Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)

Sylabus przedmiotu Procesy dynamiczne i aparaty:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy dynamiczne i aparaty
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 10,0 ECTS (formy) 10,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 27 3,00,25zaliczenie
projektyP4 27 3,00,33zaliczenie
wykładyW4 27 4,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z zakresu matematyki oraz komputerowych technik projektowania
W-2Grafika inżynierska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy na temat przemian materii prowadzonych w skali przemysłowej.
C-2Umiejętność identyfikacji poszczególnych operacji jednostkowych.
C-3Umiejętność definiowaniai i rozpatrywania operacji przenoszenia pędu, przenoszenia ciepła lub dyfuzyjno-kinetycznego ruchu masy.
C-4Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie studentów z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisaów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium).2
T-L-2Pomiary przepływu.3
T-L-3Charakterystyka wentylatora.3
T-L-4Opory przepływu przez rurociąg.4
T-L-5Opory przepływu przez wypełnienie.4
T-L-6Filtracja.4
T-L-7Sedymentacja.3
T-L-8Badanie dynamiki przepływu płynu w sieci.4
27
projekty
T-P-1Rozdanie tematów projektu, omówienie treści projektu.2
T-P-2Zebranie danych fizykochemicznych potrzebnych w projekcie.4
T-P-3Przegląd danych literaturowych na temat konstrukcji projektowanego aparatu.5
T-P-4Zaprojektowanie strumieni masowych w aparacie.5
T-P-5Obliczenia przepływów w poszczególnych strefach aparatu.3
T-P-6Dobór pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej.5
T-P-7Obliczenia wytrzymałościowe.1
T-P-8Wykonanie części graficznej projektu: rysunków technicznych i poglądowych2
27
wykłady
T-W-1Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka.1
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.4
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.4
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość2
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.2
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.2
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.6
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.2
T-W-9Barbotaż.2
T-W-10Podstawy procesu mieszania.2
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych27
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.23
A-L-3Opracowanie wyników pomiarów i sporządzenie sprawozdania20
A-L-4Przygotowanie do kolokwium.15
A-L-5Udział w konsultacjach.5
90
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach.27
A-P-2Udział w konsultacjach.5
A-P-3Korzystanie z bibliotek i internetu w celu zgromadzenia danych fizykochemicznych i charakterystyk pomp i AKP.8
A-P-4Wykonanie obliczeń i rysunków.50
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach.27
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.73
A-W-3Korzystanie z konsultacji.20
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne kolokwia przed ćwiczeniami laboratoryjnymi.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności obliczeń i doboru osprzętu w projekcie. Sprawdzenie zebranych samodzielnie danych liczbowych. Sprawdzenie poprawności rysunków.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-7Ocena formująca: Zaliczenie pisemne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-8Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych
S-9Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C08_W01
Student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dynamiczne inżynierii chemicznej
ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W13C-2, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-7M-1S-7, S-5
ICHP_1A_C08_W02
Student potrafi objaśniać zasady wykonywania obliczeń procesowych dla podstawowych procesów dynamicznych inżynierii chemicznej
ICHP_1A_W11, ICHP_1A_W15, ICHP_1A_W20C-2, C-4, C-3T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-7M-1S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C08_U01
Student potrafi rozwiązywać problemy projektowo-obliczeniowe związane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej
ICHP_1A_U05, ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U10, ICHP_1A_U14C-4T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-8M-2S-9, S-2, S-6, S-8
ICHP_1A_C08_U02
Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując się odpowiednimi narzędziami komputerowymi
ICHP_1A_U03, ICHP_1A_U16, ICHP_1A_U17C-4, C-3T-P-6, T-P-4, T-P-8, T-P-3, T-P-5, T-P-7M-2S-6

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C08_K01
Student jest zorientowany na samodzielne rozwiązywanie problemów projektowo-obliczeniowych dotyczących procesów dynamicznych inżynierii chemicznej
ICHP_1A_K01, ICHP_1A_K06C-4T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-10, T-W-7M-2S-7, S-2, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C08_W01
Student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dynamiczne inżynierii chemicznej
2,0
3,0Student potrafi charakteryzować większość podstawowych procesów dynamicznych omówionych na wykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_C08_W02
Student potrafi objaśniać zasady wykonywania obliczeń procesowych dla podstawowych procesów dynamicznych inżynierii chemicznej
2,0
3,0Student zna i potrafi objaśniać zasady wykonywania obliczeń procesowych dla większości podstawowych operacji dynamicznych omówionych na wykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C08_U01
Student potrafi rozwiązywać problemy projektowo-obliczeniowe związane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać proste problemy projektowo-obliczeniowe. Błędy obliczeniowe i rysunkowe nie są kardynalne
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_C08_U02
Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując się odpowiednimi narzędziami komputerowymi
2,0
3,0Student potrafi sporządzić dokumentację projektową aparatu zawierającą obliczenia procesowe i rysunek poglądowy posługując się standardowymi technikami komputerowymi. Błędy obliczeniowe i rysunkowe nie są kardynalne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C08_K01
Student jest zorientowany na samodzielne rozwiązywanie problemów projektowo-obliczeniowych dotyczących procesów dynamicznych inżynierii chemicznej
2,0
3,0Student jest zorientowany na samodzielne rozwiązywanie typowych problemów projektowo-obliczeniowych z wykorzystaniem standardowych metod i procedur. Popełniane przy tym błędy nie są kardynalne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1998
  2. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej. Procesy przepływowe i cieplne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  3. Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1982
  4. Ciborowski J., Podstawy inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1965

