Wydział Informatyki - Programowanie z elementami systemów wbudowanych
Sylabus przedmiotu Komunikacja międzyprocesowa i międzywątkowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Programowanie z elementami systemów wbudowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komunikacja międzyprocesowa i międzywątkowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz zna zasady programowania w C/C++ |
W-2 | Słuchacz zna podstawy systemów operacyjnych (wątki, procesy) oraz podstawy obsługi systemu Linux. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Słuchacz zna metody komunikacji między wątkami i procesami w systemie Linux, rozumie różnice między nimi oraz jest w stanie dobrać odpowiednią metodę do zadanego problemu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i analiza gotowych prostych programów. | 2 |
T-L-2 | Zapoznanie z tworzeniem wątków i procesów. | 2 |
T-L-3 | Zapoznanie z wybranymi metodami komunikacji: - pamięć współdzielona (ang. Shared memory) - kolejki (ang. queues) - potoki (ang. pipes) | 2 |
T-L-4 | Zapoznanie z mechanizmami komunikacji w bibliotece standardowej C++ oraz Boost::IPC. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do komunikacji międzyprocesowej, tworzenie wątków i procesów. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe problemy w komunikacji międzyprocesowej: zakleszczenia, zagłodzenie wątków. | 1 |
T-W-3 | Mechanizmy komunikacji międzyprocesowej i synchronizacji: - mutexy - semafory - zmienne warunkowe - kolejki - potoki - pamięć współdzielona | 1 |
T-W-4 | Wprowadzenie do mechanizmów komunikacji w bibliotece standardowej C++ oraz Boost::IPC. | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 12 |
A-L-3 | Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach. | 20 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
42 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 4 |
A-W-2 | Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów | 14 |
18 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Anegdota |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | Nauka i ćwiczenia własne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PESW_10-_05_W01 Zna metody tworzenia procesów i wątków lub sposoby komunikacji pomiędzy nimi w systemie Linux. | PESW_10-_W05 | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PESW_10-_05_U01 Umie zaimplementować komunikację miedzy procesami i wątkami w systemie Linux. | PESW_10-_U05 | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PESW_10-_05_W01 Zna metody tworzenia procesów i wątków lub sposoby komunikacji pomiędzy nimi w systemie Linux. | 2,0 | |
3,0 | Zna metody tworzenia wątków w systemie Linux. | |
3,5 | ||
4,0 | Zna metody tworzenia procesów i wątków i komunikacji w systemie Linux. | |
4,5 | ||
5,0 | Rozumie różnicę pomiędzy wątkami i procesami w systemie Linux oraz potrafi dobrać optymalne rozwiązanie do postawionego problemu. Zna metody komunikacji dostępne w bibliotece standardowej oraz Boost::IPC. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PESW_10-_05_U01 Umie zaimplementować komunikację miedzy procesami i wątkami w systemie Linux. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaimplementować przynajmniej w jeden sposób komunikację pomiędzy wątkami i procesami w systemie Linux. | |
3,5 | ||
4,0 | Potrafi zaimplementować wszystkie omawiane metody komunikacji pomiędzy wątkami i procesami w systemie Linux. | |
4,5 | ||
5,0 | Potrafi zaimplementować komunikację pomiędzy procesami przy użyciu biblioteki standardowej i Boost::IPC. |
Literatura podstawowa
- Anthony Williams, Język C++ i przetwarzanie współbieżne w akcji, Helion, 2013