Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z budowy i eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz silników i układów napędowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz z ich dokumentacją techniczno-ruchową, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych). | 3 |
T-A-2 | Analiza dokumentacji techniczno-ruchowych (DTR) maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych). | 2 |
T-A-3 | Dobór strategii obsługiwania maszyn i urządzeń (pomp, sprężarek, silników spalinowych) z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji. | 2 |
T-A-4 | Analiza awarii maszyn i urządzeń związanych z niewłaściwą ich eksploatacją. | 2 |
T-A-5 | Dobór systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych. | 2 |
T-A-6 | Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment). | 2 |
T-A-7 | Zaliczenie. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: podstawy właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń. Dokumentacja techniczno-ruchowa. | 4 |
T-W-2 | Przepisy dotyczące bezpiecznej eksploatacji maszyn i urządzeń - konwencje, normy, certyfikaty. | 4 |
T-W-3 | Wpływ środowiska morskiego na eksploatację maszyn i urządzeń. | 2 |
T-W-4 | Fazy procesu technologicznego remontu maszyn i urządzeń. | 5 |
T-W-5 | Wpływ systemów diagnostycznych na bezpieczeństwo eksploatacji maszyn i urządzeń. | 5 |
T-W-6 | Wpływ procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji. | 4 |
T-W-7 | Systemy zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych. | 3 |
T-W-8 | Ocena cyklu życia obiektów technicznych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment). Zarządzanie cyklem życia oraz koszty cyklu życia obiektów technicznych. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 3 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie. | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami. |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-5 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C05-5_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz ich dokumentacji techniczno-ruchowej, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń. | O_2A_W04, O_2A_W05, O_2A_W07, O_2A_W18 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C05-5_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment), indywidualnie i w zespole. | O_2A_U02, O_2A_U11, O_2A_U22, O_2A_U23 | — | — | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-5, M-4, M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_C05-5_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie. | O_2A_K02, O_2A_K03, O_2A_K04, O_2A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-8 | M-5, M-4, M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C05-5_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące podstaw właściwego użytkowania i obsługiwania maszyn i urządzeń oraz ich dokumentacji techniczno-ruchowej, przepisów związanych z bezpieczną eksploatacją maszyn i urządzeń, wpływu środowiska morskiego oraz procesów remontowych, systemów diagnostycznych i procesu projektowania maszyn i urządzeń na bezpieczeństwo ich eksploatacji, jak również systemów zabezpieczeń i oceny cyklu życia maszyn i urządzeń. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C05-5_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności przeprowadzania analizy wpływu warunków eksploatacji na stan techniczny maszyn i urządzeń oraz analizy ich dokumentacji techniczno-ruchowej, doboru strategii obsługiwania maszyn i urządzeń z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich eksploatacji, doboru systemów zabezpieczeń maszyn i urządzeń okrętowych oraz oceny cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment), indywidualnie i w zespole. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analiz i obliczeń oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń |
3,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić analizy i obliczenia oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych analiz i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych analiz i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_C05-5_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, zna i rozumie zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz zagrożeń występujących w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi pracować w grupie | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi pracować w grupie | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zagrożenia występujące w procesach oddziaływania środowiska morskiego na maszyny i urządzenia, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Legutko S., Eksploatacja maszyn, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007
- Woropay M., Budzyński A., Migawa K., Podstawy badań eksploatacyjnych wybranych elementów maszyn, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2001
- Woropay M., Landowski B., Jaskulski Z., Wybrane problemy eksploatacji i zarządzania systemami technicznymi, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2004
Literatura dodatkowa
- Będkowski L., Elementy diagnostyki technicznej, Wydawnistwo Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Warszawa, 1991
- Legutko S., Podstawy eksploatacji maszyn i urządzeń, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2004
- Żółtowski B., Podstawy diagnostyki maszyn, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1996
- Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne, Normy i opracowania przedmiotowe, Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne, Warszawa, 2011, www.eksploatacja.waw.pl