Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie strategiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie strategiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy zarządzania |
W-2 | Makroekonomia |
W-3 | Analiza ekonomiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumieć istotę i odpowiedzialność top menedżmentu |
C-2 | Oceniać skuteczności decyzji strategicznych. |
C-3 | Identyfikować główne problemy organizacji oraz szanse i zagrożenia tkwiące w coraz bardziej złożonym i skomplikowanyym otoczeniu biznesu. |
C-4 | Wskazać wiele alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów strategicznych. |
C-5 | Wykorzystać umiejętności analityczne niezbędne do diagnozowania strategicznej pozycji konkurencyjnej firmy w tzw. mikrootoczeniu. |
C-6 | Rozpoznawać rózne rodzaje strategii rozwoju wielkich korporacji i poszczególnych strategicznych jednostek biznesu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota, elementy i struktura strategii. Typolgia strategii rozwoju przedsiębiorstw. Identyfikacja strategii rozwoju w oparciu o model M.E. Portera | 3 |
T-A-2 | Metody analizy makrootoczenia | 3 |
T-A-3 | Metody analizy otoczenia konkurencyjnego | 3 |
T-A-4 | Metody analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa | 3 |
T-A-5 | Wybór i wdrażanie strategii | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoretyczne problemy rozwoju: pojęcie rozwoju, typy zmian, istota strategii rozwoju, etapy planowania strategicznego | 3 |
T-W-2 | Analiza strategiczna jako podstawa planowania strategicznego. Istota i struktura analizy strategicznej. Otoczenie dalsze i metody jego analizy. Otoczenie konkurencyjne oraz metody analizy otoczenia bliższego. Metody analizy zasobów przedsiębiorstwa. Ocena pozycji własnej przedsiębiorstwa na tle najważniejszych konkurentów. | 3 |
T-W-3 | Kryteria podziału strategii rozwoju. Strategie rozwoju wyróznione ze wzgledu na trzy szczeble planowania strategicznego Strategie rozwoju wyróżnione ze względu na dwa szczeble planowania strategicznego | 3 |
T-W-4 | Typologie strategii rozwoju przedsiębiorstw Strategie przedsiębiorstw (korporacji). Strategie domen. Strategie funkcjonalne. Staregie konkurencji M.E. Portera. Strategie dywersyfikacji. Strategie umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstwa. | 3 |
T-W-5 | Wybór strategiczny Kryteria wyboru. Programy strategiczne. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: wybór tematyki, przegląd literatury. | 3 |
A-A-3 | Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: spotkania w zespołach | 3 |
A-A-4 | Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: samodzielne opracowanie przydzielonej części prezentacji. | 2 |
A-A-5 | Konsultacje do ćwiczeń | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnitwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 3 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach do wykładów | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Pokaz z użyciem środków multimedialnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych zadań. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach. |
S-3 | Ocena formująca: Zdolność do formułowania wniosków z analizy. |
S-4 | Ocena formująca: Prezentacja. |
S-5 | Ocena formująca: Egzamin. |
S-6 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach. |
S-7 | Ocena formująca: Aktywność na wykładach. |
S-8 | Ocena formująca: Sprawozdanie z opracowanego zadania problemowego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C01_W01 Wiedza - o procesach obserwacji otoczenia by reagowaniem wyprzedzać bądź dostosowywać się do zmiennych warunków realizacji założonych celów rozwojowych organizacji poprzez formulowanie misji i wizji organizacji ,formulowanie celów, wybór domeny, analizy startegiczne, formulowanie programów operacyjnych realizacji startegii. | ZIIP_2A_W04, ZIIP_2A_W05 | — | — | C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-4, S-5, S-8 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C01_U01 Opanowanie techniki i technologii budowy i realizacji strategii. Umiejetność definiowania i identyfikowania, realizacji i oceny działań strategicznych. | ZIIP_2A_U09 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-4, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-5, S-8 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C01_K01 Zdolność do pobudzania,, kierowania i motywaowania zespołów ludzkich do realizacji celów strategicznych organizacji. | ZIIP_2A_K03 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-5, T-W-2, T-A-5 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-5, S-6, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C01_W01 Wiedza - o procesach obserwacji otoczenia by reagowaniem wyprzedzać bądź dostosowywać się do zmiennych warunków realizacji założonych celów rozwojowych organizacji poprzez formulowanie misji i wizji organizacji ,formulowanie celów, wybór domeny, analizy startegiczne, formulowanie programów operacyjnych realizacji startegii. | 2,0 | Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień zarządzania strategicznego. |
