Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych
Sylabus przedmiotu Teoria procesów cieplnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria procesów cieplnych | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa systemów energetycznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka: rachunek różniczkowy i całkowy. |
W-2 | Podstawy termodynamiki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zaawansowanymi działami termodynamiki. |
C-2 | Nauczenie studentów wykonywania zaawansowanych obliczeń termodynamicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Równwnia stanu i przemiany termodynamiczne gazów rzeczywistych. | 2 |
T-A-2 | Obliczenia termodynamiczne dla dysz Bendemanna i de Lavala. | 2 |
T-A-3 | Obliczanie zapotrzebowania powietrza do spalania, składu spalin, temperatury spalania, strat energetycznych podczas spalania. | 2 |
T-A-4 | Sprawdzian nr 1. | 1 |
T-A-5 | Przeprowadzanie analizy egzergetycznej wybranych procesów cieplnych. Obliczanie egzergii, strat egzergii, sprawności egzergetycznej. | 3 |
T-A-6 | Obliczanie zaawansowanych obiegów cieplnych. | 2 |
T-A-7 | Obliczanie wymiany ciepła podczas typowych procesów cieplnych. | 2 |
T-A-8 | Sprawdzian nr 2. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Termodynamika gazów rzeczywistych. | 3 |
T-W-2 | Przepływ czynnika ściśliwego. | 3 |
T-W-3 | Teoria spalania. | 4 |
T-W-4 | Analiza egzergetyczna procesów cieplnych. | 7 |
T-W-5 | Zaawansowane obiegi cieplne. | 6 |
T-W-6 | Elementy wymiany ciepła. | 7 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wyklad informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa - wyklad problemowy. |
M-3 | Metoda eksponująca - pokaz animacji zjawisk termodynamicznych. |
M-4 | Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test pisemny z teorii i prostych zadań. Pytania i zadania zamknięte lub otwarte (egzamin). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z teorii (wykład). |
S-3 | Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań na tablicy (ćwiczenia). |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań (ćwiczenia). |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny - wykłady. |
S-6 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (ćwiczenia). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-06_W01 Zna termodynamikę gazów rzeczywistych. Zna teorię przepływu czynnika ściśliwego. Zna teorię spalania. Ma wiedzę o analizie egzergetycznej procesów cieplnych. Zna zaawansowane obiegi cieplne. Ma wiedzę z wybranych działów wymiany ciepła. | O_2A_W02, O_2A_W03, O_2A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-5, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-06_U01 Potrafi wykonywać obliczenia termodynamiczne dla gazów rzeczywistych. Potrafi opisać matematycznie przepływ czynnika ściśliwego. Ma umiejętność wykonywania obliczeń dotyczących spalania. Potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną procesów cieplnych. Umie obliczać zaawansowane obiegi cieplne. Potrafi analizować procesy transportu ciepła. | O_2A_U09, O_2A_U24, O_2A_U25 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-1 | M-4 | S-4, S-1, S-6, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-06_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej. | O_2A_K02, O_2A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-5, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-06_W01 Zna termodynamikę gazów rzeczywistych. Zna teorię przepływu czynnika ściśliwego. Zna teorię spalania. Ma wiedzę o analizie egzergetycznej procesów cieplnych. Zna zaawansowane obiegi cieplne. Ma wiedzę z wybranych działów wymiany ciepła. | 2,0 | Nie ma wiedzy określonej w programie przedmiotu. |
3,0 | Zna podstawowe elementy obowiązującego materiału. | |
3,5 | Zna i rozumie podstawowe elementy obowiązującego materiału. | |
4,0 | Dobrze zna i rozumie prawie cały obowiązujący materiał. Popełnia nieliczne, drobne blędy. | |
4,5 | Bardzo dobrze zna i rozumie prawie cały obowiązujący materiał. Popełnia nieliczne, drobne blędy. | |
5,0 | Bardzo dobrze zna i rozumie cały obowiązujący materiał. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-06_U01 Potrafi wykonywać obliczenia termodynamiczne dla gazów rzeczywistych. Potrafi opisać matematycznie przepływ czynnika ściśliwego. Ma umiejętność wykonywania obliczeń dotyczących spalania. Potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną procesów cieplnych. Umie obliczać zaawansowane obiegi cieplne. Potrafi analizować procesy transportu ciepła. | 2,0 | Nie posiada umiejętności wynikających z programu przedmiotu. |
3,0 | Posiada podstawowe umiejętności wynikające z programu przedmiotu. | |
3,5 | Posiada umiejętności wynikające z programu przedmiotu. Popełnia nieliczne błędy. | |
4,0 | Dobrze opanował umiejętności wynikające z programu przedmiotu. | |
4,5 | Posiada prawie wszystkie umiejętności wynikające z programu przedmiotu. | |
5,0 | Posiada wszystkie umiejętności wynikające z programu przedmiotu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-06_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej. | 2,0 | Nie posiadł żadnych kompetencji, uzyskanie ktorych było przewidziane w programie przedmiotu. |
3,0 | Ma w podstawowym stopniu świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko. | |
3,5 | Ma w podstawowym stopniu świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | |
4,0 | Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. | |
4,5 | Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej. | |
5,0 | Ma pełną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz całkowicie rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma pełną świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej. |
Literatura podstawowa
- Malinowski L., Termodynamika, Skrypt elektroniczny - wydawnictwo własne, Szczecin, 2012
- Staniszewski B., Termodynamika, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1986
- Szargut J., Termodynamika, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2000, 7
- Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1979
- Wiśniewski S., Termodynamika techniczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Malinowska W., Malinowski L., Technika cieplna w rolnictwie. Zadania i przykłady., Wydawnictwa Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1997, 1
- Cengel Y.A., Boles M.A., Thermodynamics. An Engineering Approach, Mc Graw Hill, Boston, 2008, 6