Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Chemia analityczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia analityczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu Podstawy chemii ogólnej i nieorganicznej |
W-2 | Znajomość podstaw chemii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczenie zasada pracy oraz rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium podczas realizacji procesu analizy ilościowej. Umięjetność przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych oraz oceny uzyskanych wyników analizy ilościowej z punktu widzenia dokładności i precyzji Nauczenie wykorzystania różnego typu instrumentalnych technik pomiarowych w chemii analitycznej |
C-2 | Zapoznanie ze sprzętem stosowanym w analizie ilościowej. Zapoznanie ze sposobem wykonywania prostych analiz ilościowych w oparciu o różnorodne metody analiza: prawidłowym pobieraniem próbek do badań, ich zabezpieczaniem i przechowywaniem, przeprowadzanie badanych materiałów do roztworu przed oznaczeniem różnymi metodami analitycznymi Zapoznanie z dostępnymi technikami instrumentalnymi stosowanymi w analizie chemicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady BHP w Laboratorium Chemicznym. Regulamin pracowni. Program ćwiczeń. Sprzęt laboratoryjny.Nauka odmierzania cieczy pipetą, biuretą. Wyznaczanie współmierności kolby miarowej i pipety. | 3 |
T-L-2 | Zasady wydawania próbek do analizy. Wybór metody analitycznej. Metody objętościowe. Nastawianie miana roztworu HCl lub NaOH | 5 |
T-L-3 | Redoksometryczne oznaczanie żelaza. | 3 |
T-L-4 | Metody instrumentalne.Spektrofotometryczne oznaczanie manganu | 3 |
T-L-5 | Oznaczanie twardości wody metodą kompleksometryczną | 3 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja metod analizy ilościowej i instrumentalnej. Podstawowe metody analityczne. Zasady pobierania, przygotowania i przechowywania próbek analitycznych. Właściwy dobór metody analitycznej. Warunków przeprowadzenia próbki do roztworu. Sposoby wyrażania stężeń. Ocena błędów analizy | 2 |
T-W-2 | Grawimetryczne i miareczkowe metody analizy ilościowej. Alkacymetryczne metody analizy. Definicje kwasów i zasad. Krzywe miareczkowania. Wskaźniki miareczkowania alkacymetrycznego. Bufory. | 2 |
T-W-3 | Analiza kompleksometryczna. Tworzenie związków kompleksowych. Wskaźniki. Techniki miareczkowania kompleksometrycznego | 1 |
T-W-4 | Analiza redoksometryczna. Wpływ środowiska na przebieg reakcji redoks, wskaźniki. Reakcje strącania związków trudno rozpuszczalnych. Iloczyn rozpuszczalności | 1 |
T-W-5 | Metody instrumentalne a metody analizy miareczkowej i grawimetrycznej. Znaczenie metod instrumentalnych. Metody spektroskopowe. Spektrometria UV/VIS, IR, NMR, ASA. | 2 |
T-W-6 | Metody chromatograficzne. Podstawowe pojęcia i definicje. Chromatografia gazowa i cieczowa w analizie jakościowej i ilościowej. Przykłady zastosowań. Metody elektrochemiczne. Potencjometria, konduktometria, polarografia, elektroliza. Zastosowanie w analizie | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia laboratorium | 27 |
A-L-3 | Zapoznanie się z literaturą związaną z wykonywanymi ćwiczeniami | 45 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 11 |
A-W-3 | Zapozanie się z literaturą rozszerzającą tematy wykładu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych analiz (laboratorium) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego oraz precyzji wykonania oznaczeń (laboratorium) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_B06_W01 Posiadanie wiedzy z zakresu chemii analitycznej przydatnej w rozwiązywaniu podstawowych problemów z zakresu inżynierii chemicznej | ICHP_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_B06_U01 Potrafi pozyskiwać i korzystać z informacji literaturowych związanych z chemią analityczną | ICHP_1A_U01 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_B06_K01 Potrafi określić priorytety w realizacj zadań | ICHP_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_B06_W01 Posiadanie wiedzy z zakresu chemii analitycznej przydatnej w rozwiązywaniu podstawowych problemów z zakresu inżynierii chemicznej | 2,0 | Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów. |
3,0 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów. | |
3,5 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności. | |
5,0 | Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_B06_U01 Potrafi pozyskiwać i korzystać z informacji literaturowych związanych z chemią analityczną | 2,0 | Student nie potrafi uzyskiwać ani wykorzystywać informacji literaturowych |
3,0 | Student potrafi znaleźć podstawowe informacje literaturowe jednak nie potrafi ich wykorzystać | |
3,5 | Student potrafi znaleźć podstawowe informacje literaturowe oraz potrafi je wykorzystać w stopniu podstawowym | |
4,0 | Student potrafi znaleźć informacje literaturowe oraz potrafi je wykorzystać w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi znaleźć wszelkie dostępne informacje literaturowe na dany temat oraz potrafi je wykorzystać i zinterpretować w stopniu dobrym | |
5,0 | Student potrafi znaleźć wszelkie dostępne informacje literaturowe na dany temat oraz potrafi je wykorzystać i zinterpretować w stopniu zaawansowanym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_B06_K01 Potrafi określić priorytety w realizacj zadań | 2,0 | Student nie potrafi określić swoich zadań |
3,0 | Student potrafi określić priorytety swojego zadania na poziomie podstawowym i nie potrafi ich zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu. | |
3,5 | Student potrafi określić priorytety swojego zadania na poziomie dość dobrym i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student potrafi określić priorytety swojego zadania na dobrym poziomie i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu co najmniej dostatecznym. | |
4,5 | Student potrafi określić priorytety swojego zadania na dobrym poziomie i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu co najmniej dobrym. | |
5,0 | Student potrafi określić priorytety swojego zadania na poziomie bardzo dobrym i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu zaawansowanym. |
Literatura podstawowa
- J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna T.1 i T.2, PWN, Warszawa, 2001
- T. Wasąg, B. Derecka, Laboratorium analizy ilościowej. Część I Metody chemiczne, Politechnika Szczecińsk, Szczecin, 1996
- W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2002
- A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1999