Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Kompatybilność elektromagnetyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kompatybilność elektromagnetyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs akademicki z matematyki. |
W-2 | Ukończony kurs akademicki z fizyki. |
W-3 | Ukończony kurs podstaw teorii pola elektromagnetycznego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy dotyczącej mechanizmów sprzężeń, źródeł zakłóceń elektromagnetycznych oraz metod ich pomiaru i minimalizacji. |
C-2 | Nabycie umiejętności dotyczących analizy i redukcji zakłóceń elektromagnetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza numeryczna układów ekranowania pól elektromagnetycznych. | 3 |
T-L-2 | Pomiary układów ekranowania pól elektromagnetycznych. | 3 |
T-L-3 | Emisja elektromagnetyczna urządzeń elektrycznych – pomiary w polu bliskim. | 3 |
T-L-4 | Emisja elektromagnetyczna urządzeń elektrycznych – pomiary standaryzowane w komorze EMC. | 3 |
T-L-5 | Pomiary odporności układów elektrycznych na zaburzenia elektromagnetyczne. | 3 |
T-L-6 | Zakłócenia w obwodach elektrycznych. | 3 |
T-L-7 | Filtracja i tłumienie sygnałów zakłócających. | 3 |
T-L-8 | Pomiary wyładowań elektrostatycznych (ESD). | 3 |
T-L-9 | Zaliczenie | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe aspekty kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Terminologia. | 1 |
T-W-2 | Źródła zakłóceń i mechanizmy sprzężeń. Źródła impulsowych i sinusoidalnych zaburzeń elektromagnetycznych. | 2 |
T-W-3 | Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary zaburzeń przewodzonych w układach elektrycznych. | 3 |
T-W-4 | Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary zaburzeń promieniowanych w układach elektrycznych. | 3 |
T-W-5 | Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności układów elektrycznych na zaburzenia elektromagnetyczne. | 2 |
T-W-6 | Ładunki powierzchniowe i wyładowania elektrostatyczne (ESD). Metody zapobiegania skutkom wyładowań elektrostatycznych. | 1 |
T-W-7 | Ekranowanie, integralność sygnałowa, techniki okablowania, uziemiania i filtracji | 2 |
T-W-8 | Wpływ promieniowania elektromagnetycznego na organizmy żywe. Strefy ochronne. Zaliczenie wykładu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca samodzielna z literaturą i przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład tradycyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Realizacja zadań w grupach laboratoryjnych (metoda praktyczna). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia laboratoriów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C33_W01 Student ma wiedzę dotyczącą mechanizmów sprzężeń i źródeł zakłóceń elektromagnetycznych oraz metod ich pomiaru i minimalizacji | EL_1A_W03, EL_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C33_U01 Student potrafi przeprowadzić ocenę pracy systemu elektrotechnicznego pod kątem kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Potrafi dokonać podstawowej analizy problemów EMC, zaproponować i zastosować metodę pomiarową | EL_1A_U10, EL_1A_U11 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-8, T-L-9 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C33_W01 Student ma wiedzę dotyczącą mechanizmów sprzężeń i źródeł zakłóceń elektromagnetycznych oraz metod ich pomiaru i minimalizacji | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C33_U01 Student potrafi przeprowadzić ocenę pracy systemu elektrotechnicznego pod kątem kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Potrafi dokonać podstawowej analizy problemów EMC, zaproponować i zastosować metodę pomiarową | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Literatura podstawowa
- Clayton R. Paul, Introduction to Electromagnetic Compatibility, Wiley & Sons, New Jersey, USA, 2006, wydanie drugie
- Praca zbiorowa pod redakcją Zdzisława Karkowskiego, Zakłócenia w aparaturze elektronicznej, Radioelektronik Sp. z o.o., Warszawa, 1995
- Alain Charoy, Kompatybilność elektromagnetyczna, Tom 1, 2, 3, 4, WNT Warszawa, 1999
- K.L Kaiser, Electromagnetic Shielding, Taylor&Francis, Boca Raton, 2006