Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)

Sylabus przedmiotu Chemia analityczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia analityczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL4 18 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu Podstawy chemii ogólnej i nieorganicznej
W-2Znajomość podstaw chemii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie zasada pracy oraz rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium podczas realizacji procesu analizy ilościowej. Umięjetność przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych oraz oceny uzyskanych wyników analizy ilościowej z punktu widzenia dokładności i precyzji Nauczenie wykorzystania różnego typu instrumentalnych technik pomiarowych w chemii analitycznej
C-2Zapoznanie ze sprzętem stosowanym w analizie ilościowej. Zapoznanie ze sposobem wykonywania prostych analiz ilościowych w oparciu o różnorodne metody analiza: prawidłowym pobieraniem próbek do badań, ich zabezpieczaniem i przechowywaniem, przeprowadzanie badanych materiałów do roztworu przed oznaczeniem różnymi metodami analitycznymi Zapoznanie z dostępnymi technikami instrumentalnymi stosowanymi w analizie chemicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w Laboratorium Chemicznym. Regulamin pracowni. Program ćwiczeń. Sprzęt laboratoryjny.Nauka odmierzania cieczy pipetą, biuretą. Wyznaczanie współmierności kolby miarowej i pipety.3
T-L-2Zasady wydawania próbek do analizy. Wybór metody analitycznej. Metody objętościowe. Nastawianie miana roztworu HCl lub NaOH5
T-L-3Redoksometryczne oznaczanie żelaza.3
T-L-4Metody instrumentalne.Spektrofotometryczne oznaczanie manganu3
T-L-5Oznaczanie twardości wody metodą kompleksometryczną3
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
18
wykłady
T-W-1Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Zasady pobierania, przygotowania i przechowywania próbek analitycznych. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunków przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Ocena błędów analizy2
T-W-2Grawimetryczne i miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory.2
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego1
T-W-4Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności1
T-W-5Metody instrumentalne a metody analizy miareczkowej i grawimetrycznej. Znaczenie metod instrumentalnych. Metody spektroskopowe. Spektrometria UV/VIS, IR, NMR, ASA.2
T-W-6Metody chromatograficzne. Podstawowe pojęcia i definicje. Chromatografia gazowa i cieczowa w analizie jakościowej i ilościowej. Przykłady zastosowań. Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia laboratorium27
A-L-3Zapoznanie się z literaturą związaną z wykonywanymi ćwiczeniami45
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu11
A-W-3Zapozanie się z literaturą rozszerzającą tematy wykładu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady)
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych analiz (laboratorium)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego oraz precyzji wykonania oznaczeń (laboratorium)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_B06_W01
Posiadanie wiedzy z zakresu chemii analitycznej przydatnej w rozwiązywaniu podstawowych problemów z zakresu inżynierii chemicznej
ICHP_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_B06_U01
Potrafi pozyskiwać i korzystać z informacji literaturowych związanych z chemią analityczną
ICHP_1A_U01C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_B06_K01
Potrafi określić priorytety w realizacj zadań
ICHP_1A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_B06_W01
Posiadanie wiedzy z zakresu chemii analitycznej przydatnej w rozwiązywaniu podstawowych problemów z zakresu inżynierii chemicznej
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_B06_U01
Potrafi pozyskiwać i korzystać z informacji literaturowych związanych z chemią analityczną
2,0Student nie potrafi uzyskiwać ani wykorzystywać informacji literaturowych
3,0Student potrafi znaleźć podstawowe informacje literaturowe jednak nie potrafi ich wykorzystać
3,5Student potrafi znaleźć podstawowe informacje literaturowe oraz potrafi je wykorzystać w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi znaleźć informacje literaturowe oraz potrafi je wykorzystać w stopniu dobrym
4,5Student potrafi znaleźć wszelkie dostępne informacje literaturowe na dany temat oraz potrafi je wykorzystać i zinterpretować w stopniu dobrym
5,0Student potrafi znaleźć wszelkie dostępne informacje literaturowe na dany temat oraz potrafi je wykorzystać i zinterpretować w stopniu zaawansowanym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_B06_K01
Potrafi określić priorytety w realizacj zadań
2,0Student nie potrafi określić swoich zadań
3,0Student potrafi określić priorytety swojego zadania na poziomie podstawowym i nie potrafi ich zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu.
