Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Rolnictwo precyzyjne
Sylabus przedmiotu Dobór systemu uprawy roli:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dobór systemu uprawy roli | ||
Specjalność | Doradztwo rolnicze | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Gleboznawstwo |
W-2 | Ogólna uprawa roli i roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie współczesnych technologii uprawy roli i ich wpływu na środowisko oraz na wielkość i jakość uzyskanych plonów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Środowisko przyrodnicze a stosowane technologie uprawy roli | 2 |
T-A-2 | Wpływ środowiska glebowego oraz warunków klimatycznych na wzrost i rozwój roślin oraz modyfikacja tych czynników pod wpływem stosowanych systemów uprawy roli | 2 |
T-A-3 | Uprawa roli w rolnictwie integrowanym. Znaczenie i zasady uprawy roli. | 2 |
T-A-4 | Wpływ systemów uprawy roli na wielkość i jakość plonu roślin | 2 |
T-A-5 | Zasady uprawy roli w rolnictwie konwencjonalnym, integrowanym i ekologicznym | 2 |
10 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Ocena stosowanych systemów uprawy roli w wybranych gospodarstwach rolnych | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nowoczesne trendy w technologii uprawy roli w świecie i w Polsce | 2 |
T-W-2 | Przedstawienie i porównanie stosowanych systemów uprawy roli: płużny, bezpłużny, uprawa zerowa i ich modyfikacje (strip till) | 4 |
T-W-3 | Wpływ poszczególnych technologii uprawy roli na właściwości gleby (fizyczne, chemiczne i biologiczne) | 2 |
T-W-4 | Wpływ poszczególnych systemów uprawy roli na degradację i erozję gleby | 2 |
T-W-5 | Technologie uprawy roli i roślin ukierunkowane na wykorzystanie postępu biologicznego | 2 |
T-W-6 | Wpływ systemów uprawy roli na plonowanie roślin i jakość produktów roślinnych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 5 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Udział studenta w zajęciach terenowych | 10 |
A-T-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych zajęć terenowych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział studentów w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 3 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład multimedialny |
M-2 | Metody problemowe (dyskusja) |
M-3 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D05_W01 Student ma wiedzę z zakresu wpływu systemów uprawy roli na wielkość i jakość plonu roślin. Identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na wartość biologiczną i zdrowotną plonu. | ROL_2A_W06, ROL_2A_W10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D05_U01 Student potrafii zaplanować system uprawy roli w zależności od warunków siedliskowych i organizacyjno-ekonomicznych gospodarstwa | ROL_2A_U03, ROL_2A_U04, ROL_2A_U05 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D05_K01 Student ma świadomość znaczenia systemów uprawy roli w kształtowaniu siedliska, warunków i efektów produkcji roślinnej | ROL_2A_K01, ROL_2A_K04, ROL_2A_K03, ROL_2A_K02 | — | — | C-1 | T-T-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D05_W01 Student ma wiedzę z zakresu wpływu systemów uprawy roli na wielkość i jakość plonu roślin. Identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na wartość biologiczną i zdrowotną plonu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić systemy uprawy roli i je krótko scharakteryzować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D05_U01 Student potrafii zaplanować system uprawy roli w zależności od warunków siedliskowych i organizacyjno-ekonomicznych gospodarstwa | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaproponować system uprawy roli | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D05_K01 Student ma świadomość znaczenia systemów uprawy roli w kształtowaniu siedliska, warunków i efektów produkcji roślinnej | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia zastosowanych systemów uprawy roli na całokształt produkcji rolniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jacek Chotkowski, Rynki i technologie produkcji roślin uprawnych, Wieś Jutra, Warszawa, 2005, dostępna w bibliotece przy Pawła VI
- Andrzej Kotecki, Uprawa roślin, UP we Wrocławiu, Wrocław, 2020, dostęp w bibliotece przy Pawła VI
- Marzena Błażewicz-Woźniak, Tadeusz Kęsik, Mirosław Konopiński, Uprawa roli iz elementami herbologii, UP Lublin, Lublim, 2013, dostęp w bibliotece przy Pawła VI
Literatura dodatkowa
- Frédéric Thomas, Matthieu Archambeaud, Międzyplony w praktyce, OIKOS, Warszawa, 2019, dostęp w bibliotece przy Pawła VI