedstawienie funkcjonowania wybranych protokołów komunikacyjnych |
C-4 | Wykształcenie u studentów umiejętności projektowania sieci sensorowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium sieci sensorycznych. Szkolenie BHP. | 2 |
T-L-2 | Moduły w sieciach sensorycznych. Konfiguracja modułów do pracy w sieci. | 2 |
T-L-3 | Realizacja prostej sieci sensorowej za pomocą modułów bezprzewodowych. | 4 |
T-L-4 | Komunikacja między modułami sieci sensorycznej. Pomiar prędkości transferu. | 2 |
T-L-5 | Analiza mechanizmów zarządzania w sieciach sensorycznych. | 4 |
T-L-6 | Rutowanie w sieciach sensorowych. | 2 |
T-L-7 | Zdalny pomiar wybranej wielkości fizycznej z wykorzystaniem modułu bezprzewodowego. | 4 |
T-L-8 | Układ regulacji wybranej wielkości fizycznej z wykorzystaniem modułów i czujników sieci sensorycznej. | 4 |
T-L-9 | Projekt własnej sieci sensorowej. | 4 |
T-L-10 | Zaliczenie formy zajęć. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Definicje podstawowych pojęć i problemów współczesnych sieci sensorycznych. | 1 |
T-W-2 | Zastosowania sieci sensorycznych do akwizycji, przetwarzania i przesyłania danych. | 1 |
T-W-3 | Standard IEEE 802.15.4 | 1 |
T-W-4 | Architektura sieci. Warianty organizacji połączeń w sieci sensorycznej. Optymalizacja wybranych parametrów sieci. | 2 |
T-W-5 | Zasady projektowania WSN. | 1 |
T-W-6 | Wybrane protokoły MAC (Medium Access Control). | 1 |
T-W-7 | Protokoły rutowania w sieciach sensorycznych. | 1 |
T-W-8 | Uwierzytelnienie sensorów, Broadcast Encryption, adresowanie w WSN. | 1 |
T-W-9 | Synchronizacja czasu, Lokalizacja i ustalanie pozycji, Kontrola topologii w sieciach sensorycznych. | 1 |
T-W-10 | Przetwarzanie danych w węźle sensorycznym. Kondycjonowanie, filtracja, kompresja danych pochodzących z różnych sensorów. | 2 |
T-W-11 | Bezpieczeństwo, niezawodność i detekcja błędów w sieciach sensorycznych. Wykrywanie i naprawa danych zakłóconych podczas transmisji. Zaliczenie wykładów. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Sporządzenie sprawozdań | 6 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego |
S-2 | Ocena formująca: Na podstawie sprawozdań z ćwiczeń i kolokwium zaliczającego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C14_W01 Zna zaawansowane przyrządy pomiarowe, współpracujące w ramach sieci sensorycznych. | AR_2A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C14_U01 Potrafi projektować i realizować w praktyce struktury sieci sensorycznych. | AR_2A_U13 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-2 |
AR_2A_C14_U02 Potrafi projektować i realizować w praktyce zaawansowane przyrządy pomiarowe, współpracujące w ramach sieci sensorycznych. | AR_2A_U13 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-6, T-L-9, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C14_W01 Zna zaawansowane przyrządy pomiarowe, współpracujące w ramach sieci sensorycznych. | 2,0 | Student nie zna budowy, zasady działania nowoczesnych sieci sensorycznych ani metod ich projektowania. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student zna budowę, zasadę działania nowoczesnych sieci sensorycznych oraz metody ich projektowania. Student potrafi zaprojektować, wykonać i ocenić działanie sieci sensorycznej. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student zna budowę, zasadę działania nowoczesnych sieci sensorycznych oraz metody ich projektowania. Student potrafi zaprojektować, wykonać i ocenić działanie sieci sensorycznej. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student zna budowę, zasadę działania nowoczesnych sieci sensorycznych oraz metody ich projektowania. Student potrafi zaprojektować, wykonać i ocenić działanie sieci sensorycznej. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student zna budowę, zasadę działania nowoczesnych sieci sensorycznych oraz metody ich projektowania. Student potrafi zaprojektować, wykonać i ocenić działanie sieci sensorycznej. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student zna budowę, zasadę działania nowoczesnych sieci sensorycznych oraz metody ich projektowania. Student potrafi zaprojektować, wykonać i ocenić działanie sieci sensorycznej. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C14_U01 Potrafi projektować i realizować w praktyce struktury sieci sensorycznych. | 2,0 | Posiada umiejętności z zakresu projektowania sieci sensorycznych, uzyskując punktację w zakresie poniżej 50% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. |
3,0 | Posiada umiejętności z zakresu projektowania sieci sensorycznych, uzyskując punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
3,5 | Posiada umiejętności z zakresu projektowania sieci sensorycznych, uzyskując punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
4,0 | Posiada umiejętności z zakresu projektowania sieci sensorycznych, uzyskując punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
4,5 | Posiada umiejętności z zakresu projektowania sieci sensorycznych, uzyskując punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
5,0 | Posiada umiejętności z zakresu projektowania sieci sensorycznych, uzyskując punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
AR_2A_C14_U02 Potrafi projektować i realizować w praktyce zaawansowane przyrządy pomiarowe, współpracujące w ramach sieci sensorycznych. | 2,0 | Posiada umiejętności z zakresu projektowania i realizacji zaawansowanych przyrządów pomiarowych współpracujących w ramach sieci sensorycznych, uzyskując punktację poniżej 50% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. |
3,0 | Posiada umiejętności z zakresu projektowania i realizacji zaawansowanych przyrządów pomiarowych współpracujących w ramach sieci sensorycznych, uzyskując punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
3,5 | Posiada umiejętności z zakresu projektowania i realizacji zaawansowanych przyrządów pomiarowych współpracujących w ramach sieci sensorycznych, uzyskując punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
4,0 | Posiada umiejętności z zakresu projektowania i realizacji zaawansowanych przyrządów pomiarowych współpracujących w ramach sieci sensorycznych, uzyskując punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
4,5 | Posiada umiejętności z zakresu projektowania i realizacji zaawansowanych przyrządów pomiarowych współpracujących w ramach sieci sensorycznych, uzyskując punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
5,0 | Posiada umiejętności z zakresu projektowania i realizacji zaawansowanych przyrządów pomiarowych współpracujących w ramach sieci sensorycznych, uzyskując punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. |
Literatura podstawowa
- Yang Xiao, Hui Chen, Frank Haizhon Li, Handbook on Sensor Networks, World Scientific Publishing Company, Singapur, 2010
- Waldemar Nawrocki, Rozproszone systemy pomiarowe, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006
- Mohammad Ilyas, Imad Mahgoub, Handbook of Sensor Networks: Compact Wireless and Wired Sensing Systems, CRC Press, Boca Raton London New York Washington, D.C., 2004
Literatura dodatkowa
- Dariusz Król, Wybrane metody propagacji danych w systemach rozproszonych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2012
- Carlos de Morais Cordeiro, Dharma Prakash Agrawal, Ad Hoc and Sensor Networks Theory and Applications, World Scientific Publishing Company, Singapur, 2011