Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy algorytmizacji i programowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy algorytmizacji i programowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>, Katarzyna Cichoń <Katarzyna.Cichon@zut.edu.pl>, Irena Karpik <Irena.Karpik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,40,62egzamin
laboratoriaL1 30 2,60,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw informatyki w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami informatyki.
C-2Zapoznanie studentów z zakresem technik programowania strukturalnego w języku C
C-3Zapoznanie studentów z procesem wytwarzania oprogramowania - (tworzenie kodu źródłowego, kompilacja, debugowanie).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Edycja, kompilacja i uruchomienie prostego programu w języku C. Typy danych, deklaracja zmiennych, instrukcja przypisania. Biblioteka stdio.h, funkcje "scanf", "printf".2
T-L-2Wyrażenia arytmetyczne, logiczne, funkcje matematyczne (biblioteka math.h). Instrukcje warunkowe „if…else”, "switch".2
T-L-3Zaliczenie (if ). Schematy blokowe wybranych algorytmów. Prosty program z instrukcją pętli „while” lub „do while”.2
T-L-4Instrukcja "for". Wprowadzenie do tablic jednowymiarowych- deklaracja tablicy,wczytanie i wyświetlenie danych.2
T-L-5Sprawdzian1.2
T-L-6Tablice jednowymiarowe.2
T-L-7Łańcuchy. Funkcje "gets","fgets", "puts","fputs". Biblioteka string.h. Operacje na elementach łańcucha.2
T-L-8Tablice dwuwymiarowe.2
T-L-9Sprawdzian2.2
T-L-10Funkcje własne. Definicja funkcji, argumenty funkcji, zwracanie wartości, prototyp, wywołanie funkcji.2
T-L-11Wskaźniki. Zastosowanie wskaźników jako parametrów funkcji. Funkcje przetwarzające tablice.2
T-L-12Struktury. Definicja typu, tablica struktur, struktury w funkcjach, wskaźniki do struktur.2
T-L-13Typ plikowy "FILE". Funkcja otwarcia pliku, tryby pracy, funkcje plikowe do odczytu i zapisu.2
T-L-14Sprawdzian3.2
T-L-15Poprawy sprawdzianów. Zaliczenie laboratorium.2
30
wykłady
T-W-1Pojęcie informatyki, obszary informatyki, zastosowania informatyki w technice, komputer jako narzędzie automatycznego przetwarzania informacji, generacje i klasyfikacja komputerów cyfrowych oraz języków programowania, zasoby informatyczne ZUT. Dane we wnętrzu komputera: bity i bajty, kod dwójkowy a kod szesnastkowy i ósemkowy, wewnętrzna reprezentacja danych - znaki, liczby całkowite (uzupełnienie dwójkowe), liczby rzeczywiste (zapis zmienno- i stałopozycyjny).3
T-W-2Zasady adresowania pamięci. Niezawodność zapamiętywania i przesyłania danych, kontrola parzystości.1
T-W-3Charakterystyka języków programowania, programowanie strukturalne i obiektowe, programowanie wizualne, proces kompilacji i konsolidacji programu, zasady formułowania zadań dla komputera.1
T-W-4Zasady tworzenia algorytmów oraz sposoby formalnego ich zapisu, w tym z wykorzystaniem języków programowania.1
T-W-5Przykłady algorytmów w postaci sieci działań, dotyczących przetwarzania danych w macierzy, rekurencji, postępowania iteracyjnego, konwersji systemów liczenia itp.3
T-W-6Symbole standardowe, słowa kluczowe, pojęcie typu danych, standardowe typy danych, stałe i zmienne, dyrektywy #define i #include. Instrukcje wyjścia i specyfikatory formatowania, kody sterujące.3
T-W-7Instrukcje przypisania, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, priorytety wartościowania wyrażeń, standardowe funkcje matematyczne, operatory bitowe.3
T-W-8Warunkowa instrukcja przypisania.1
T-W-9Instrukcje wejścia, operator pobrania adresu i kody konwersji.3
T-W-10Instrukcje bloku, decyzyjne, iteracyjne, przekazywanie sterowania do instrukcji etykietowanych.3
T-W-11Typ tablicowy i łańcuchy.2
T-W-12Zasady tworzenia kodów źródłowych do wcześniej prezentowanych algorytmów.3
T-W-13Zasady programowania strukturalnego i wykorzystywania podprogramów standardowych i niestandardowych. Porównanie struktury kodu źródłowego programu w języku C/C++ ze strukturami kodów, sporządzonych w innych językach programowania wysokiego poziomu (Pascal, Fortran).2
T-W-14Wykorzystanie dyrektywy #define do definiowania prostych funkcji. Obszar i czas działania zmiennych automatycznych, zewnętrznych i statycznych. Zasady tworzenia funkcji (typu funkcja matematyczna) zwracających wartość oraz funkcji (typu procedura) nie zwracających wartości.3
T-W-15Zasady przekazywania danych pomiędzy funkcjami: zmienne zewnętrzne, jedno i dwukierunkowa komunikacja poprzez parametry. Wskaźniki i sposób ich wykorzystania do dwukierunkowego przekazywania danych przez parametry. Rekurencja i rekurencja niejawna w funkcjach.3
T-W-16Typ wyliczeniowy.1
T-W-17Struktury.3
T-W-18Unie.3
T-W-19Pliki.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć (wejściówki )10
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów w domu.10
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów.15
65
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)15
A-W-3Praca własna z literaturą10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
85

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z przykładami
M-2Praca w laboratorium komputerowym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B02_W01
Ma wiedzę w zakresie binarnego kodowania podstawowych, ustandaryzowanych typów danych.
