Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki multimedialne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki multimedialne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Mazurek <Przemyslaw.Mazurek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,40,62egzamin
laboratoriaL5 30 2,60,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Informatyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodami akwizycji obrazu statycznego i wideo
C-2Zapoznanie z metodami AR i VR w tym wykorzystujące transmisje multimedialne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie kamer różnego typu i dobór parametrów rejestracji5
T-L-2Wykorzystanie oświetlenia sceny5
T-L-3Wykorzystanie metod kluczowania obrazu5
T-L-4Śledzenie znaczników i wiązanie ich z obiektami syntetycznymi5
T-L-5Wykorzystanie systemu motion-capture do rejestracji ruchu5
T-L-6Wykorzystanie modelowania 3D w procesie tworzenia sceny na potrzeby AR i VR5
30
wykłady
T-W-1Metody akwizycji obrazu wideo5
T-W-2Wykorzystanie oświetlenia w procesie akwizycji obrazu wideo5
T-W-3Metody kluczowania obrazu wideo5
T-W-4Systemy AR i VR wykorzystujące transmisje multimedialne3
T-W-5Metody akwizycji i projekcji stereoskopowej4
T-W-6Systemy przechwytywania ruchu (motion-capture)5
T-W-7Detekcja i śledzenie ruchu obiektów3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uzupełnienie wiedzy z wykorzystaniem literatury34
64
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu12
A-W-3Uzupełnienie wiedzy z wykorzystaniem literatury18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, pokaz
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena bloku ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C24_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie akwizycji obrazu statycznego i wideo
TI_1A_W15C-2T-W-1, T-W-2M-1S-1
TI_1A_C24_W02
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwiązań AR i VR
TI_1A_W14, TI_1A_W15C-1T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C24_U01
Potrafi dobrać rozwiązanie do akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, w szczególności pod kątem transmisji multimediów
TI_1A_U11C-1T-L-1, T-L-2M-2S-2, S-3
TI_1A_C24_U02
Potrafi wykorzystywać rozwiązania stosowane w AR i VR, w szczególności pod kątem transmisji multimedialnej
TI_1A_U07C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C24_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie akwizycji obrazu statycznego i wideo
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu akwizycji obrazu i oświetlenia sceny
3,0Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
3,5Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,0Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,5Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
5,0Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
TI_1A_C24_W02
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwiązań AR i VR
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu rozwiązań AR i VR
3,0Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
3,5Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,0Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,5Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
5,0Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C24_U01
Potrafi dobrać rozwiązanie do akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, w szczególności pod kątem transmisji multimediów
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu akwizycji obrazu i oświetlenia sceny.
3,0Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 50-60% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 61-70% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 71-80% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 81-90% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 91-100% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
TI_1A_C24_U02
Potrafi wykorzystywać rozwiązania stosowane w AR i VR, w szczególności pod kątem transmisji multimedialnej
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z rozwiązań stosowanych na potrzeby AR i VR.
3,0Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 50-60% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 61-70% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 71-80% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 81-90% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 91-100% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.

Literatura podstawowa

  1. Steve Aukstakalnis, Practical Augmented Reality: A Guide to the Technologies, Applications, and Human Factors for AR and VR, Pearson Education, 2016
  2. Tony Mullen, Prototyping Augmented Reality, Sybex, 2011
  3. James Kent, The Augmented reality Handbook - Everything you need to know about Augmented reality, Tebbo, 2011
  4. Fletcher Dunn, Ian Parberry, 3D Math Primer for Graphics and Game Development, Jones & Bartlett Publishers, 2002
  5. W. Jaworski, Wirtualne modelarstwo, 2011, 3

