Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu BHP:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | BHP | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student poznaje przepisy prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w krajach Unii Europejskiej i w Polsce |
C-2 | Student zdobywa informacje związane z czynnikami zagrożeń w środowisku pracy oraz metodami likwidacji lub ograniczania zagrożen |
C-3 | Student zapoznaje sie z wymaganiami dotyczącymi prawidłowej organizacji pracy oraz przygotowania stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami BHP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przepisy prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy | 2 |
T-W-2 | Normowanie dopuszczalnych poziomów narażenia zawodowego | 1 |
T-W-3 | Czynniki zagrożeń w środowisku pracy | 1 |
T-W-4 | Zagrożenia spowodowane przez czynniki fizyczne w środowisku pracy (mikroklimat, hałas, wibracje, pole elektromagnetyczne) | 1 |
T-W-5 | Zagrożenia spowodowane przez czynniki chemiczne | 1 |
T-W-6 | Ocena ryzyka zawodowego | 1 |
T-W-7 | Zarzadzanie bezpieczeństwem i higieną pracy | 1 |
T-W-8 | Wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii dla maszyn i innych urzadzeń technicznych | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury przedmiotu | 12 |
A-W-2 | Praca własna. Przygotowanie do kolokwium | 9 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca-wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A08_W016 1Student potrafi właściwie zinterpretować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy; 2. Student jest w stanie zidentyfikować zagrożenia wystepujące w środowisku pracy; 3. Przy projektowaniu stanowiska pracy student potrafi zaproponować rozwiązania techniczno-organizacyjne zgodne z przepisami BHP | ICHP_1A_W16 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A08_U012 1. Student umie wykorzystać przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy 2. Student potrafi rozpoznać zagrożenia wystepujące w środowisku pracy 3. Student potrafi zaprojektować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy | ICHP_1A_U12 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_A08_K02 Student ma swiadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy | ICHP_1A_K02 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A08_W016 1Student potrafi właściwie zinterpretować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy; 2. Student jest w stanie zidentyfikować zagrożenia wystepujące w środowisku pracy; 3. Przy projektowaniu stanowiska pracy student potrafi zaproponować rozwiązania techniczno-organizacyjne zgodne z przepisami BHP | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie, Nie potrafi uzasadnić konieczności stosowania przepisów podanych na wykładzie |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ja zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu. Potrafi uzasadnić konieczność stosowania części przepisów podanych na wykładzie | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. Potrafi uzasadnić konieczność stosowania znacznej części przepisów podanych na wykładzie | |
4,0 | Student opanował wiekszość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym. Potrafi uzasadnić konieczność stosowania większości przepisów podanych na wykładzie. | |
4,5 | Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją własciwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu. Potrafi uzasadnić konieczność stosowania wszystkich przepisów podanych na wykładzie. | |
5,0 | Student opanował całą wiedzę podaną na wykładzie. Właściwie iinterpretuje wszystkie przepisy podane na wykładzie i merytorycznie uzasadnia ich zastosowanie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A08_U012 1. Student umie wykorzystać przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy 2. Student potrafi rozpoznać zagrożenia wystepujące w środowisku pracy 3. Student potrafi zaprojektować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać żadnego przepisu podanego na wykładzie |
3,0 | Student potrafi wykorzystać podstawowe przepisy podane na wykładzie | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać podstawowe przepisy podane na wykładzie i w skrócie uzasadnić ich zastosowanie | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie przepisy podane na wykładzie i w stopniu dobrym uzasadnić ich zastosowanie | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie przepisy podane na wykładzie i w pełni uzasadnić ich zastosowanie | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie przepisy podane na wykładzie i potrafi merytorycznie uzasadnić ich zastosowanie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_A08_K02 Student ma swiadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy | 2,0 | Student nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń związanych ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych. Nie ma świadomości jakie skutki może mieć nie stosowanie się do przepisów BHP |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych. Ma świadomość jake skutki może mieć nie stosowanie się do przepisów BHP | |
3,5 | Student w znacznym stopniu rozumie zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i jest świadomy jakie skutki może mieć nie stosowanie się do przepisów BHP | |
4,0 | Student w stopniu dobrym rozumie konieczność przestrzegania zasad BHP na każdym stanowisku pracy a szczególnie na terenie instalacji zagrożonych dużym ryzykiem wystapienia awarii. | |
4,5 | Rozumie koniecznosc scisłego przestrzegania zasad BHP na każdym stanowisku pracy a szczególnie na terenie instalacji zagrożonych dużym ryzykiem wystapienia awari . | |
5,0 | Rozumie koniecznosc scisłego przestrzegania zasad BHP na każdym stanowisku pracy a szczególnie na terenie instalacji zagrożonych dużym ryzykiem wystąpienia awarii. |
Literatura podstawowa
- Koradecka D., Bezpieczeństwo i ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1998
- Karczewski J.T., System komputerowej analizy wypadków przy pracy ISA-PL, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1993
- Markowski A., Zapobieganie stratom w Przemysle cz. II, Zarzadzanie bezpieczenstwem i higieną pracy, Wydawnictwo Politechniki łódzkiej, Łódź, 1999
Literatura dodatkowa
- Ryng M., Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym. Poradnik, WNT, Warszawa, 1985