EL_1A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-3
EL_1A_B02_W02
Ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia algorytmów obliczeniowych.
EL_1A_W13C-3T-W-4, T-W-5M-1S-1
EL_1A_B02_W03
Ma wiedzę w zakresie technik programowania w języku C.
EL_1A_W13C-2T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B02_U01
Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C.
EL_1A_U01, EL_1A_U08C-2, C-3T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-2, S-4
EL_1A_B02_U02
Student samodzielnie potrafi zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku C, z wykorzystaniem narzędzi programowania strukturalnego.
EL_1A_U01, EL_1A_U08C-2, C-3T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B02_W01
Ma wiedzę w zakresie binarnego kodowania podstawowych, ustandaryzowanych typów danych.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
EL_1A_B02_W02
Ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia algorytmów obliczeniowych.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
EL_1A_B02_W03
Ma wiedzę w zakresie technik programowania w języku C.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B02_U01
Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C.
2,0Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
3,5Student uzyskał średnią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
4,5Student uzyskał średnią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
EL_1A_B02_U02
Student samodzielnie potrafi zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku C, z wykorzystaniem narzędzi programowania strukturalnego.
2,0Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
3,5Student uzyskał średnią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
4,5Student uzyskał średnią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.

Literatura podstawowa

  1. Stephen G. Kochan, Język C Kompendium wiedzy. Kompletny przewodnik po języku C., Helion, 2015, IV
  2. Michał Matlak, Język C/C++ i obliczenia numeryczne. Krótkie wprowadzenie., Helion, 2016
  3. Stephen Prata, Język C. Szkoła programowania., Helion, 2016
  4. Zed A. Shaw, Programowanie w C. Sprytne podejście do trudnych zagadnień, których wolałbyś unikać (takich jak język C)., Helion, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Kernighan B. W., Ritchie D. M, Język ANSI C, WNT, Warszawa, 2004
  2. Stephen Prata, Język C++. Szkoła programowania, Helion, 2016, IV
  3. Bjarne Stroustrup, Język C++. Kompendium wiedzy., Helion, 2014, IV

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Edycja, kompilacja i uruchomienie prostego programu w języku C. Typy danych, deklaracja zmiennych, instrukcja przypisania. Biblioteka stdio.h, funkcje "scanf", "printf".2
T-L-2Wyrażenia arytmetyczne, logiczne, funkcje matematyczne (biblioteka math.h). Instrukcje warunkowe „if…else”, "switch".2
T-L-3Zaliczenie (if ). Schematy blokowe wybranych algorytmów. Prosty program z instrukcją pętli „while” lub „do while”.2
T-L-4Instrukcja "for". Wprowadzenie do tablic jednowymiarowych- deklaracja tablicy,wczytanie i wyświetlenie danych.2
T-L-5Sprawdzian1.2
T-L-6Tablice jednowymiarowe.2
T-L-7Łańcuchy. Funkcje "gets","fgets", "puts","fputs". Biblioteka string.h. Operacje na elementach łańcucha.2
T-L-8Tablice dwuwymiarowe.2
T-L-9Sprawdzian2.2
T-L-10Funkcje własne. Definicja funkcji, argumenty funkcji, zwracanie wartości, prototyp, wywołanie funkcji.2
T-L-11Wskaźniki. Zastosowanie wskaźników jako parametrów funkcji. Funkcje przetwarzające tablice.2
T-L-12Struktury. Definicja typu, tablica struktur, struktury w funkcjach, wskaźniki do struktur.2
T-L-13Typ plikowy "FILE". Funkcja otwarcia pliku, tryby pracy, funkcje plikowe do odczytu i zapisu.2
T-L-14Sprawdzian3.2
T-L-15Poprawy sprawdzianów. Zaliczenie laboratorium.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie informatyki, obszary informatyki, zastosowania informatyki w technice, komputer jako narzędzie automatycznego przetwarzania informacji, generacje i klasyfikacja komputerów cyfrowych oraz języków programowania, zasoby informatyczne ZUT. Dane we wnętrzu komputera: bity i bajty, kod dwójkowy a kod szesnastkowy i ósemkowy, wewnętrzna reprezentacja danych - znaki, liczby całkowite (uzupełnienie dwójkowe), liczby rzeczywiste (zapis zmienno- i stałopozycyjny).3
