Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
Sylabus przedmiotu Doskonalenie procesów biznesowych - gra symulacyjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doskonalenie procesów biznesowych - gra symulacyjna | ||
Specjalność | Lean Management | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych metod zarządzania produkcją. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności analziowania procesu produkcyjnego i wdrażania wybranych metod Lean Management w celu jesto doskonalenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Gra symulacyjna 1 - zobrazowanie wdra zania metody 5S, POKA-YOKE | 10 |
T-L-2 | Gra symulacyjna 2 - warsztaty Kaizen | 10 |
T-L-3 | Gra symulacyjna 3 - doskonalenie procesu produkcyjnego, procesów logistycznych i magazynowych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do gier dydaktycznych, etapy gry i podział ról. | 4 |
T-W-2 | Prezentacja wybrancyh metod doskonalenia procesów. Studia przypadków zastosowania takich meotd jak: SMED, POKA-YOKE, KAIZEN, 5S, HEIJUNKA, SYSTEM KART KANBAN, TPM | 11 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | konsultacje | 1 |
A-L-3 | Studiowanie literautry, analzia uzyskanych wyników w czasie gry | 19 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 1 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 9 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Gry dydaktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena postępów podczas wykonywania gry dydaktycznej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące materiał teoretyczny i praktyczne wykorrzystanie zdobytej wiedzy w postaci testu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_LM/06_W01 Student zna metody doskonalenia procesów biznesowych wykorzystywane w Lean Management, | ZIIP_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_LM/06_U01 Student posiada umiejętność doboru i praktycznego zastosowanie odpowiednich metod i narzędzi Lean Management, | ZIIP_2A_U09, ZIIP_2A_U12 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-4 | S-1, S-2 |
ZIIP_2A_LM/06_U02 Student ma umiejętność doskonalenia procesów biznesowych, ze szczególnych uwzględnieniem procesów produkcyjnych, | ZIIP_2A_U24, ZIIP_2A_U11 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_LM/06_K01 Student posiada umiejętność logicznego myślenia (łączenie faktów, diagnozowania problemów, odnajdowania powiązań w pojawiających się problemach produkcyjnych, rozwiązywania problemów) | ZIIP_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-4, M-3 | S-1 |
ZIIP_2A_LM/06_K02 Student umie zarządzać pracą własną i zespołem, | ZIIP_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-4, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_LM/06_W01 Student zna metody doskonalenia procesów biznesowych wykorzystywane w Lean Management, | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje wybrane metody doskonalenia procesów biznesowych wykrozystywane w Lean Management | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_LM/06_U01 Student posiada umiejętność doboru i praktycznego zastosowanie odpowiednich metod i narzędzi Lean Management, | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować wybraną metodę i narzedzie doskonalenia procesów biznesowych wykrozystywane w Lean Management | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_2A_LM/06_U02 Student ma umiejętność doskonalenia procesów biznesowych, ze szczególnych uwzględnieniem procesów produkcyjnych, | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować wybraną metodę i narzędzie Lean Management do doskonalenia wybranego procesu biznesowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_LM/06_K01 Student posiada umiejętność logicznego myślenia (łączenie faktów, diagnozowania problemów, odnajdowania powiązań w pojawiających się problemach produkcyjnych, rozwiązywania problemów) | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiązywać proste problemy wystepujące w procesach biznesowych, przy wykorzystaniu jednego narżedzi i przestawić logiczny ciąg czynności prowadzacych do rozwiązania problemu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_2A_LM/06_K02 Student umie zarządzać pracą własną i zespołem, | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przedstawić plan pracy zespołu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- John Shook, Mike Rother, Naucz się widzieć, THE LEAN ENTERPRISE INSTITUTE POLSKA, Wrocław, 2017, Wydnie trzecie rozrzerzone, 978-83-951166-4-3
- Mark R. Hamel, Warsztaty Kaizen, Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław, 2017, 978-83-933629-4-3
- Daniel T. Jones, James P. Womack, Zobaczyć całość strumienia wartości, Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław, 2017, Wydanie drugie rozszerzone, 978-83-933629-2-9
- Art Smalley, Poziomowany system ssący, Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław, 2011, 978-83-931637-0-0
- The Productivity Press Development Team, 5S dla operatorów. 5 filarów wizualizacji miejsca pracy, ProdPublishing, 978-83-62776-09-2
- The Productivity Press Development Team, Produkcja w systemie Pull. Wyciąganie na hali produkcyjnej, ProdPublishing, 978-83-929155-8-4
- Productivity Press Development Team, Zapobieganie błędom dla Operatorów: System ZQC, ProdPublishing, 978-83-929155-3-9