3,5Student potrafi określić priorytety swojego zadania na poziomie dość dobrym i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi określić priorytety swojego zadania na dobrym poziomie i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu co najmniej dostatecznym.
4,5Student potrafi określić priorytety swojego zadania na dobrym poziomie i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu co najmniej dobrym.
5,0Student potrafi określić priorytety swojego zadania na poziomie bardzo dobrym i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu zaawansowanym.

Literatura podstawowa

  1. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna T.1 i T.2, PWN, Warszawa, 2001
  2. T. Wasąg, B. Derecka, Laboratorium analizy ilościowej. Część I Metody chemiczne, Politechnika Szczecińsk, Szczecin, 1996
  3. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2002
  4. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w Laboratorium Chemicznym. Regulamin pracowni. Program ćwiczeń. Sprzęt laboratoryjny.Nauka odmierzania cieczy pipetą, biuretą. Wyznaczanie współmierności kolby miarowej i pipety.3
T-L-2Zasady wydawania próbek do analizy. Wybór metody analitycznej. Metody objętościowe. Nastawianie miana roztworu HCl lub NaOH5
T-L-3Redoksometryczne oznaczanie żelaza.3
T-L-4Metody instrumentalne.Spektrofotometryczne oznaczanie manganu3
T-L-5Oznaczanie twardości wody metodą kompleksometryczną3
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Zasady pobierania, przygotowania i przechowywania próbek analitycznych. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunków przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Ocena błędów analizy2
T-W-2Grawimetryczne i miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory.2
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego1
T-W-4Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności1
T-W-5Metody instrumentalne a metody analizy miareczkowej i grawimetrycznej. Znaczenie metod instrumentalnych. Metody spektroskopowe. Spektrometria UV/VIS, IR, NMR, ASA.2
T-W-6Metody chromatograficzne. Podstawowe pojęcia i definicje. Chromatografia gazowa i cieczowa w analizie jakościowej i ilościowej. Przykłady zastosowań. Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia laboratorium27
A-L-3Zapoznanie się z literaturą związaną z wykonywanymi ćwiczeniami45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu11
A-W-3Zapozanie się z literaturą rozszerzającą tematy wykładu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_B06_W01Posiadanie wiedzy z zakresu chemii analitycznej przydatnej w rozwiązywaniu podstawowych problemów z zakresu inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii obejmującą podstawy chemii ogólnej i nieorganicznej, chemii organicznej, chemii fizycznej i chemii analitycznej, przydatną do rozwiązywania podstawowych zadań z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Cel przedmiotuC-1Nauczenie zasada pracy oraz rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium podczas realizacji procesu analizy ilościowej. Umięjetność przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych oraz oceny uzyskanych wyników analizy ilościowej z punktu widzenia dokładności i precyzji Nauczenie wykorzystania różnego typu instrumentalnych technik pomiarowych w chemii analitycznej
C-2Zapoznanie ze sprzętem stosowanym w analizie ilościowej. Zapoznanie ze sposobem wykonywania prostych analiz ilościowych w oparciu o różnorodne metody analiza: prawidłowym pobieraniem próbek do badań, ich zabezpieczaniem i przechowywaniem, przeprowadzanie badanych materiałów do roztworu przed oznaczeniem różnymi metodami analitycznymi Zapoznanie z dostępnymi technikami instrumentalnymi stosowanymi w analizie chemicznej
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Zasady pobierania, przygotowania i przechowywania próbek analitycznych. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunków przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Ocena błędów analizy
T-W-2Grawimetryczne i miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory.
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego
T-W-4Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności
T-W-5Metody instrumentalne a metody analizy miareczkowej i grawimetrycznej. Znaczenie metod instrumentalnych. Metody spektroskopowe. Spektrometria UV/VIS, IR, NMR, ASA.
T-W-6Metody chromatograficzne. Podstawowe pojęcia i definicje. Chromatografia gazowa i cieczowa w analizie jakościowej i ilościowej. Przykłady zastosowań. Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie
T-L-1Zasady BHP w Laboratorium Chemicznym. Regulamin pracowni. Program ćwiczeń. Sprzęt laboratoryjny.Nauka odmierzania cieczy pipetą, biuretą. Wyznaczanie współmierności kolby miarowej i pipety.
