Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych
Sylabus przedmiotu Fizjologiczne aspekty produktywności roślin energetycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologiczne aspekty produktywności roślin energetycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z biologii roślin energetycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i ocena aktywności fizjologicznej różnych gatunków roślin energetycznych. |
C-2 | Poznanie metod oceny produktywności roślin energetycznych oraz umiejętność ich wykorzystania w praktyce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania aktywności fizjologicznej różnych gatunków roślin energetycznych w zależności od natężenia światła i ocena ich produktywności (asymilacja, transpiracja, przewodność szparkowa itp.) | 4 |
T-L-2 | Analiza wzrostu roślin energetycznych należących do różnych typów fotosyntetycznych (wykreślanie krzywych wzrostu i szybkości wzrostu na podstawie pomiarów biometrycznych). | 3 |
T-L-3 | Oznaczanie składu chemicznego (zawartości wody, suchej masy, składników popielnych) w różnych częściach wybranych gatunków roślin energetycznych uprawianych w zróżnicowanych warunkach siedliskowych. | 3 |
T-L-4 | Obliczanie wskaźników wzrostu roślin energetycznych. | 3 |
T-L-5 | Badanie aktywności fizjologiczej różnych gatunków roślin energetycznych w zależności od zastosowanych regulatorów wzrostu i ocena ich produktywności. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Produkcja fotosyntetyczna a przyrost biomasy w ontogenezie roślin, w tym produktywność zespołów roślinnych w warunkach naturalnych. | 2 |
T-W-2 | Sztuczne układy naśladujące fotosyntezę jako alternatywne źródła energii. | 2 |
T-W-3 | Metody oceny produktywności i analiza wskaźnikowa wzrostu roślin energetycznych (LAI, NAR, LAR, LWR, LAD, CGR) oraz czynniki wpływające na te wskaźniki. | 4 |
T-W-4 | Zastosowanie egzogennych regulatorów wzrostu (auksyy, gibereliny, cytokininy, inhibitory itp.) na procesy fizjologiczne decydujące o produktywności roślin energetycznych oraz ich udział w biotechnologii roślin. | 5 |
T-W-5 | Zapotrzebowanie roślin energetycznych na składniki mineralne. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 10 |
A-L-4 | Dokończenie konspektów z ćwiczeń laboratoryjnych | 6 |
A-L-5 | Studiowanie wskazanej literatury | 8 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 8 |
A-W-3 | Studiowanie fachowej literatury | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 9 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Konspekty z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C05_W01 Zapoznają się z aktywnością fizjologiczną oraz oceną produktywności roślin energetycznych | OZE_2A_W03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C05_U01 Dokonuje oceny produktywności roślin energetycznych poprzez wykorzystanie fizjologicznych wskaźników wzrostu roślin. | OZE_2A_U03 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C05_K01 Ma świadomość znaczenia produkcji fotosyntetycznej w przyroście biomasy roślin energetycznych oraz konieczności poszerzania wiedzy z zakresu nowych źródeł energii | OZE_2A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C05_W01 Zapoznają się z aktywnością fizjologiczną oraz oceną produktywności roślin energetycznych | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym zakresie zna i opisuje zagadnienia dotyczące produktywności roślin energetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C05_U01 Dokonuje oceny produktywności roślin energetycznych poprzez wykorzystanie fizjologicznych wskaźników wzrostu roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym zakresie umie ocenić produktywność roślin energetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C05_K01 Ma świadomość znaczenia produkcji fotosyntetycznej w przyroście biomasy roślin energetycznych oraz konieczności poszerzania wiedzy z zakresu nowych źródeł energii | 2,0 | |
3,0 | Student stara się współpracować w grupie i ma świadomość korzyści jakie wynikają z wykorzystania fizjologicznych aspektów produktywności roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kozłowska Monika, Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych, PWRiL, 2007
- Kopcewicz Jan, Lewak Stanisław, Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2012
- Szczukowski S., Tworkowski J., Stolarski M., Kwiatkowski J., Krzyżaniak M., Lajszner W., Graban Ł., Wieloletnie rośliny energetyczne, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2012