Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Monitoring i diagnostyka szkodników w uprawach rolniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring i diagnostyka szkodników w uprawach rolniczych | ||
Specjalność | Doradztwo rolnicze | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | szczegółowa wiedza z botaniki, fizjologii roślin, entomologii stosowanej, uprawy roślin i roli |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod identyfikacji szkodników roślin w różnych uprawach rolniczych oraz skutecznego ich monitorowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady korzystania z kluczy stosowanych do oznaczania szkodników roślin. | 2 |
T-L-2 | Diagnostyka wybranych grup szkodników różnych upraw rolniczych, na podstawie cech morfologicznych oraz objawów żerowania na roślinach. | 10 |
T-L-3 | Identyfikacja i diagnostyka entomofauny pożytecznej towarzyszącej szkodnikom roślin w agrocenozach. | 3 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Wykorzystanie różnych metod monitoringu szkodników w praktyce. Identyfikacja i diagnostyka szkodników upraw rolniczych na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody monitoringu szkodników w różnych uprawach rolniczych. | 6 |
T-W-2 | Narzędzia wspomagające monitorowanie szkodników. | 4 |
T-W-3 | Biologiczne metody prognozowania szkodników roślin. | 4 |
T-W-4 | Klasyfikacja uszkodzeń roślin powodowanych przez szkodniki w w uprawach rolniczych. | 2 |
T-W-5 | Wpływ czynników środowiskowych na aktywność biologiczną szkodników roślin. | 2 |
T-W-6 | Nowoczesne metody monitoringu szkodników w rolnictwie precyzyjnym. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | aktywne uczestnictwo w zjęciach | 15 |
A-L-2 | zapoznanie z literaturą przedmiotu | 5 |
A-L-3 | udział w konsultacjach | 5 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia materiału z ćwiczeń | 5 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | zbiór materiału roślinnego z uszkodzeniami roślin powodowanymi przez fitofagi oraz materiału entomologicznego z terenu | 5 |
A-T-2 | przygotowanie zielnika z uszkodzeniami roślin | 5 |
A-T-3 | diagnostyka materiału entomolgoicznego zebranego z terenu | 4 |
A-T-4 | prezentacja zebranego materiału z terenu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | studiowanie przedmiotowej literatury | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia wiedzy z przedmiotu | 8 |
A-W-5 | zaliczenie treści wykładowych | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | pokaz |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: pisemne i praktyczne zaliczenie ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: prezentacja materiału entomologicznego zebranego z terenu |
S-4 | Ocena formująca: przygotowanie zielnika z uszkodzeniami roślin przez fitofagi |
S-5 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D04_W01 posiada wiedzę z zakresu metod diagnozowania szkodników oraz skutecznego ich monitorwania w uprawach rolniczych | ROL_2A_W06, ROL_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D04_U01 potrafi diagnozować szkodniki roślin w różnych uprawach rolniczych oraz oceniać ich stopień zagrożenia dla upraw | ROL_2A_U05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-T-1 | M-2, M-3, M-4 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D04_K01 rozumie potrzebę wykorzystywania najnowszych aspektów wiedzy w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z pojawem szkodników i odpowiedzialnym ich zarządzaniem | ROL_2A_K03, ROL_2A_K07, ROL_2A_K06, ROL_2A_K01, ROL_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-T-1, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-W-6, T-L-3, T-W-5, T-W-1 | M-2 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D04_W01 posiada wiedzę z zakresu metod diagnozowania szkodników oraz skutecznego ich monitorwania w uprawach rolniczych | 2,0 | |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganej wiedzy student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D04_U01 potrafi diagnozować szkodniki roślin w różnych uprawach rolniczych oraz oceniać ich stopień zagrożenia dla upraw | 2,0 | |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganych umiejętności student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D04_K01 rozumie potrzebę wykorzystywania najnowszych aspektów wiedzy w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z pojawem szkodników i odpowiedzialnym ich zarządzaniem | 2,0 | |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganych kompetencji student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Boczek J., Lewandowski M., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych, SGGW, Warszawa, 2016
- Czubiński T., Atlas szkodników roślin rolniczych – dla praktyków, PWR, Poznań, 2017
- Hołubowicz-Kliza G., Mrówczyński M., Strażyński P., Szkodniki i owady pożyteczne w integrowanej ochronie roślin rolniczych, IUNG-PIB, Puławy, 2018
- Piekarczyk K., Prognozy i sygnalizacja w ochronie roślin, PWRiL, Warszawa, 1982, II
Literatura dodatkowa
- Bereś P. (red.), Atlas szkodników roślin rolniczych, Hortpress, Warszawa, 2014