T-L-2Zasady wydawania próbek do analizy. Wybór metody analitycznej. Metody objętościowe. Nastawianie miana roztworu HCl lub NaOH
T-L-3Redoksometryczne oznaczanie żelaza.
T-L-4Metody instrumentalne.Spektrofotometryczne oznaczanie manganu
T-L-5Oznaczanie twardości wody metodą kompleksometryczną
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady)
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych analiz (laboratorium)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego oraz precyzji wykonania oznaczeń (laboratorium)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_B06_U01Potrafi pozyskiwać i korzystać z informacji literaturowych związanych z chemią analityczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze sprzętem stosowanym w analizie ilościowej. Zapoznanie ze sposobem wykonywania prostych analiz ilościowych w oparciu o różnorodne metody analiza: prawidłowym pobieraniem próbek do badań, ich zabezpieczaniem i przechowywaniem, przeprowadzanie badanych materiałów do roztworu przed oznaczeniem różnymi metodami analitycznymi Zapoznanie z dostępnymi technikami instrumentalnymi stosowanymi w analizie chemicznej
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Zasady pobierania, przygotowania i przechowywania próbek analitycznych. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunków przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Ocena błędów analizy
T-W-2Grawimetryczne i miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory.
T-W-3Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego
T-W-4Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności
T-W-5Metody instrumentalne a metody analizy miareczkowej i grawimetrycznej. Znaczenie metod instrumentalnych. Metody spektroskopowe. Spektrometria UV/VIS, IR, NMR, ASA.
T-W-6Metody chromatograficzne. Podstawowe pojęcia i definicje. Chromatografia gazowa i cieczowa w analizie jakościowej i ilościowej. Przykłady zastosowań. Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi uzyskiwać ani wykorzystywać informacji literaturowych
3,0Student potrafi znaleźć podstawowe informacje literaturowe jednak nie potrafi ich wykorzystać
3,5Student potrafi znaleźć podstawowe informacje literaturowe oraz potrafi je wykorzystać w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi znaleźć informacje literaturowe oraz potrafi je wykorzystać w stopniu dobrym
4,5Student potrafi znaleźć wszelkie dostępne informacje literaturowe na dany temat oraz potrafi je wykorzystać i zinterpretować w stopniu dobrym
5,0Student potrafi znaleźć wszelkie dostępne informacje literaturowe na dany temat oraz potrafi je wykorzystać i zinterpretować w stopniu zaawansowanym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_B06_K01Potrafi określić priorytety w realizacj zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K04potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków grupy w celu osiągnięcia postawionego celu
Cel przedmiotuC-1Nauczenie zasada pracy oraz rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium podczas realizacji procesu analizy ilościowej. Umięjetność przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych oraz oceny uzyskanych wyników analizy ilościowej z punktu widzenia dokładności i precyzji Nauczenie wykorzystania różnego typu instrumentalnych technik pomiarowych w chemii analitycznej
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w Laboratorium Chemicznym. Regulamin pracowni. Program ćwiczeń. Sprzęt laboratoryjny.Nauka odmierzania cieczy pipetą, biuretą. Wyznaczanie współmierności kolby miarowej i pipety.
T-L-2Zasady wydawania próbek do analizy. Wybór metody analitycznej. Metody objętościowe. Nastawianie miana roztworu HCl lub NaOH
T-L-3Redoksometryczne oznaczanie żelaza.
T-L-4Metody instrumentalne.Spektrofotometryczne oznaczanie manganu
T-L-5Oznaczanie twardości wody metodą kompleksometryczną
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych analiz (laboratorium)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić swoich zadań
3,0Student potrafi określić priorytety swojego zadania na poziomie podstawowym i nie potrafi ich zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu.
3,5Student potrafi określić priorytety swojego zadania na poziomie dość dobrym i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi określić priorytety swojego zadania na dobrym poziomie i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu co najmniej dostatecznym.
4,5Student potrafi określić priorytety swojego zadania na dobrym poziomie i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu co najmniej dobrym.
5,0Student potrafi określić priorytety swojego zadania na poziomie bardzo dobrym i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu zaawansowanym.