Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy elektroenergetyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy elektroenergetyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Zeńczak <Michal.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Olgierd Małyszko <Olgierd.Malyszko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki |
W-2 | Znajomość podstaw elektrotechniki |
W-3 | Znajomość podstawowych procesów fizycznych związanych z przemianami energetycznymi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość składu i zasad funkcjonowania systemu elektroenergetycznego |
C-2 | Umiejętność przeprowadzenia podstawowych obliczeń dla systemu elektroenergetycznego |
C-3 | Umiejętność przeprowadzania podstawowych badań w systemie elektroenergetycznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie podstawowych przemian energetycznych | 3 |
T-A-2 | Obliczenia spadków napięć, strat napięcia, strat mocy czynnej i biernej | 4 |
T-A-3 | Obliczanie rozpływów prądu i mocy w sieciach otwartych i zamkniętych | 4 |
T-A-4 | Podstawowe obliczenia zwarciowe | 1 |
T-A-5 | Obliczanie procesów regulacji napięcia i mocy biernej oraz mocy czynnej i częstotliwości | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium z elektroenergetyki, szkolenie BHP | 2 |
T-L-2 | Podstawowy obwód pomiarowy w SEE | 4 |
T-L-3 | Wyznaczanie parametrów zastępczych transformatora elektroenergetycznego | 2 |
T-L-4 | Spadki napięć i straty mocy w sieci promieniowej | 2 |
T-L-5 | Spadki napięć i straty mocy w sieci dwustronnie zasilanej i pierścieniowej | 4 |
T-L-6 | Kompensacja równoległa mocy biernej | 2 |
T-L-7 | Badanie procesu regulacji napięcia w SEE | 4 |
T-L-8 | Badanie sieci niejednorodnej | 2 |
T-L-9 | Warunki napięciowe w liniach długich | 2 |
T-L-10 | Dobór przekrojów przewodów | 2 |
T-L-11 | Badanie zwarć małoprądowych | 2 |
T-L-12 | Zajęcia podsumowujące | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System elektroenergetyczny (SEE), jego skład i zadania | 4 |
T-W-2 | Elektrownie cieplne, wodne, jądrowe, wiatrowe, słoneczne i ogniwa paliwowe | 6 |
T-W-3 | Schematy zastępcze elementów systemu elektroenergetycznego | 2 |
T-W-4 | Straty i spadki napięcia, wykresy wskazowe, straty mocy czynnej i biernej | 4 |
T-W-5 | Obliczanie rozpływów prądów i mocy w sieciach elektroenergetycznych | 4 |
T-W-6 | Podstawowe zakłócenia w SEE | 4 |
T-W-7 | Regulacja mocy czynnej i częstotliwości | 2 |
T-W-8 | Regulacja napięcia i mocy biernej Zaliczenie wykładu | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Obliczenia przeprowadzone w domu | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowywanie się do zajęć | 10 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczania | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnych prac po zakończeniu danej tematyki ćwiczeń przedmiotowych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi przed przystąpieniem do danego ćwiczenia laboratoryjnego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowie ze studentem |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C11_W01 Ma wiedzę wystarczającą do zrozumienia procesów wytwarzania energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym | EL_1A_W09, EL_1A_W15 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3 |
EL_1A_C11_W02 Ma wiedzę niezbędną do przeprowadzenia podstawowych obliczeń dla systemu elektroenergetycznego | EL_1A_W03, EL_1A_W08, EL_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C11_U01 Potrafi przeprowadzić obliczenia dla różnych stanów pracy systemu elektroenergetycznego w warunkach normalnych | EL_1A_U13 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-4 | M-3 | S-1 |
EL_1A_C11_U02 Potrafi przeprowadzić podstawowe badania w systemie elektroenergetycznym | EL_1A_U10, EL_1A_U11, EL_1A_U21 | — | — | C-3 | T-L-12, T-L-11, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-1 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C11_K01 Potrafi pracować w zespole | EL_1A_K04 | — | — | C-3 | T-L-12, T-L-1 | M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C11_W01 Ma wiedzę wystarczającą do zrozumienia procesów wytwarzania energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia danego efektu |
3,0 | Student uzyskał od 50% do 60% punktów z zaliczenia danego efektu | |
3,5 | Student uzyskał od 61% do 70% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,0 | Student uzyskał od 71% do 80% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,5 | Student uzyskał od 81% do 90% punktów z zaliczenia danego efektu | |
5,0 | Student uzyskał od 91% do 100% punktów z zaliczenia danego efektu | |
EL_1A_C11_W02 Ma wiedzę niezbędną do przeprowadzenia podstawowych obliczeń dla systemu elektroenergetycznego | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50 % punktów z zaliczenia danego efektu |
3,0 | Student uzyskał od 50 % do 60% punktów z zaliczenia danego efektu | |
3,5 | Student uzyskał od 61 % do 70% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,0 | Student uzyskał od 71 % do 80% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,5 | Student uzyskał od 81 % do 90% punktów z zaliczenia danego efektu | |
5,0 | Student uzyskał od 91 % do 100% punktów z zaliczenia danego efektu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C11_U01 Potrafi przeprowadzić obliczenia dla różnych stanów pracy systemu elektroenergetycznego w warunkach normalnych | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia danego efektu |
3,0 | Student uzyskał od 50% do 60% punktów z zaliczenia danego efektu | |
3,5 | Student uzyskał od 61% do 70% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,0 | Student uzyskał od 71% do 80% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,5 | Student uzyskał od 81% do 90% punktów z zaliczenia danego efektu | |
5,0 | Student uzyskał od 91% do 100% punktów z zaliczenia danego efektu | |
EL_1A_C11_U02 Potrafi przeprowadzić podstawowe badania w systemie elektroenergetycznym | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z zaliczenia danego efektu |
3,0 | Student uzyskał od 50% do 60% punktów z zaliczenia danego efektu | |
3,5 | Student uzyskał od 61% do 70% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,0 | Student uzyskał od 71% do 80% punktów z zaliczenia danego efektu | |
4,5 | Student uzyskał od 81% do 90% punktów z zaliczenia danego efektu | |
5,0 | Student uzyskał od 91% do 100% punktów z zaliczenia danego efektu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C11_K01 Potrafi pracować w zespole | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | Student potrafi pracować w zespole, nie przejawiając własnej inicjatywy | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole i potrafi przejmować inicjatywę | |
4,0 | Student potrafi pracować w zespole, przejmować inicjatywę. Potrafi wyznaczać zadania dla kolegów | |
4,5 | Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przyjąć rolę lidera | |
5,0 | Student potrafi zorganizować pracę, przyjąć rolę lidera i czuć się odpowiedzialnym za całokształt badań |
Literatura podstawowa
- Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WN-T, Warszawa, 2009, 6
- Kinsner K., Sobierajski M., Sieci elektroenergetyczne, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1993
- Machowski J., Regulacja i stabilność systemu elektroenergetycznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Kacejko P., Machowski J., Zwarcia w systemach elektroenergetycznych, WN-T, Warszawa, 2002
- Paska J., Wytwarzanie energii elektrycznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005, 1
Literatura dodatkowa
- Kahl T., Sieci elektroenergetyczne, WN-T, Warszawa, 1984, 2
- Praca zbiorowa, Poradnik inżyniera elektryka, WN-T, Warszawa, 1994
- Praca zbiorowa, Elektroenergetyczne układy przesyłowe, WN-T, Warszawa, 1997