T-W-2Zasady adresowania pamięci. Niezawodność zapamiętywania i przesyłania danych, kontrola parzystości.1
T-W-3Charakterystyka języków programowania, programowanie strukturalne i obiektowe, programowanie wizualne, proces kompilacji i konsolidacji programu, zasady formułowania zadań dla komputera.1
T-W-4Zasady tworzenia algorytmów oraz sposoby formalnego ich zapisu, w tym z wykorzystaniem języków programowania.1
T-W-5Przykłady algorytmów w postaci sieci działań, dotyczących przetwarzania danych w macierzy, rekurencji, postępowania iteracyjnego, konwersji systemów liczenia itp.3
T-W-6Symbole standardowe, słowa kluczowe, pojęcie typu danych, standardowe typy danych, stałe i zmienne, dyrektywy #define i #include. Instrukcje wyjścia i specyfikatory formatowania, kody sterujące.3
T-W-7Instrukcje przypisania, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, priorytety wartościowania wyrażeń, standardowe funkcje matematyczne, operatory bitowe.3
T-W-8Warunkowa instrukcja przypisania.1
T-W-9Instrukcje wejścia, operator pobrania adresu i kody konwersji.3
T-W-10Instrukcje bloku, decyzyjne, iteracyjne, przekazywanie sterowania do instrukcji etykietowanych.3
T-W-11Typ tablicowy i łańcuchy.2
T-W-12Zasady tworzenia kodów źródłowych do wcześniej prezentowanych algorytmów.3
T-W-13Zasady programowania strukturalnego i wykorzystywania podprogramów standardowych i niestandardowych. Porównanie struktury kodu źródłowego programu w języku C/C++ ze strukturami kodów, sporządzonych w innych językach programowania wysokiego poziomu (Pascal, Fortran).2
T-W-14Wykorzystanie dyrektywy #define do definiowania prostych funkcji. Obszar i czas działania zmiennych automatycznych, zewnętrznych i statycznych. Zasady tworzenia funkcji (typu funkcja matematyczna) zwracających wartość oraz funkcji (typu procedura) nie zwracających wartości.3
T-W-15Zasady przekazywania danych pomiędzy funkcjami: zmienne zewnętrzne, jedno i dwukierunkowa komunikacja poprzez parametry. Wskaźniki i sposób ich wykorzystania do dwukierunkowego przekazywania danych przez parametry. Rekurencja i rekurencja niejawna w funkcjach.3
T-W-16Typ wyliczeniowy.1
T-W-17Struktury.3
T-W-18Unie.3
T-W-19Pliki.3
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć (wejściówki )10
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów w domu.10
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów.15
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)15
A-W-3Praca własna z literaturą10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
85
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_W01Ma wiedzę w zakresie binarnego kodowania podstawowych, ustandaryzowanych typów danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W13Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania i symulacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami informatyki.
Treści programoweT-W-1Pojęcie informatyki, obszary informatyki, zastosowania informatyki w technice, komputer jako narzędzie automatycznego przetwarzania informacji, generacje i klasyfikacja komputerów cyfrowych oraz języków programowania, zasoby informatyczne ZUT. Dane we wnętrzu komputera: bity i bajty, kod dwójkowy a kod szesnastkowy i ósemkowy, wewnętrzna reprezentacja danych - znaki, liczby całkowite (uzupełnienie dwójkowe), liczby rzeczywiste (zapis zmienno- i stałopozycyjny).
T-W-2Zasady adresowania pamięci. Niezawodność zapamiętywania i przesyłania danych, kontrola parzystości.
T-W-3Charakterystyka języków programowania, programowanie strukturalne i obiektowe, programowanie wizualne, proces kompilacji i konsolidacji programu, zasady formułowania zadań dla komputera.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_W02Ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia algorytmów obliczeniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W13Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania i symulacji
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesem wytwarzania oprogramowania - (tworzenie kodu źródłowego, kompilacja, debugowanie).
Treści programoweT-W-4Zasady tworzenia algorytmów oraz sposoby formalnego ich zapisu, w tym z wykorzystaniem języków programowania.