Literatura dodatkowa

  1. A. Menache, Understanding Motion Capture for Computer Animation, Morgan Kaufmann, 2010
  2. Dokumentacja do programu Blender, 2019
  3. R. Parent, Animacja komputerowa. Algorytmy i techniki, PWN, 2011
  4. B. Fleming, D. Dobbs, Animacja cyfrowych twarzy, Helion, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie kamer różnego typu i dobór parametrów rejestracji5
T-L-2Wykorzystanie oświetlenia sceny5
T-L-3Wykorzystanie metod kluczowania obrazu5
T-L-4Śledzenie znaczników i wiązanie ich z obiektami syntetycznymi5
T-L-5Wykorzystanie systemu motion-capture do rejestracji ruchu5
T-L-6Wykorzystanie modelowania 3D w procesie tworzenia sceny na potrzeby AR i VR5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody akwizycji obrazu wideo5
T-W-2Wykorzystanie oświetlenia w procesie akwizycji obrazu wideo5
T-W-3Metody kluczowania obrazu wideo5
T-W-4Systemy AR i VR wykorzystujące transmisje multimedialne3
T-W-5Metody akwizycji i projekcji stereoskopowej4
T-W-6Systemy przechwytywania ruchu (motion-capture)5
T-W-7Detekcja i śledzenie ruchu obiektów3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uzupełnienie wiedzy z wykorzystaniem literatury34
64
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu12
A-W-3Uzupełnienie wiedzy z wykorzystaniem literatury18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C24_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie akwizycji obrazu statycznego i wideo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W15Zna podstawowe właściwości percepcji obrazu i dźwięku, ma wiedzę w zakresie specyfiki transmisji multimedialnych w sieciach teleinformatycznych, a także transmisji strumieniowej oraz zapewnienia jakości usług.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami AR i VR w tym wykorzystujące transmisje multimedialne
Treści programoweT-W-1Metody akwizycji obrazu wideo
T-W-2Wykorzystanie oświetlenia w procesie akwizycji obrazu wideo
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu akwizycji obrazu i oświetlenia sceny
3,0Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
3,5Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,0Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,5Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
5,0Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C24_W02Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwiązań AR i VR
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W14Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie telekomunikacji, w tym systemów i sieci telekomunikacyjnych oraz systemów przeznaczonych do transmisji multimedialnych.
TI_1A_W15Zna podstawowe właściwości percepcji obrazu i dźwięku, ma wiedzę w zakresie specyfiki transmisji multimedialnych w sieciach teleinformatycznych, a także transmisji strumieniowej oraz zapewnienia jakości usług.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami akwizycji obrazu statycznego i wideo
Treści programoweT-W-3Metody kluczowania obrazu wideo
T-W-7Detekcja i śledzenie ruchu obiektów
T-W-5Metody akwizycji i projekcji stereoskopowej
T-W-6Systemy przechwytywania ruchu (motion-capture)
T-W-4Systemy AR i VR wykorzystujące transmisje multimedialne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu rozwiązań AR i VR
3,0Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
3,5Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,0Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,5Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
5,0Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C24_U01Potrafi dobrać rozwiązanie do akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, w szczególności pod kątem transmisji multimediów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U11Potrafi ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności, dobrać odpowiednią metodę kompresji danych, skonfigurować transmisję strumieniową wideo i transmisję głosu w sieci IP.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami akwizycji obrazu statycznego i wideo
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie kamer różnego typu i dobór parametrów rejestracji
T-L-2Wykorzystanie oświetlenia sceny
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena bloku ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu akwizycji obrazu i oświetlenia sceny.
3,0Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 50-60% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 61-70% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 71-80% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 81-90% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 91-100% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C24_U02Potrafi wykorzystywać rozwiązania stosowane w AR i VR, w szczególności pod kątem transmisji multimedialnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U07Potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu inżynierii oprogramowania oraz dobre praktyki programistyczne stosując wybrane narzędzia i środowiska deweloperskie.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami AR i VR w tym wykorzystujące transmisje multimedialne
Treści programoweT-L-3Wykorzystanie metod kluczowania obrazu
T-L-4Śledzenie znaczników i wiązanie ich z obiektami syntetycznymi
T-L-5Wykorzystanie systemu motion-capture do rejestracji ruchu
T-L-6Wykorzystanie modelowania 3D w procesie tworzenia sceny na potrzeby AR i VR
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena bloku ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z rozwiązań stosowanych na potrzeby AR i VR.
3,0Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 50-60% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 61-70% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 71-80% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 81-90% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 91-100% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.