Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
Sylabus przedmiotu Sterowanie w systemach zintegrowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sterowanie w systemach zintegrowanych | ||
Specjalność | logistyka przemysłowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Miądlicki <Karol.Miadlicki@zut.edu.pl>, Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw systemów wytwarzania i komunikacji w zakresie podstawowym. |
W-2 | Znajomość podstawowych zagadnień automatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z budową i działaniem podstawowych układów sterujących systemami. |
C-2 | Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności komunikacji układów sterujących w zintegrowanych systemach. |
C-3 | Uzyskanie wiedzy i umiejętności pozwolą na konfigurowanie układów sterujących oraz ich obsługę serwisową. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Konfiguracja urządzeń w standardzie komunikacji szeregowej. | 2 |
T-L-2 | Tworzenie topologii zintegrowanego systemu sterowania. | 2 |
T-L-3 | Projektowanie prostych i zaawansowanych układów sterowania z wykorzystaniem syntezy układów cyfrowych. | 4 |
T-L-4 | Programowanie urządzeń i uruchamianie zaprojektowanych systemów przy wykorzystaniu komputera klasy PC. | 2 |
T-L-5 | Programowanie i analizowanie przypływu sygnałów w Miniaturowym Elastycznym Systemie Wytwarzania (MESW). | 4 |
T-L-6 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i definicje sterowania zintegrowanych systemów. | 1 |
T-W-2 | Zasady działania scentralizowanego, hierarchicznego, hybrydowego i rozproszonego systemu sterowania. | 2 |
T-W-3 | Struktury zintegrowanych systemów typu (Master –Slave. Peer to Peer, wielopoziomowe) | 2 |
T-W-4 | Przysyłanie informacji (technika cyfrowa, CRC, kodowanie liczb ze znakiem) | 2 |
T-W-5 | Elektryczne standardy komunikacyjne (Modbus, RS232, RS422/485, CAN) | 2 |
T-W-6 | Standard Ethernet Przemysłowy | 2 |
T-W-7 | Systemy sterowania - układy sensoryczne | 2 |
T-W-8 | Systemy sterowania - układy wykonawcze | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Samodzielna realizacja zadań i przygotowanie do zaliczenia sprawozdań. | 9 |
A-L-3 | Udział w zaliczeniu. | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studium literaturowe. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczeń wykładów. | 3 |
A-W-4 | Udział w egzaminie. | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi. |
M-2 | Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego. |
M-3 | W odniesieniu do zajęć laboratoryjnych pokaz i demonstracja. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego laboratorium. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_LP/06_W01 W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: student zna i definiuje struktury zintegrowanych systemów sterowania. Definiuje i ocenia elektryczne standardy komunikacyjne w systemach. Zna i definiuje systemy sterowania bezpieczeństwem oraz ich parametry | ZIIP_2A_W03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_LP/06_U01 Uzyskane umiejętności gwarantują projektowanie i konfigurowanie układów sterujących oraz ich obsługę serwisową. Student umie tworzyć topologię przykładowego systemu sterowania zintegrowanego, potrafi pozyskać informację z odpowiednio dobranych źródeł w celu instalacji sterowników urządzeń wchodzących w skład systemu sterowania Potrafi zaprogramować i uruchomić system MESW. | ZIIP_2A_U12 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4 | — | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_LP/06_K01 Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy. | ZIIP_2A_K01 | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_LP/06_W01 W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: student zna i definiuje struktury zintegrowanych systemów sterowania. Definiuje i ocenia elektryczne standardy komunikacyjne w systemach. Zna i definiuje systemy sterowania bezpieczeństwem oraz ich parametry | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. |
Literatura podstawowa
- A. Wójcik, Mechaniczne i elektroniczne systemy zabezpieczeń, Verlag Dashoefer, Warszawa, 2001
- J. Kostro, Elementy, urządzenia i układy automatyki, Warszawa, 2011
- Broel-Plater B., Sterowniki programowalne właściwości i zasady stosowania, Wydział Elektryczny Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
Literatura dodatkowa
- Waldemar Nawrocki, Rozproszone systemy pomiarowe, Wydawnictwo WKiŁ, 2006, ISBN: 83-206-1600-X