T-W-5Przykłady algorytmów w postaci sieci działań, dotyczących przetwarzania danych w macierzy, rekurencji, postępowania iteracyjnego, konwersji systemów liczenia itp.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_W03Ma wiedzę w zakresie technik programowania w języku C.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W13Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania i symulacji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zakresem technik programowania strukturalnego w języku C
Treści programoweT-W-6Symbole standardowe, słowa kluczowe, pojęcie typu danych, standardowe typy danych, stałe i zmienne, dyrektywy #define i #include. Instrukcje wyjścia i specyfikatory formatowania, kody sterujące.
T-W-7Instrukcje przypisania, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, priorytety wartościowania wyrażeń, standardowe funkcje matematyczne, operatory bitowe.
T-W-8Warunkowa instrukcja przypisania.
T-W-9Instrukcje wejścia, operator pobrania adresu i kody konwersji.
T-W-10Instrukcje bloku, decyzyjne, iteracyjne, przekazywanie sterowania do instrukcji etykietowanych.
T-W-11Typ tablicowy i łańcuchy.
T-W-12Zasady tworzenia kodów źródłowych do wcześniej prezentowanych algorytmów.
T-W-13Zasady programowania strukturalnego i wykorzystywania podprogramów standardowych i niestandardowych. Porównanie struktury kodu źródłowego programu w języku C/C++ ze strukturami kodów, sporządzonych w innych językach programowania wysokiego poziomu (Pascal, Fortran).
T-W-14Wykorzystanie dyrektywy #define do definiowania prostych funkcji. Obszar i czas działania zmiennych automatycznych, zewnętrznych i statycznych. Zasady tworzenia funkcji (typu funkcja matematyczna) zwracających wartość oraz funkcji (typu procedura) nie zwracających wartości.
T-W-15Zasady przekazywania danych pomiędzy funkcjami: zmienne zewnętrzne, jedno i dwukierunkowa komunikacja poprzez parametry. Wskaźniki i sposób ich wykorzystania do dwukierunkowego przekazywania danych przez parametry. Rekurencja i rekurencja niejawna w funkcjach.
T-W-16Typ wyliczeniowy.
T-W-17Struktury.
T-W-18Unie.
T-W-19Pliki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań egzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_U01Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
EL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zakresem technik programowania strukturalnego w języku C
C-3Zapoznanie studentów z procesem wytwarzania oprogramowania - (tworzenie kodu źródłowego, kompilacja, debugowanie).
Treści programoweT-L-3Zaliczenie (if ). Schematy blokowe wybranych algorytmów. Prosty program z instrukcją pętli „while” lub „do while”.
T-L-1Edycja, kompilacja i uruchomienie prostego programu w języku C. Typy danych, deklaracja zmiennych, instrukcja przypisania. Biblioteka stdio.h, funkcje "scanf", "printf".
T-L-2Wyrażenia arytmetyczne, logiczne, funkcje matematyczne (biblioteka math.h). Instrukcje warunkowe „if…else”, "switch".
T-L-5Sprawdzian1.
T-L-4Instrukcja "for". Wprowadzenie do tablic jednowymiarowych- deklaracja tablicy,wczytanie i wyświetlenie danych.
T-L-6Tablice jednowymiarowe.
T-L-7Łańcuchy. Funkcje "gets","fgets", "puts","fputs". Biblioteka string.h. Operacje na elementach łańcucha.
T-L-8Tablice dwuwymiarowe.
T-L-9Sprawdzian2.
Metody nauczaniaM-2Praca w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
3,5Student uzyskał średnią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
4,5Student uzyskał średnią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_U02Student samodzielnie potrafi zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku C, z wykorzystaniem narzędzi programowania strukturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
EL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zakresem technik programowania strukturalnego w języku C
C-3Zapoznanie studentów z procesem wytwarzania oprogramowania - (tworzenie kodu źródłowego, kompilacja, debugowanie).
Treści programoweT-L-10Funkcje własne. Definicja funkcji, argumenty funkcji, zwracanie wartości, prototyp, wywołanie funkcji.
T-L-11Wskaźniki. Zastosowanie wskaźników jako parametrów funkcji. Funkcje przetwarzające tablice.
T-L-12Struktury. Definicja typu, tablica struktur, struktury w funkcjach, wskaźniki do struktur.
T-L-13Typ plikowy "FILE". Funkcja otwarcia pliku, tryby pracy, funkcje plikowe do odczytu i zapisu.
T-L-14Sprawdzian3.
T-L-15Poprawy sprawdzianów. Zaliczenie laboratorium.
Metody nauczaniaM-2Praca w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
3,5Student uzyskał średnią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
4,5Student uzyskał średnią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.