Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie transmisji bezprzewodowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie transmisji bezprzewodowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony moduł Algebra |
W-2 | Ukończony moduł Fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami techniki antenowej, propagacji fal elektromagnetycznych i technologii transmisji bezprzewodowych. |
C-2 | Ukształtowanie podstawowych umiejętności w zakresie analizy i projektowania łączy bezprzewodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie, podstawowe własności fal radiowych i anten. | 2 |
T-L-2 | Modelowanie (w środowisku Matlab/Comsol), określanie parametrów i charakterystyk wybranych anten. | 4 |
T-L-3 | Pomiary parametrów i charakterystyk promieniowania anten mikrofalowych. | 2 |
T-L-4 | Badanie anten stosowanych w transmisjach GSM i WLAN. | 2 |
T-L-5 | Planowanie sieci bezprzewodowych | 2 |
T-L-6 | Pomiary i identyfikacja widma w zakresie transmisji bezprzewodowych. Zaliczenie/poprawa. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zależności energetyczne w polu elektromagnetycznym. Rola anteny w łączu radiowym w ujęciu systemowym. Klasyfikacja, zastosowania i parametry anten. Równanie zasięgu. | 2 |
T-W-2 | Przegląd anten i układów antenowych stosowanych w transmisjach bezprzewodowych. | 3 |
T-W-3 | Środowiska i mechanizmy propagacyjne fal radiowych. Fala w wolnej przestrzeni. Strefy Fresnela. Fale: przyziemna i przestrzenna oraz zjawiska wnikania i odbicia od ziemi. Wpływ krzywizny ziemi. Wpływ troposfery na propagację fali przestrzennej. Propagacja w warunkach rzeczywistych. Wpływ jonosfery na łączność naziemną i satelitarną. | 2 |
T-W-4 | Modelowanie propagacji w otwartych środowiskach miejskich i w budynkach. Projektowanie łączy mikrofalowych. | 3 |
T-W-5 | Sieci telefonii komórkowej | 2 |
T-W-6 | Dostęp bezprzewodowy (rozwój i klasyfikacja sieci bezprzewodowych, standardy bezprzewodowych sieci dostępowych: DECT, Bluetooth, WiFi, WiMax). Satelitarne systemy radiokomunikacji. | 1 |
T-W-7 | Horyzontowe linie radiowe. Zaliczenie wykładów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz i ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczanie poszczególnych ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C29_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie propagacji fal elektromagnetycznych oraz techniki antenowej. | TI_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
TI_1A_C29_W02 Student ma podstawową wiedzę w zakresie bezprzewodowych systemów transmisyjnych oraz analizy i projektowania łączy bezprzewodowych. | TI_1A_W04, TI_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C29_U01 Student ma podstawowe umiejętności w zakresie propagacji fal elektromagnetycznych oraz techniki antenowej. Potrafi dobrać odpowiednią (do danego systemu transmisyjnego) antenę ze względu na jej podstawowe parametry. | TI_1A_U03 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
TI_1A_C29_U02 Student ma podstawowe umiejętności w zakresie analizy i projektowania łączy bezprzewodowych. | TI_1A_U14 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-6, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C29_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie propagacji fal elektromagnetycznych oraz techniki antenowej. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
TI_1A_C29_W02 Student ma podstawową wiedzę w zakresie bezprzewodowych systemów transmisyjnych oraz analizy i projektowania łączy bezprzewodowych. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C29_U01 Student ma podstawowe umiejętności w zakresie propagacji fal elektromagnetycznych oraz techniki antenowej. Potrafi dobrać odpowiednią (do danego systemu transmisyjnego) antenę ze względu na jej podstawowe parametry. | 2,0 | Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. |
3,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
3,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
5,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,75 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
TI_1A_C29_U02 Student ma podstawowe umiejętności w zakresie analizy i projektowania łączy bezprzewodowych. | 2,0 | Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. |
3,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
3,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
4,5 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. | |
5,0 | Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny. |
Literatura podstawowa
- Kubacki R., Anteny mikrofalowe - technika i środowisko, WKŁ, Warszawa, 2008
- Szóstka J., Fale i anteny, WKŁ, Warszawa, 2006
- Rosłoniec S., Podstawy techniki antenowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Kabaciński W., Żal M., Sieci telekomunikacyjne, WKŁ, Warszawa, 2008
- Wesołowski K., Systemy radiokomunikacji ruchomej, WKŁ, Warszawa, 2006
- Spałek D., Fale elektromagnetyczne. Podstawy teorii anten i falowodów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2015
- Szóstka J., Horyzontowe linie radiowe, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011
Literatura dodatkowa
- Balanis C. A., Antenna Theory: Analysis and Design, John Wiley & Sons Inc., New York, 2005
- Elbert B. R., The Satellite Communication Applications Handbook, Artech House, Inc., London, 2004
- Dobrowolski J.A., Technika wysokich częstotliwości, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2001
- Zieniutycz W., Anteny. Podstawy polowe, WKŁ, Warszawa, 2001
- Kolawole M.O., The Satellite Communication Engineering, Marcel Dekker, New York, 2002