Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia elektromagnetycznych badań nieniszczących:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia elektromagnetycznych badań nieniszczących
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,56zaliczenie
projektyP7 15 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs akademicki z matematyki
W-2Ukończony kurs akademicki z fizyki
W-3Ukończony moduł Elektrotechnika teoretyczna i techniki symulacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi elektromagnetycznych badań nieniszczących
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu zastosowania wybranych technik elektromagnetycznych badań nieniszczących

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zadania projektowego i celu projektu.1
T-P-2Realizacja wybranego zadania projektowego dotyczącego elektromagnetycznych badań nieniszczących: - modelowania (w środowisku Matlab, Comsol, PSpice), - zaplanowanie i przeprowadzenie eksperymentu pomiarowego.12
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników.2
15
wykłady
T-W-1Zjawiska fizyczne wykorzystywane w elektromagnetycznych metodach badań nieniszczących.1
T-W-2Metody badań nieniszczących wykorzystujące stałe i zmienne pole magnetyczne.3
T-W-3Metody badań nieniszczących wykorzystujące prądy wirowe.3
T-W-4Metody badań nieniszczących wykorzystujące fale elektromagnetyczne wysokich częstotliwości. Zaliczenie wykładu.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Rozwiązywanie problemu projektowego30
A-P-3Opracowanie raportu i prezentacji multimedialnej przedstawiającej wyniki uzyskane w projekcie.5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna z literaturą15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z pokazem
M-2Realizacja zadań projektowych w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C32.2_W01
Student uzyskuje elementarną wiedzę na temat elektromagnetycznych metod badań nieniszczących i wykorzystywanych zjawisk fizycznych
EL_1A_W04, EL_1A_W15C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C32.2_U01
Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować metodykę badania nieniszczącego.
EL_1A_U02, EL_1A_U08, EL_1A_U11C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C32.2_K01
Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
EL_1A_K01, EL_1A_K04, EL_1A_K06C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C32.2_W01
Student uzyskuje elementarną wiedzę na temat elektromagnetycznych metod badań nieniszczących i wykorzystywanych zjawisk fizycznych
2,0Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C32.2_U01
Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować metodykę badania nieniszczącego.
2,0Student uzyskał poniżej 45% z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C32.2_K01
Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
2,0Student uzyskał poniżej 45% z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Literatura podstawowa

  1. Chady T., Wieloczęstotliwościowe algorytmy identyfikacji w układach defektoskopii wiroprądowej, Prace naukowe Politechniki Szczecińskiej Nr 578, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 2003
  2. Lewińska-Romicka A, Badania nieniszczące. Podstawy defektoskopii, WNT, Warszawa, 2001
  3. Piech T., Badania Magnetyczne. Wykorzystanie efektu Barkhausena, Biuro Gamma, 1998
  4. Anna Lewińska-Romicka, Badania materiałów metodą prądów wirowych, Biuro Gamma
  5. Dominik Senczyk, Radiografia przemysłowa, Podstawy ficzyczne, Biuro Gamma, Warszawa, 2005
  6. Łopato P., Detekcja i identyfikacja defektów struktur dielektrycznych i kompozytowych z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych w zakresie terahercowym, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Blitz. J., Electrical And Magnetic Methods Of Non-Destructive Testing, Springer-Verlag, 1997
  2. Hellier C. J., Handbook of Nondestructive Evaluation, McGrown-Hill, 2003
  3. Jiles D. C., Introducting to Magnetism and Magnetic Materials, Springer, 1990
  4. Mester M. L., McIntire P, Nondestructive Testing Handbook Volume 4 Electromagnetic Testing, ASNT, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zadania projektowego i celu projektu.1
T-P-2Realizacja wybranego zadania projektowego dotyczącego elektromagnetycznych badań nieniszczących: - modelowania (w środowisku Matlab, Comsol, PSpice), - zaplanowanie i przeprowadzenie eksperymentu pomiarowego.12
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zjawiska fizyczne wykorzystywane w elektromagnetycznych metodach badań nieniszczących.1
T-W-2Metody badań nieniszczących wykorzystujące stałe i zmienne pole magnetyczne.3
T-W-3Metody badań nieniszczących wykorzystujące prądy wirowe.3
T-W-4Metody badań nieniszczących wykorzystujące fale elektromagnetyczne wysokich częstotliwości. Zaliczenie wykładu.3
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Rozwiązywanie problemu projektowego30
A-P-3Opracowanie raportu i prezentacji multimedialnej przedstawiającej wyniki uzyskane w projekcie.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna z literaturą15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C32.2_W01Student uzyskuje elementarną wiedzę na temat elektromagnetycznych metod badań nieniszczących i wykorzystywanych zjawisk fizycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W04Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie elektrotechniki, w tym szczegółową wiedzę niezbędną do zrozumienia zależności występujących w obwodach, sieciach, urządzeniach i układach elektrotechnicznych
EL_1A_W15Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie wytwarzania, akumulacji, przesyłu, dystrybucji energii elektrycznej w sieciach i systemach elektroenergetycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi elektromagnetycznych badań nieniszczących
Treści programoweT-W-4Metody badań nieniszczących wykorzystujące fale elektromagnetyczne wysokich częstotliwości. Zaliczenie wykładu.
T-W-2Metody badań nieniszczących wykorzystujące stałe i zmienne pole magnetyczne.
T-W-3Metody badań nieniszczących wykorzystujące prądy wirowe.
T-W-1Zjawiska fizyczne wykorzystywane w elektromagnetycznych metodach badań nieniszczących.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z pokazem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C32.2_U01Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować metodykę badania nieniszczącego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
EL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
EL_1A_U11Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulację oraz pomiary charakterystyk elektrycznych i mechanicznych, a także ekstrakcję podstawowych elementów charakteryzujących maszyny elektryczne, urządzenia elektryczne, przekształtniki energoelektroniczne; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu zastosowania wybranych technik elektromagnetycznych badań nieniszczących
Treści programoweT-P-1Omówienie zadania projektowego i celu projektu.
T-P-2Realizacja wybranego zadania projektowego dotyczącego elektromagnetycznych badań nieniszczących: - modelowania (w środowisku Matlab, Comsol, PSpice), - zaplanowanie i przeprowadzenie eksperymentu pomiarowego.
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników.
Metody nauczaniaM-2Realizacja zadań projektowych w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 45% z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C32.2_K01Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
EL_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
EL_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu zastosowania wybranych technik elektromagnetycznych badań nieniszczących
Treści programoweT-P-1Omówienie zadania projektowego i celu projektu.
T-P-2Realizacja wybranego zadania projektowego dotyczącego elektromagnetycznych badań nieniszczących: - modelowania (w środowisku Matlab, Comsol, PSpice), - zaplanowanie i przeprowadzenie eksperymentu pomiarowego.
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników.
Metody nauczaniaM-2Realizacja zadań projektowych w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 45% z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia