Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Materiały konstrukcyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały konstrukcyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemi ogólnej, nieorganicznej i organicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi materiałami stosowanymi we współczesnej technice. |
C-2 | Zapoznanie studentów z fizycznymi i chemicznymi właściwości materiałów konstrukcyjnych warunkujące określone zastosowania. |
C-3 | Zapoznanie studentów z czynnikami decydującymi o doborze materiałów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Tendencje rozwojowe w nauce o materiałach | 1 |
T-W-2 | Fizyczne i chemiczne właściwości materiałów konstrukcyjnych warunkujące określone zastosowania. Czynniki decydujące o doborze materiałów. | 1 |
T-W-3 | Kompozyty metalowe. | 1 |
T-W-4 | Materiały ceramiczne: grupy materiałów ceramicznych, ceramika spiekana, szkło - związek składu chemicznego i właściwości. | 1 |
T-W-5 | Materiały polimerowe. | 1 |
T-W-6 | Materiały kompozytowe. | 1 |
T-W-7 | Budowa, właściwości i zastosowanie wybranych materiałów termoochronnych, elektroizolacyjnych i o zwiększonej odporności na ścieranie. | 1 |
T-W-8 | Perspektywy rozwoju materiałów inżynierskich: materiały funkcjonalne, gradientowe, nanomateriały, materiały wysokoporowate komórkowe, szkła metaliczne, biomateriały i materiały biomimetyczne. | 1 |
T-W-9 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-W-2 | Praca z literaturą poszerzającą wiedzę z zakresu wykładu | 36 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C03b_W01 Student zna najważniejsze nowoczesne materiały konstrukcyjne i potrafi je scharakteryzować | ICHP_1A_W03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C03b_U01 Student potrafi zaproponować użycie odpowiedniego materiału konstrukcyjnego do konkretnego zastosowanie oraz uzasadnić wybór. | ICHP_1A_U01 | — | — | C-3, C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C03b_K01 Student ma świadomość wpływu zastosowanych materiałów konstrukcyjnych na trwałość konstrukcji i rozumie wpływ zastosowanych materiałów na środowisko oraz odpowiedzialność za podjęte decyzje | ICHP_1A_K01, ICHP_1A_K02 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-8, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C03b_W01 Student zna najważniejsze nowoczesne materiały konstrukcyjne i potrafi je scharakteryzować | 2,0 | Student nie zna nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych i nie potrafi ich scharakteryzować. |
3,0 | Student zna w nieznacznym stopniu (55-69%) nowoczesne materiały konstrukcyjne i potrafi je scharakteryzować. | |
3,5 | Student zna w 70-79% nowoczesne materiały konstrukcyjne i potrafi je scharakteryzować. | |
4,0 | Student zna w 80-89% nowoczesne materiały konstrukcyjne i potrafi je scharakteryzować. | |
4,5 | Student zna w 90-95% nowoczesne materiały konstrukcyjne i potrafi je scharakteryzować. | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze (powyżej 95%) nowoczesne materiały konstrukcyjne i potrafi je scharakteryzować. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C03b_U01 Student potrafi zaproponować użycie odpowiedniego materiału konstrukcyjnego do konkretnego zastosowanie oraz uzasadnić wybór. | 2,0 | Student nie potrafi zaproponować odpowiedni materiał konstrukcyjny do konkretnego zastosowania. |
3,0 | Student potrafi zaproponować odpowiedni materiał konstrukcyjny do konkretnego zastosowania ale nie potrafi uzasadnić swojego wyboru (55-69%) | |
3,5 | Student potrafi zaproponować odpowiedni materiał konstrukcyjny do konkretnego zastosowania i potrafi uzasadnić swój wybór (70-79%). | |
4,0 | Student potrafi zaproponować odpowiedni materiał konstrukcyjny do konkretnego zastosowania i potrafi uzasadnić swój wybór (80-89%). | |
4,5 | Student potrafi zaproponować odpowiedni materiał konstrukcyjny do konkretnego zastosowania i potrafi uzasadnić swój wybór (90-95%). | |
5,0 | Student potrafi zaproponować odpowiedni materiał konstrukcyjny do konkretnego zastosowania i potrafi w pełni uzasadnić swój wybór (powyżej 95%). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C03b_K01 Student ma świadomość wpływu zastosowanych materiałów konstrukcyjnych na trwałość konstrukcji i rozumie wpływ zastosowanych materiałów na środowisko oraz odpowiedzialność za podjęte decyzje | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu zastosowanych materiałów konstrukcyjnych na trwałość konstrukcji i nie rozumie wpływu zastosowanych materiałów na środowisko oraz odpowiedzialność za podjęte decyzje |
3,0 | Student ma świadomość wpływu zastosowanych materiałów konstrukcyjnych na trwałość konstrukcji ale nie rozumie wpływu zastosowanych materiałów na środowisko oraz odpowiedzialność za podjęte decyzje | |
3,5 | Student ma świadomość wpływu zastosowanych materiałów konstrukcyjnych na trwałość konstrukcji ale ma problem ze zrozumieniem wpływu zastosowanych materiałów na środowisko oraz odpowiedzialność za podjęte decyzje | |
4,0 | Student ma świadomość wpływu zastosowanych materiałów konstrukcyjnych na trwałość konstrukcji i rozumie częściowo wpływ zastosowanych materiałów na środowisko oraz odpowiedzialność za podjęte decyzje | |
4,5 | Student ma świadomość wpływu zastosowanych materiałów konstrukcyjnych na trwałość konstrukcji i rozumie wpływ zastosowanych materiałów na środowisko oraz częściowo zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podjęte decyzje | |
5,0 | Student ma świadomość wpływu zastosowanych materiałów konstrukcyjnych na trwałość konstrukcji i rozumie wpływ zastosowanych materiałów na środowisko oraz odpowiedzialność za podjęte decyzje |
Literatura podstawowa
- W. Kucharczyk, Współczesne materiały konstrukcyjne, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2008, 1
- L.A. Dobrzański, Metalowe materiały inżynierskie, WNT, Warszawa, 2004, 1
- L.A. Dobrzański, Niemetalowe materiały inżynierskie, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2008, 1
- Z. Owsiak, Materiały kompozytowe. Wybrane zagadnienia., Politechnika Świętokrzyska, Kielce, 2006, 1
- R. Pamuch, Współczesne materiały ceramiczne, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2005, 1
Literatura dodatkowa
- B. Ciszewski, W. Przetakiewicz, Nowoczesne materiały w technice, Bellona, Warszawa, 2008, 1
- H. Leda, Współczesne materiały konstrukcyjne i narzędziowe, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1996, 1
- L. Stobieralski, Ceramika węglikowa, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2005