Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych
Sylabus przedmiotu Prototypowanie wirtualne w oceanotechnice:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prototypowanie wirtualne w oceanotechnice | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z matematyki i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia. |
W-2 | Wiadomości z oceanologii i inżynierii oceanu. |
W-3 | Podstawowa wiedza w zakresie CAD/CAM/CAE. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi porównania metody projektowania wirtualnego i metody tradycyjnej oraz komputerowego wspomagania projektowania i projektowania wirtualnego, sztucznej inteligencji w projektowaniu i testowaniu produktu, symulacji cech kinematycznych i dynamicznych projektowanego obiektu, wirtualnej rzeczywistości, podstaw programowego tworzenia prezentacji VR oraz systemów VR stosowanych w oceanotechnice. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań (indywidualnie i w zespole) w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z tworzeniem i testowaniem przykładowych elementów statku w VR przy pomocy standardów vrml i x3d oraz tworzeniem symulacji kinematycznych i dynamicznych przykładowych urządzeń okrętowych i symulacji dynamiki statku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Tworzenie i testowanie przykładowych elementów statku w VR przy pomocy standardów vrml i x3d. | 14 |
T-A-2 | Tworzenie symulacji kinematycznych i dynamicznych przykładowych urządzeń okrętowych i symulacja dynamiki statku. | 14 |
T-A-3 | Zaliczenie. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe elementy procesu budowy prototypu, porównanie metody projektowania wirtualnego i metody tradycyjnej. | 3 |
T-W-2 | Wspomagania komputerowe projektowania a projektowanie wirtualne. | 4 |
T-W-3 | Integracja informatyczna, sztuczna inteligencja w projektowaniu i testowaniu produktu. | 4 |
T-W-4 | Symulacja cech kinematycznych i dynamicznych projektowanego obiektu, ergonomia i analiza ergonomii, środowisko i oddziaływanie. | 5 |
T-W-5 | Wirtualna rzeczywistość. Reprezentacja obrazu i opis matematyczny środowiska 3D, imersja, techniki estymacji ruchu, metody rozpoznawania, symulacja zmysłów, podstawowe techniki sprzętowe i programowe wirtualnej rzeczywistości, projektory wirtualne, hełm, rękawice. | 6 |
T-W-6 | Podstawy programowego tworzenia prezentacji VR, język VRML i X3D, struktura języków, elementy, tworzenie wirtualnych aplikacji, przeglądarki internetowe VR, konwersja obiektów 3D utworzonych w systemach CAD do postaci vrml i x3d. | 4 |
T-W-7 | Systemy VR w oceanotechnice, symulatory manewrowe, wirtualne projektowanie systemów statków - przykłady zastosowań. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie opracowań. | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 4 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 6 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie. | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami. |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-5 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C07-2_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące porównania metody projektowania wirtualnego i metody tradycyjnej oraz komputerowego wspomagania projektowania i projektowania wirtualnego, sztucznej inteligencji w projektowaniu i testowaniu produktu, symulacji cech kinematycznych i dynamicznych projektowanego obiektu, wirtualnej rzeczywistości, podstaw programowego tworzenia prezentacji VR oraz systemów VR stosowanych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych. | O_2A_W04, O_2A_W13, O_2A_W15 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C07-2_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności rozwiązywania zadań (indywidualnie i w zespole) w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z tworzeniem i testowaniem przykładowych elementów statku w VR przy pomocy standardów vrml i x3d oraz tworzeniem symulacji kinematycznych i dynamicznych przykładowych urządzeń okrętowych i symulacji dynamiki statku. | O_2A_U02, O_2A_U10, O_2A_U14, O_2A_U17, O_2A_U19 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7 | M-5, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C07-2_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie. | O_2A_K02, O_2A_K03, O_2A_K04, O_2A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-7 | M-5, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C07-2_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące porównania metody projektowania wirtualnego i metody tradycyjnej oraz komputerowego wspomagania projektowania i projektowania wirtualnego, sztucznej inteligencji w projektowaniu i testowaniu produktu, symulacji cech kinematycznych i dynamicznych projektowanego obiektu, wirtualnej rzeczywistości, podstaw programowego tworzenia prezentacji VR oraz systemów VR stosowanych w projektowaniu obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C07-2_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności rozwiązywania zadań (indywidualnie i w zespole) w zakresie zagadnień poruszanych na wykładach, związanych m.in. z tworzeniem i testowaniem przykładowych elementów statku w VR przy pomocy standardów vrml i x3d oraz tworzeniem symulacji kinematycznych i dynamicznych przykładowych urządzeń okrętowych i symulacji dynamiki statku. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić symulacji i przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych symulacji |
3,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić symulacje i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych symulacji | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić symulacje i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych symulacji wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić symulacje i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych symulacji wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić symulacje i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych symulacji wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych symulacji | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić symulacje i przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych symulacji wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych symulacji, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C07-2_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi pracować w grupie | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi pracować w grupie | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów offshore, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Dąbkowski K., VRML 97. Trzeci wymiar Sieci, Wydawnictwo Mikom, Warszawa, 1998
- Ladd E., O'Donell J., HTML4, DHTML, VRML, XML, Wydawnictwo Lynx-SFT, Warszawa, 2004
- Rix J., Virtual Prototyping, Kluver Academic Publishers, London, 2002