Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Ocena oddziaływania na środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena oddziaływania na środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metod opisu stanu środowiska oraz wpływu różnych czynników na środowisko |
C-2 | Poznanie zasad torzenia raportu oceny oddziaływania na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykonanie wstępnej oceny oddziaływania na środowisko przykładowej instalacji z wykorzystaniem różnych metod | 3 |
T-A-2 | Wybór najlepszego wariantu inwestycyjnego | 2 |
T-A-3 | Analiza raportu oceny oddziaływania na środowisko | 3 |
T-A-4 | Kolokwium | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Międzynarodowe i krajowe uwarunkowania prawne realizacji oceny odziaływania na środowisko | 1 |
T-W-2 | Podstawowe informacje dotyczące systemów zarządzania środowiskiem | 2 |
T-W-3 | Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć | 2 |
T-W-4 | Identyfikacja i ocena środowiskowych skutków działań zapobiegawczych i organizacyjnych | 2 |
T-W-5 | Plany i programy oceny oddziaływania na środowisko | 2 |
T-W-6 | Metody opisu stanu środowiska, w tym metody analityczne, badania fizyczne | 2 |
T-W-7 | Metody prognostyczne wpływu na środowisko, w tym analogie, modele matematyczne, modele symulacyjne | 1 |
T-W-8 | Metody przetwarzania informacji: listy kontrolne, macierze, sieci przyczynowo-skutkowe | 2 |
T-W-9 | Zakres, forma i rola oceny oddziaływania na środowisko | 2 |
T-W-10 | Konstrukcja i składniki raportu | 1 |
T-W-11 | Kolokwium | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 9 |
A-A-3 | przygotowanie do kolokwium | 8 |
A-A-4 | czytanie wskazanej literatury | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | przygotowanie do kolokwium | 22 |
A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C27b_W05 Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska Student potrawi opisać zasady budowy raporu oceny oddziaływania na środowisko | ICHP_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C27b_U12 Student potrafi analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko | ICHP_1A_U12 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C27b_K02 Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko | ICHP_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C27b_W05 Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska Student potrawi opisać zasady budowy raporu oceny oddziaływania na środowisko | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę dotycząca problemów ochrony środowiska oraz obowiązujących norm | |
3,5 | Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska | |
4,0 | Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska, oraz zna ich wpływ na środowisko | |
4,5 | Student potrafi podać szczegółowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska oraz scharakteryzować ich wpływ na środowisko | |
5,0 | Student potrafi podać szczegółowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska oraz scharakteryzować ich wpływ na środowisko, opisać zasady budowy raportu oceny oddziaływania na środowiskooceny wybranego systemu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C27b_U12 Student potrafi analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko | 2,0 | Student nie zna podstawowych informacji dotyczących oceny oddziaływania na środowisko |
3,0 | Student z pomocą potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko | |
3,5 | Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko | |
4,0 | Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko, wykonać wstępną ocenę oddziaływania na środowisko przykładowej instalacji z wykorzystaniem różnych metod | |
4,5 | Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko, wykonać wstępną ocenę oddziaływania na środowisko przykładowej instalacji z wykorzystaniem różnych metod oraz wybrać najlepsze rozwiązanie | |
5,0 | Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko, wykonać wstępną ocenę oddziaływania na środowisko przykładowej instalacji z wykorzystaniem różnych metod, analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C27b_K02 Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko | 2,0 | Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. |
3,0 | Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Nie potrafi podać żadnego przykładu. | |
3,5 | Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać pojedyncze przykłady. | |
4,0 | Student rozumie, w stopniu dobrym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać kilka przykładów. | |
4,5 | Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wstępne wnioski. | |
5,0 | Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować przykładowe rozwiązania występujących problemów. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod redakcją Z. Nowaka, Zarządzanie środowiskiem, część I i II, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001