Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobędzie wiedzę z zakresu: charakterystyki środowiska jako całości (litosfera, hydrosfera i atmosfera), określenia zmian zachodzących w środowisku z przyczyn naturalnych i antropogenicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Środowisko jako system. Elementy kosmologii. Wiadomosci o Ziemi: pozycja w układzie Słonecznym, własciwosci geofizyczne, budowa (skład chemiczny, minerały i skały). Charakterystyka litosfery (kontynenty, teoria tektoniki płyt, zjawiska sejsmiczne i wulkanizm), hydrosfery i atmosfery. Zagrozenia hydrosfery, atmosfery i litosfery. Przewidywanie zmian stanu elementów srodowiska - prognozy krótkoterminowe i długoterminowe. Systemy kontroli i monitoringu srodowiska. Inzynieria ochrony środowiska. Gospodarka a środowisko, wybrane zagadnienia. | 27 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 25 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzacym przedmiot | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 63 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wyklad informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie w formie testu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C02b_W01 Student zdobędzie wiedzę z zakresu kształtowania środowiska naturalnego pozwalającą na zrozumienie przyczyn i charakteru zmian zachodzących w środowisku naturalnym. | ICHP_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C02b_U01 Student ma umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu kształtowania środowiska w praktyce inzynierskiej uwzględniając pozatechniczne aspekty inżynierii. | ICHP_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C02b_K01 Student ma świadomość różnorodności aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | ICHP_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C02b_W01 Student zdobędzie wiedzę z zakresu kształtowania środowiska naturalnego pozwalającą na zrozumienie przyczyn i charakteru zmian zachodzących w środowisku naturalnym. | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę z zakresu treści programowych przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C02b_U01 Student ma umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu kształtowania środowiska w praktyce inzynierskiej uwzględniając pozatechniczne aspekty inżynierii. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu kszatałtowania środowiska w praktyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C02b_K01 Student ma świadomość różnorodności aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | świadomość różnorodności aspektów działalności inżynierskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mizerski W., Geologia dynamiczna, WN PWN, Warszawa, 2005
- Cichy D., Michałkow W., Sander H., :Ochrona i kształtowanie środowiska, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Dziewulska-Łosiowa A, Ozon w atmosferze, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1991
- Kozłowski S., Gospodarka a środowisko przyrodnicze, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1991