Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych
Sylabus przedmiotu Klimatyzacja komfortu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Klimatyzacja komfortu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczenie obciążenia cieplnego kabin okrętowych. | 4 |
T-A-2 | Obliczanie sieci wentylacyjnych. | 4 |
T-A-3 | Obliczania cieplne chłodnicy i nagrzewnicy powietrza. | 2 |
T-A-4 | Obliczanie strumieni pary wodnej nawilżającej powietrze. | 2 |
T-A-5 | Obliczanie parametrów i wielkości strumieni wody w komorze zraszania. | 2 |
T-A-6 | Obliczenia urządzenia osuszającego: chłodnicy powietrza, urządzeń sorpcyjnych. | 2 |
T-A-7 | Analiza oporów filtrów na charakterystykę sieci. | 1 |
T-A-8 | Współpraca szeregowa i równoległa wentylatorów. | 1 |
T-A-9 | Charakterystyka sieci i wentylatorów. | 1 |
T-A-10 | Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji okrętowej. | 8 |
T-A-11 | Obliczenia optymalizacyjne w klimatyzacji. | 1 |
T-A-12 | Zaliczenie. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego. | 2 |
T-W-2 | Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie. | 2 |
T-W-3 | Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych. | 2 |
T-W-4 | Komfort cieplny a zdrowie człowieka. | 1 |
T-W-5 | Równanie komfortu cieplnego. | 1 |
T-W-6 | Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice. | 1 |
T-W-7 | Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego. | 2 |
T-W-8 | Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ). | 1 |
T-W-9 | Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT). | 1 |
T-W-10 | Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,szuszenie, nawilżanie, mieszanie i sterylizacja. | 2 |
T-W-11 | Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe. | 1 |
T-W-12 | Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza. | 4 |
T-W-13 | Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy. | 4 |
T-W-14 | Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej. | 2 |
T-W-15 | Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła. | 2 |
T-W-16 | Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 2 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C06-7_W01 Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości powietrza, jego składu i zanieczyszczeń gazowych i pyłowych. Rozróżnia różne kryteria oceny komfortu w klimatyzacji. Ma wiedzę o złożonych zjawiskach fizycznych, wpływających na zdrowie i samopoczucie człowieka. | O_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-16, T-W-9, T-W-15, T-W-1, T-W-11, T-W-14, T-W-6 | M-1 | S-1 |
O_2A_C06-7_W02 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy klimatyzacji komfortu, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji na obiektach oceanotechnicznych. | O_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-16, T-W-9, T-W-15, T-W-1, T-W-11, T-W-14, T-W-6 | M-1 | S-1 |
O_2A_C06-7_W03 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klimatyzacji komfortu, projektowania instalacji klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o kosztach energetycznych pracy tych systemów. | O_2A_W16 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-16, T-W-9, T-W-15, T-W-1, T-W-11, T-W-14, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C06-7_U01 Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych - wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu klimatyzacjii, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne). | O_2A_U11 | — | — | C-1 | T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-6, T-A-11, T-A-12, T-A-1, T-A-10, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-2 | S-2 |
O_2A_C06-7_U02 Potrafi zaprojektować urządzenia i systemy klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych. | O_2A_U20 | — | — | C-1 | T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-6, T-A-11, T-A-12, T-A-1, T-A-10, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C06-7_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji na środowisko, oraz rozumie zagadnienia bezpieczeństwa własnego. Rozumie odpowiedzialność za wykonane projekty w odniesieniu do siebie i innych ludzi. | O_2A_K02 | — | — | C-1 | T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-6, T-A-11, T-A-12, T-A-1, T-A-10, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-3, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-16, T-W-9, T-W-15, T-W-1, T-W-11, T-W-14, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
O_2A_C06-7_K02 Potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków. | O_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-6, T-A-11, T-A-12, T-A-1, T-A-10, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-3, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-16, T-W-9, T-W-15, T-W-1, T-W-11, T-W-14, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
O_2A_C06-7_K03 Rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań. | O_2A_K04 | — | — | C-1 | T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-6, T-A-11, T-A-12, T-A-1, T-A-10, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-3, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-16, T-W-9, T-W-15, T-W-1, T-W-11, T-W-14, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
O_2A_C06-7_K04 Potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań. | O_2A_K05 | — | — | C-1 | T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-6, T-A-11, T-A-12, T-A-1, T-A-10, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-3, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-16, T-W-9, T-W-15, T-W-1, T-W-11, T-W-14, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C06-7_W01 Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości powietrza, jego składu i zanieczyszczeń gazowych i pyłowych. Rozróżnia różne kryteria oceny komfortu w klimatyzacji. Ma wiedzę o złożonych zjawiskach fizycznych, wpływających na zdrowie i samopoczucie człowieka. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia | |
4,0 | Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu | |
O_2A_C06-7_W02 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy klimatyzacji komfortu, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji na obiektach oceanotechnicznych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu | |
O_2A_C06-7_W03 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klimatyzacji komfortu, projektowania instalacji klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o kosztach energetycznych pracy tych systemów. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C06-7_U01 Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych - wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu klimatyzacjii, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne). | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu | |
O_2A_C06-7_U02 Potrafi zaprojektować urządzenia i systemy klimatyzacji obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C06-7_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji na środowisko, oraz rozumie zagadnienia bezpieczeństwa własnego. Rozumie odpowiedzialność za wykonane projekty w odniesieniu do siebie i innych ludzi. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
O_2A_C06-7_K02 Potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
O_2A_C06-7_K03 Rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
O_2A_C06-7_K04 Potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1996
- Fanger P. O., Komfort cieplny, PWN, Warszawa, 1974
- Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN Instytu geografii i przestrzennego zagospodarowania im. S. Leszczyńskiego, Warszawa, 2004
- Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
- Maczek K., Schnotale J., Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
- Normy:, PN-85/N-08013; PN-85/N-08011; PN-73/B-03431; PN-87/08009; PN-76/B-03420; PN-78/B-03421
- Recknagel, Sprenger, Schramek, Honmann, Kompendium wiedzy. Ogrzewanie i klimatyzacja, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991