Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
specjalność: systemy wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych
Sylabus przedmiotu Podstawy prawne i źródła finansowania OZE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy prawne i źródła finansowania OZE | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Paweł Kołosowski <Pawel.Kolosowski@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Pojęcie prawa. Definicja struktury normy prawnej. Przepis i system prawa |
W-2 | Żródła prawa. Pojęcie i system prawa stanowionego w Polsce. Konstytucja i prawodawstwo. |
W-3 | Posiada umiejętność korzystania z baz danych dotyczących obowiązującego prawa oraz finansów publicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką dofinansowywania energetyki OZE oraz z międzynarodowymi działaniami wpływającymi na prawne uwarunkowania rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce i UE. |
C-2 | Zapoznanie studentów z aktami prawnymi umożliwiającymi inwestycje w energię odnawialną w Polsce UE |
C-3 | Nabycie umiejętności określania uwarunkowań prawnych podejmowania działalności gospodarczej w określonym sektorze rynku energii odnawialnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza i ocena aktów prawnych niezbędnych do rozwóju energetyki odnawialnej w Polsce i UE. Prawo budowlane i energetyczne, a inwestycje w odnawialne źródła energii. Możliwości finansowego wsparcia w inwestycjach związanych z odnawialnymi źródełami energii w Polsce oraz analiza możliwości ich pozyskiwania w aspekcie przetwarzania biomasy nierolniczej. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przekazanie podstawowych informacji na temat obowiązujących przepisów prawych, norm, świadectw jakości oraz wytycznych w projektowaniu i eksploatacji obiektów technicznych. Zapoznanie się z aktami prawnymi regulującymi rozwój energetyki odnawialnej w Polsce i UE. Prawo budowlane i energetyczne w aspekcie inwestycji w odnawialne źródła energii, Ekonomiczne aspekty wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce oraz programy wsparcia finansowego w sektorze biomasy nierolniczej. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 10 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji i analiza tekstów ustaw i aktów wykonawczych związanych z rozwojem energii odnawialnej w Polsce i UE. | 9 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie ido testu zaliczającego wykłady | 12 |
A-W-3 | Studiowanie zadanej literatury | 8 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: wykład informacyjny, prelekcja |
M-2 | Ćwiczenia: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: ocena jakości referatu i sposobu prezentacji, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: test pisemny wielokrotnego wyboru |
S-3 | Ocena formująca: Ćwiczenie: ocena zaangażowania w rozwiązywanie zadanego problemu, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej |
S-4 | Ocena podsumowująca: Dyskusja tematyczna lub test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_A04_W01 Absolwent posiada wiedzę dotyczącą podstaw prawnych, zarządzania i finansowania różnych form działalności gospodarczej w obszarze odnawialnych źródeł energii, a także wiedzę w zakresie prawa patentowego, ochrony własności intelektualnej, ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy | OZE_2A_W02, OZE_2A_W01 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_A04_U01 Absolwent umie oszacować efektywność ekonomiczną inwestycji w obszarze OZE, przeprowadzić analizę ryzyka, zainicjować i prowadzić działalność gospodarczą oraz wystąpić o pomoc finansową z funduszy publicznych, potrafi korzystać z zasobów własności intelektualnej oraz informacji patentowej, a także umie stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; | OZE_2A_U01 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_A04_K01 Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE | OZE_2A_K01 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-2 | S-3, S-4 |
OZE_2A_A04_K02 potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | OZE_2A_K04 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-2 | S-3, S-4 |
OZE_2A_A04_K03 bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej | OZE_2A_K05 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-2 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_A04_W01 Absolwent posiada wiedzę dotyczącą podstaw prawnych, zarządzania i finansowania różnych form działalności gospodarczej w obszarze odnawialnych źródeł energii, a także wiedzę w zakresie prawa patentowego, ochrony własności intelektualnej, ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy | 2,0 | |
3,0 | Stdent posiada ograniczoną, podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_A04_U01 Absolwent umie oszacować efektywność ekonomiczną inwestycji w obszarze OZE, przeprowadzić analizę ryzyka, zainicjować i prowadzić działalność gospodarczą oraz wystąpić o pomoc finansową z funduszy publicznych, potrafi korzystać z zasobów własności intelektualnej oraz informacji patentowej, a także umie stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczoną, podstawowe umiejętności w odniesieniu do obowiązującego programu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_A04_K01 Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarae związanym z tematyką przedmiot, co między innymi przejawia się w systematycznym uczęszczaniem na zajęcia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_2A_A04_K02 potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z tematyką przedmiot, co między innymi przejawia się w systematycznym uczęszczaniem na zajęcia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OZE_2A_A04_K03 bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanym z tematyką przedmiot, co między innymi przejawia się w systematycznym uczęszczaniem na zajęcia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Maćkowiak M. (red)., Odnawialne źródła energii. Rolnicze surowce energetyczne., Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne Sp. z o.o., Poznań, 2012, ISBN 978-83-09-01139-2
- Tytko R, Odnawialne źródła energii, OWG, Warszawa, 2009, wydanie trzecie - książka
- Cenian A., Gołaszewski J., Noch T., Energetyka – Biogaz. Wyniki badań, technologie, prawo i ekonomika w Rejonie Morza Bałtyckiego., Wydawnictwo GWS, Gdańsk, 2012, książka
- Węglarzy K., Podkówka W. (red.), Agrobiogazownia, Instytut Zootechniki Państwowy Instytut Badawczy, Grodziec Śląski, 2010, książka
- Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (mały trój pakt) (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 1059 i zmiany z 2013 r. poz.984).
- Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (jedn. tekst z 2013 r. poz.1409)
Literatura dodatkowa
- Agroenergetyka, Czasopismo
- Czysta Energia, Czasopismo
- Obowiązujące akty prawne w Polsce i UE, ustawy
- Strategia państwa „Polityka energetyczna Polski do 2030 roku” przyjęta przez RM w dniu 10 listopada 2009 r., 2010, M.P. z 2010 r. Nr 2, poz.11
- Dyrektywę 2006/36/WE z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych