Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Procesy mechaniczne i urządzenia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy mechaniczne i urządzenia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka |
W-2 | wprowadzenie do inżynierii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie procesów mechanicznych i stosowanych do ich realizacji urządzeń |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy do obliczeń inżynierskich i projektowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęc laboratoryjnych. Szkolenie BHP. Pomiary właściwości reologicznych płynu. Opróznianie zbiornika. Charakterystyka wentylatora. Analiza sitowa. Mieszanie. Sedymentacja. Fluidyzacja. Przepływ płynu przez wypełnienie. Wytwarzanie układów wielofazowych | 18 |
18 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Zbiornik niskociśnieniowy. Zbiornik wysokociśnieniowy. Przenośnik ciał sypkich. Osadnik. Odpylacz gazu. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Magazynowanie cieczy i gazów. Zbiorniki niskociśnieniowe. Zbiorniki wysokociśnieniowe. Magazynowanie gazów w rozpuszczalnikach. Magazynowanie pary wodnej. | 3 |
T-W-2 | Przepływy płynów nieniutonowskich. Rozpylanie cieczy. Przepływ molekularny w głębokiej próżni. | 2 |
T-W-3 | Tłoczenie cieczy. Pompy tłokowe. Pompy wirowe. Pompy specjalne. | 3 |
T-W-4 | Spężanie gazów. Kompresory. Dmuchawy. Turbosprężarki. Wentylatory. Pompy próżniowe | 2 |
T-W-5 | Magazynowanie ciał stałych. Urządzenia załadowujące, rozładowujące. | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka materiałów rozdrobnionych. Średnica zastępcza i kształt cząstek. Metody określania zbioru cząstek. Wielkości charakteryzujące zbiór cząstek. Przesiewanie | 2 |
T-W-7 | Układy wielofazowe. Ruch fazy rozproszonej w płynie. Układ ciecz-gaz. Barbotaż. Układ ciecz-ciecz. Równanie przepływu faz. Hydraulika kolumny rozpyłowej. Układ ciało stałe - płyn. Transport pneumatyczny i hydrauliczny. Układy trójfazowe. Mieszanie mechaniczne płynów | 2 |
T-W-8 | Mechaniczne procesy rozdzielania. Rozdzielanie w polu sił odśrodkowych. Cyklony. Hydrocyklony. Rozdzielanie aerozoli. Odpylacze. Flotacja | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie się studenta do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Opracowanie wyników pomiarów i przygotowanie sprawozdania | 27 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach projektowych | 18 |
A-P-2 | wykonanie przez studenta obliczeń projektowych | 36 |
A-P-3 | udział w konsultacjach | 6 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie przez studenta zalecanej literatury | 30 |
A-W-3 | przygotowanie się studenta do egzaminu | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład - Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Laboratorium - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Projekt - metody praktyczne: metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny (90 min) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny |
S-3 | Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego z ćwiczeń |
S-5 | Ocena podsumowująca: Projekt: zaliczenie na podstawie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności wykonanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C11_W08 student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie procesów i urządzeń mechanicznych | ICHP_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
ICHP_1A_C11_W09 student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie operacji jednostkowych | ICHP_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
ICHP_1A_C11_W11 student ma szczegółową wiedzę z zakresu aparatury przemysłu chemicznego oraz podstaw projektowania urządzeń mechanicznych | ICHP_1A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-L-1 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C11_U14 student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych | ICHP_1A_U14 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-8, T-L-1 | M-3 | S-3, S-5 |
ICHP_1A_C11_U17 student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne | ICHP_1A_U17 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-3 | S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C11_K01 student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń | ICHP_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C11_W08 student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie procesów i urządzeń mechanicznych | 2,0 | student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń |
3,0 | student jest w stanie w stopniu podstawowym objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych | |
3,5 | student jest w stanie w stopniu więcej niż podstawowym objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych | |
4,0 | student jest w stanie w szerokim stopniu objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych | |
4,5 | student jest w stanie wyczerpująco objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych | |
5,0 | student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśnić procesy mechaniczne i urządzenia wymienione w treściach programowych | |
ICHP_1A_C11_W09 student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie operacji jednostkowych | 2,0 | student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie mechanicznych operacji jednostkowych |
3,0 | student jest w stanie w stopniu podstawowym objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych | |
3,5 | student jest w stanie w stopniu więcej niż podstawowym objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych | |
4,0 | student jest w stanie w szerokim stopniu objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych | |
4,5 | student jest w stanie wyczerpująco objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych | |
5,0 | student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśnić mechaniczne operacje jednostkowe wymienione w treściach programowych | |
ICHP_1A_C11_W11 student ma szczegółową wiedzę z zakresu aparatury przemysłu chemicznego oraz podstaw projektowania urządzeń mechanicznych | 2,0 | student nie ma szczegółowej wiedzy z zakresu aparatury i projektowania urządzeń mechanicznych |
3,0 | student jest w stanie scharakteryzować w stopniu podstawowym aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych | |
3,5 | student jest w stanie scharakteryzować w stopniu więcej niż podstawowym aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych | |
4,0 | student jest w stanie scharakteryzować w szerokim stopniu aparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych | |
4,5 | student jest w stanie scharakteryzować wyczerpującoaparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych | |
5,0 | student jest w stanie scharakteryzować bardzo wyczerpującoaparaturę i zasady projektowania urządzeń mechanicznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C11_U14 student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych | 2,0 | student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych | |
3,5 | student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych | |
4,5 | student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych i ocenić zalety i wady danego rozwiązania technicznego | |
5,0 | student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania urządzeń mechanicznych i krytycznie ocenić zalety i wady danego rozwiązania technicznego | |
ICHP_1A_C11_U17 student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne | 2,0 | student nie potrafi zaprojektować prostego urządzenia mechanicznego |
3,0 | student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne i wykonać podstawową dokumentację | |
3,5 | student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne i wykonać odpowiednią dokumentację | |
4,0 | student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiązania | |
4,5 | student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować szczegółowo zalety i wady proponowanego rozwiązania | |
5,0 | student potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiązania na tle innych rozwiązań technicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C11_K01 student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń | 2,0 | student nie rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń |
3,0 | student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń | |
3,5 | student rozumie w stopniu więcej niż podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń | |
4,0 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń | |
4,5 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń oraz wykazuje aktywną postawę w kierunku zapoznania się z nowymi rozwiązaniami technicznymi aparatury | |
5,0 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mechanicznych i urządzeń oraz wykazuje bardzo aktywną postawę w kierunku zapoznania się z nowymi rozwiązaniami technicznymi aparatury |
Literatura podstawowa
- Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1995
- Selecki A., Gradoń L., Podstawowe procesy przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1985
- Praca zbiorowa pod red. P.P. Lewickiego, Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego, WNT, Warszawa, 2017