Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne konserwatorskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne konserwatorskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie pierwszych 6 semestrów studiów inżynierskich S1 na kierunku architektura i urbanistyka.
W-2Umiejętnosć projektowania w programach CAD.
W-3Umiejętność projektowania wnętrz.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.44
T-P-2Wprowadzenie w tematykę zadania projektowego.1
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach ćwiczeniowych.45
A-P-2Opracowanie projektu w poszczególnych blokach zadaniowych, opracowanie końcowe projektu.45
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Analityczna praca własna studentów.
M-2Praca w zespołach projektowych połączona z wymianą doświadczeń pomiędzy studentami w grupie.
M-3Opracowywanie koncepcji projektowych według założonych kryteriów i uwarunkowań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego z przedmiotu ochrona i konserwacja zabytków

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-II/7_W01
Posiada wiedzę teoretyczną oraz praktyczną z zakresu ochrony i konserwacji zabytków, a także z podstaw projektowania w środowisku historycznym, która umożliwia prawidłowe wykonanie projektu adaptacji obiektu zabytkowego.
AU_1A_W04, AU_1A_W01C-1T-P-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-II/7_U01
Potrafi wykonać inwentaryzację obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej.
AU_1A_U05, AU_1A_U08, AU_1A_U04, AU_1A_U06, AU_1A_U01C-1T-P-1, T-P-2M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-II/7_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
AU_1A_K02C-1T-P-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-II/7_W01
Posiada wiedzę teoretyczną oraz praktyczną z zakresu ochrony i konserwacji zabytków, a także z podstaw projektowania w środowisku historycznym, która umożliwia prawidłowe wykonanie projektu adaptacji obiektu zabytkowego.
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-II/7_U01
Potrafi wykonać inwentaryzację obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej.
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-II/7_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. nr 162 z 17.09.2003, poz.1568, 2003
  2. Karta Wenecka, Ochrona Zabytków, 1974, 3
  3. Zin W., Zabytki urbanistyki i architektury w Polsce, tom I: Odbudowa i Konserwacja, Arkady, W-wa, 1983
  4. Zachwatowicz, J., Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
  5. Frodl W., Pojęcia i kryteria wartościowania zabytków, Bibl. Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, Seria B, 1966
  6. Borusiewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, Warszawa, 1965
  7. Frycz J., Restauracjai konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918, PWN, 1975
  8. Majdecki L., Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, Warszawa, 1993
  9. Latour S., Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1981
  10. Paszkowski Z., Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1987
  11. Paszkowski Z., Transformacja przestrzeni środmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
  12. Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2011
  13. OCHRONA ZABYTKÓW (OZ) - czasopismo, 2011
  14. Kwartalnik Architketury i Urbanistyki, Komitet AiU PAN, Warszawa, 2011
  15. Akta Nadzoru Budowlanego, Archiwum Państwowe, ul. Wojciecha 1 w Szczecinie, 2011
  16. Przestrzeń i Forma, Sfera, Szczecin, 2011
  17. Ruszczyk G., Architektura drewniana w Polsce, Sport i Turystyka MUZA SA, 2009
  18. Arlet P., Architektura wernakularna obszaru Morza Bałtyckiego. Analogie, różnice, obraz ogólny, ZUT, Szczecin, 2011
  19. Małachowicz E., Ochrona i Konserwacja zabytków, Wrocław, 2011
  20. Kurządkowski M., Mały słownik ochrony zabytków, Ministerstwo Kultury i Sztuki, Ośrodek Dokumentacji Zabytków, 1989

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.44
T-P-2Wprowadzenie w tematykę zadania projektowego.1
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach ćwiczeniowych.45
A-P-2Opracowanie projektu w poszczególnych blokach zadaniowych, opracowanie końcowe projektu.45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-II/7_W01Posiada wiedzę teoretyczną oraz praktyczną z zakresu ochrony i konserwacji zabytków, a także z podstaw projektowania w środowisku historycznym, która umożliwia prawidłowe wykonanie projektu adaptacji obiektu zabytkowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W04A.W4. absolwent zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami.
AU_1A_W01A.W1. absolwent zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim;
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję.
Treści programoweT-P-1Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.
Metody nauczaniaM-1Analityczna praca własna studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego z przedmiotu ochrona i konserwacja zabytków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-II/7_U01Potrafi wykonać inwentaryzację obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U05A.U5. absolwent potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym;
AU_1A_U08A.U8. absolwent potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego;
AU_1A_U04A.U4. absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy;
AU_1A_U06A.U6. absolwent potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy;
AU_1A_U01A.U1. absolwent potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników;
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję.
Treści programoweT-P-1Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.
T-P-2Wprowadzenie w tematykę zadania projektowego.
Metody nauczaniaM-2Praca w zespołach projektowych połączona z wymianą doświadczeń pomiędzy studentami w grupie.
M-1Analityczna praca własna studentów.
M-3Opracowywanie koncepcji projektowych według założonych kryteriów i uwarunkowań
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego z przedmiotu ochrona i konserwacja zabytków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-II/7_K01Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K02A.S2. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję.
Treści programoweT-P-1Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.
Metody nauczaniaM-2Praca w zespołach projektowych połączona z wymianą doświadczeń pomiędzy studentami w grupie.
M-1Analityczna praca własna studentów.
M-3Opracowywanie koncepcji projektowych według założonych kryteriów i uwarunkowań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego z przedmiotu ochrona i konserwacja zabytków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0