Literatura dodatkowa

  1. Paderewski M., Procesy podstawowe. Cz. I. Przepływ płynów i metody rozdziału faz, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
  2. Fortuna S., Wentylatory i podstawy teoretyczne, zagadnienia konstrukcyjno – eksploatacyjne i zastosowanie, Techwent, 1999
  3. Bandowski J., Sedymentacja zawiesin - zasady i projektowanie, Politechnika Śląska, Gliwice, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie studentów z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisaów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium).2
T-L-2Pomiary przepływu.3
T-L-3Charakterystyka wentylatora.3
T-L-4Opory przepływu przez rurociąg.4
T-L-5Opory przepływu przez wypełnienie.4
T-L-6Filtracja.4
T-L-7Sedymentacja.3
T-L-8Badanie dynamiki przepływu płynu w sieci.4
27

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rozdanie tematów projektu, omówienie treści projektu.2
T-P-2Zebranie danych fizykochemicznych potrzebnych w projekcie.4
T-P-3Przegląd danych literaturowych na temat konstrukcji projektowanego aparatu.5
T-P-4Zaprojektowanie strumieni masowych w aparacie.5
T-P-5Obliczenia przepływów w poszczególnych strefach aparatu.3
T-P-6Dobór pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej.5
T-P-7Obliczenia wytrzymałościowe.1
T-P-8Wykonanie części graficznej projektu: rysunków technicznych i poglądowych2
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka.1
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.4
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.4
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość2
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.2
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.2
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.6
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.2
T-W-9Barbotaż.2
T-W-10Podstawy procesu mieszania.2
27

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych27
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.23
A-L-3Opracowanie wyników pomiarów i sporządzenie sprawozdania20
A-L-4Przygotowanie do kolokwium.15
A-L-5Udział w konsultacjach.5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach.27
A-P-2Udział w konsultacjach.5
A-P-3Korzystanie z bibliotek i internetu w celu zgromadzenia danych fizykochemicznych i charakterystyk pomp i AKP.8
A-P-4Wykonanie obliczeń i rysunków.50
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach.27
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.73
A-W-3Korzystanie z konsultacji.20
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C08_W01Student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dynamiczne inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
ICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
ICHP_1A_W13ma wiedzę o obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych w kraju i na świecie
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji poszczególnych operacji jednostkowych.
C-3Umiejętność definiowaniai i rozpatrywania operacji przenoszenia pędu, przenoszenia ciepła lub dyfuzyjno-kinetycznego ruchu masy.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.
T-W-9Barbotaż.
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.
T-W-10Podstawy procesu mieszania.
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: Zaliczenie pisemne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi charakteryzować większość podstawowych procesów dynamicznych omówionych na wykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C08_W02Student potrafi objaśniać zasady wykonywania obliczeń procesowych dla podstawowych procesów dynamicznych inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W11ma szczegółową wiedzę z zakresu maszynoznawstwa i aparatury przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych oraz podstaw projektowania aparatów i procesów
ICHP_1A_W15zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej \
ICHP_1A_W20zna funkcjonowanie typowych procesów w inżynierii chemicznej i procesowej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji poszczególnych operacji jednostkowych.
C-4Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych.
C-3Umiejętność definiowaniai i rozpatrywania operacji przenoszenia pędu, przenoszenia ciepła lub dyfuzyjno-kinetycznego ruchu masy.
Treści programoweT-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.
T-W-1Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka.
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi objaśniać zasady wykonywania obliczeń procesowych dla większości podstawowych operacji dynamicznych omówionych na wykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C08_U01Student potrafi rozwiązywać problemy projektowo-obliczeniowe związane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
ICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U10w oparciu o wiedzę ogólną potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Cel przedmiotuC-4Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych.
Treści programoweT-L-6Filtracja.
T-L-5Opory przepływu przez wypełnienie.
T-L-4Opory przepływu przez rurociąg.
T-L-7Sedymentacja.
T-L-2Pomiary przepływu.
T-L-3Charakterystyka wentylatora.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie studentów z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisaów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium).
T-L-8Badanie dynamiki przepływu płynu w sieci.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.
Sposób ocenyS-9Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-8Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać proste problemy projektowo-obliczeniowe. Błędy obliczeniowe i rysunkowe nie są kardynalne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C08_U02Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując się odpowiednimi narzędziami komputerowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim oraz języku obcym, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
ICHP_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla inżynierii chemicznej i procesowej, wybrać i zastosować właściwą metodę wykonania oraz wybrać narzędzia
ICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych.
C-3Umiejętność definiowaniai i rozpatrywania operacji przenoszenia pędu, przenoszenia ciepła lub dyfuzyjno-kinetycznego ruchu masy.
Treści programoweT-P-6Dobór pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej.
T-P-4Zaprojektowanie strumieni masowych w aparacie.
T-P-8Wykonanie części graficznej projektu: rysunków technicznych i poglądowych
T-P-3Przegląd danych literaturowych na temat konstrukcji projektowanego aparatu.
T-P-5Obliczenia przepływów w poszczególnych strefach aparatu.
T-P-7Obliczenia wytrzymałościowe.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sporządzić dokumentację projektową aparatu zawierającą obliczenia procesowe i rysunek poglądowy posługując się standardowymi technikami komputerowymi. Błędy obliczeniowe i rysunkowe nie są kardynalne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C08_K01Student jest zorientowany na samodzielne rozwiązywanie problemów projektowo-obliczeniowych dotyczących procesów dynamicznych inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
ICHP_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.
T-W-9Barbotaż.
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.
T-W-10Podstawy procesu mieszania.
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: Zaliczenie pisemne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zorientowany na samodzielne rozwiązywanie typowych problemów projektowo-obliczeniowych z wykorzystaniem standardowych metod i procedur. Popełniane przy tym błędy nie są kardynalne
3,5
4,0
4,5
5,0