Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy bilansów materiałowych i energetycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy bilansów materiałowych i energetycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | procesy dynamiczne i aparaty |
W-2 | procesy cieplne i aparaty |
W-3 | podstawy inżynierii procesowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami bilansów masy i energii w operacjach i procesach inżynierii chemicznej |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania bilansów masowych i energetycznych aparatu, węzła technologicznego i instalacji technologicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy bilansowania procesów | 2 |
T-W-2 | Obliczanie ilości i składu produktów technicznych | 1 |
T-W-3 | Ogólne zasady formułowania bilansu materiałowego. Wykresy Sankeya | 2 |
T-W-4 | Bilans materiałowy dla procesów ustalonych bez źródeł i upustów wewnętrznych. Przykłady obliczeń | 3 |
T-W-5 | Bilans materiałowy układów złozonych. Przykłady obliczeń | 2 |
T-W-6 | Bilans materiałowy układów z reakcją chemiczną. Przykłady obliczeń | 3 |
T-W-7 | I kolokwium | 2 |
T-W-8 | Bilans energii. Zasady przygotowania równań dla układów otwartych | 1 |
T-W-9 | Bilans energii. Przykłady obliczeń | 3 |
T-W-10 | Bilans energii dla układów z reakcją chemiczną. Przykłady obliczeń | 3 |
T-W-11 | Przykłady obliczeń bilansów masy i energii dla procesów nieustalonych | 2 |
T-W-12 | Rózniczkowe równania bilansu masy, pędu i energii | 1 |
T-W-13 | II kolokwium | 2 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 33 |
A-W-3 | rozwiązywanie zalecanych przykładów obliczeniowych | 60 |
A-W-4 | przygotowanie się do kolokwiów | 30 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny ilustrowany przykładami obliczeń |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie partii materiału na podstawie pozytywnej oceny pisemnego kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu na podstawie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C16_W09 student ma uporządkowana wiedzę w zakresie bilansowania masy i energii w operacjach i procesach inżynierii chemicznej i procesowej | ICHP_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-12 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C16_U14 student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w zakresie bilansowania masy i energii do oceny funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych w dziedzinie inżynierii chemicznej i procesowej | ICHP_1A_U14 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-11 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_C16_U16 student potrafi zastosować właściwą metodę bilansowania masy i energii do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego | ICHP_1A_U16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C16_K01 student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie metod bilansowania masy i energii w operacjach i procesach inżynierii chemicznej i procesowej | ICHP_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-8, T-W-12 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C16_W09 student ma uporządkowana wiedzę w zakresie bilansowania masy i energii w operacjach i procesach inżynierii chemicznej i procesowej | 2,0 | student nie umie opisać bilansów masy i energii |
3,0 | student umie opisać w stopniu podstawowym bilanse masy i energii | |
3,5 | student umie opisać w stopniu więcej niż podstawowym bilanse masy i energii | |
4,0 | student umie opisać w szerokim stopniu bilanse masy i energii dla różnych operacji i procesów | |
4,5 | student umie opisać i objaśnić wyczerpująco bilanse masy i energii dla różnych operacji i procesów | |
5,0 | student umie opisać i objaśnić bardzo wyczerpująco bilanse masy i energii dla różnych operacji i procesów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C16_U14 student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w zakresie bilansowania masy i energii do oceny funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych w dziedzinie inżynierii chemicznej i procesowej | 2,0 | student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy w zakresie bilansowania do oceny funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych |
3,0 | student potrafi wykorzystać w stopniu podstawowym nabytą wiedzę w zakresie bilansowania do oceny funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych | |
3,5 | student potrafi wykorzystać w stopniu więcej niż podstawowym nabytą wiedzę w zakresie bilansowania do oceny funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych | |
4,0 | student potrafi wykorzystać w szerokim stopniu nabytą wiedzę w zakresie bilansowania do oceny funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych | |
4,5 | student potrafi wykorzystać w szerokim stopniu nabytą wiedzę w zakresie bilansowania do oceny funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i zinterpretować uzyskane wyniki | |
5,0 | student potrafi wykorzystać w szerokim stopniu nabytą wiedzę w zakresie bilansowania do oceny funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i szeroko interpretować uzyskane wyniki | |
ICHP_1A_C16_U16 student potrafi zastosować właściwą metodę bilansowania masy i energii do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego | 2,0 | student nie potrafi zastosować właściwej metody bilansowania masy i energii do rozwiązania zadania |
3,0 | student potrafi zastosować właściwą metodę bilansowania masy i energii do rozwiązania zadania | |
3,5 | student potrafi zastosować właściwą metodę bilansowania masy i energii do rozwiązania zadania i potrafi podac podstawowe uzasadnienie wyboru metody | |
4,0 | student potrafi zastosować właściwą metodę bilansowania masy i energii do rozwiązania zadania i potrafi szeroko uzasadnić wybór metody | |
4,5 | student potrafi zastosować właściwą metodę bilansowania masy i energii do rozwiązania zadania i potrafi szeroko wyczerpująco uzasadnić wybór metody | |
5,0 | student potrafi zastosować właściwą metodę bilansowania masy i energii do rozwiązania zadania i potrafi szeroko wyczerpująco uzasadnić wybór metody w odniesieniu do innych metod |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C16_K01 student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie metod bilansowania masy i energii w operacjach i procesach inżynierii chemicznej i procesowej | 2,0 | student nie rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie metod bilansowania masy i energii |
3,0 | student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie metod bilansowania masy i energii | |
3,5 | student rozumie w stopniu więcej niż podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie metod bilansowania masy i energii | |
4,0 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie metod bilansowania masy i energii | |
4,5 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie metod bilansowania masy i energii oraz wykazuje aktywność w zakresie praktycznych ćwiczeń dotyczących obliczeń bilansowych | |
5,0 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie metod bilansowania masy i energii oraz wykazuje dużą aktywność w zakresie praktycznych ćwiczeń dotyczących obliczeń bilansowych |
Literatura podstawowa
- Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne inzynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1985
- Szarawara J., Piotrowski J., Podstawy teoretyczne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 2010
- Bretsznajder S., Kawecki W., Leyko J., Marcinkowski R., Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1983
- Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WNT, Warszawa, 2007
- Adamczyk W., Inżynieria procesów przemysłowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2002
- Malczewski J., Piekarski M., Modele procesów transportu masy, pędu i energii, PWN, Warszawa, 1992
- Gradoń L., Gac J., Podstawy obliczeń w procesach przetwarzania materii, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2019
Literatura dodatkowa
- Prosnak W.J., Równania klasycznej mechaniki płynów, PWN, Warszawa, 2006