3,0 | Rozpoznawanie, rozumienie treści i zagadnień przedmiotu ograniczone do podstawowych. Pozwala to na nazwanie i wyjaśnienie pojęć, zasad bądź cech bez możliwości znajdowania powiązań, interpretacji, odnajdywania związków przyczynowo-skutkowych. | |
3,5 | Posiadane wiadomości pozwalają na identyfikację, hierarchizację oraz interpretację niektórych problemów z zakresu zarządzania strategicznego. Propozycje o charakterze kompilacji rozwiązań, poszukiwanie związków przyczynowych. | |
4,0 | Posiadana wiedza pozwala analizować szczegółowe zagadnienia związane z zarządzaniem strategicznym. Umożliwia identyfikaję, hierarchizowanie problemów oraz ich klasyfikaję z propozycją zastosowania. | |
4,5 | Posiadana wiedza umożliwia łączenie poszczególnych problemów w całość, uzasadnienie przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków. | |
5,0 | Uzyskana wiedza stanowi podstawę prezentacji własnych ocen, interpretacji zajwisk, proponowanie uogólnień na bazie syntez, przewidywania skutków i obrony przyjętych rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C01_U01 Opanowanie techniki i technologii budowy i realizacji strategii. Umiejetność definiowania i identyfikowania, realizacji i oceny działań strategicznych. | 2,0 | Brak umiejętności przywoływania pojęć, kategorii, zasad, rozwiązań funkcjonujących w obszarze zarządzania strategicznego. |
3,0 | Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowej identyfikacji problemów, zjawisk i zdarzeń. | |
3,5 | Wykorzystanie informacji, wiedzy do rozwiązywania problemów. Propozycje postępowania, budowy i realizacji strategii, przewidywanie skutków przyjętych rozwiązań. | |
4,0 | Umiejętność analizy składowych problemu, identyfikacja, hierarchizacja i wartościowanie wewnętrznych oraz zewnętrznych zależności i powiązań. | |
4,5 | Umiejętność łączenia zjawisk i analizy związków z obszaru zarządzania strategicznego. | |
5,0 | Tworzenie ocen wartościującyh zjawiska z obszaru zarzadzania strategicznego, umiejętność przewidywania i analizaowania skutków tych zjawisk. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C01_K01 Zdolność do pobudzania,, kierowania i motywaowania zespołów ludzkich do realizacji celów strategicznych organizacji. | 2,0 | Niska ocena i świadomość przydatności zarządzania strategicznego w obecnych oraz przyszłych kompetencjach i życiu zawodowym. |
3,0 | Percepcja i akceptacja zagadnień z przedmiotu na poziomie podstawowym. Brak motywacji do ich zwiększania. Postawa nie w pełni kreatywna. | |
3,5 | Wyraźna świadomość posiadanych kompetencji. Postawa akceptująca, aktywność wyrażana chęcią pogłębiania wiedzy, otwartość na problemy i poszukiwanie rozwiązań. | |
4,0 | Świadomość posiadanych kompetencji uznawana za niewystarczającą. Postawa kreatywna, akceptacja poszukiwań, ciągła obserwacja życia gospodarczego jest podstawą wyjaśniania zależności i przyczyn. | |
4,5 | Zdolnościom kreowania postawy otwartej wobec problemów towarzyszy determinacja w zakresie poszukiwań rozwiązań, umiejętność komunikowania się oraz pracy w zespole. | |
5,0 | Zorganizowany, pewny i świadomy celu. Akceptuje odmienność, demonstruje wrażliwość na skutki i wyniki swoich i grupy działań. Postawa kreatywna, poszukuje nowych kompetencji. |
Literatura podstawowa
- Porter M.E., Strategie konkurencji, PWE, Warszawa, 1996
- Gierszewska M. Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2000
- Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa, 1998
- Romanowaska M., Zarządzanie strategiczne firmą, CIM, Warszawa, 1995
- Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy., Wydawnictow Naukowe PWN, Warszawa-Kraków, 2000
- Zelek A., Strategie biznesu, Wydawnictwo ZSB, Szczecin, 2008
- Urbanowska-Sojkin E. Banaszyk P. Witczak K., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Moszkowicz M., Strategie przedsiębiorstwa okresu przemian, PWE, Warszawa, 2000
- Obłój K., Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa, 1998
- Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, PWE, Warszawa, 1998
- Red. Krupski R., Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2005
- Penc J., Strategie zarządzania, Placet, Warszawa, 1995, cz.1 cz.2
- Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2003
- Romanowska M., Alianse strategiczne, PWE, Warszawa, 1997