Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne-7B:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie urbanistyczne-7B
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>, Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 45 2,00,44zaliczenie
wykładyW8 15 1,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone projektowanie urbanistyczne sem. 3 i 4
W-2Podstawa znajomość teorii projektowania architektonicznego i urbanistycznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych.
C-2Podstawowa wiedza w zakresie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej i analiz zewnętrznych i wewnętrznych obszaru opracowania.6
T-P-2Opracowanie koncepcji zespołu zabudowy w centralnej części miasta z podstawowymi elementami urządzeń miejskich.18
T-P-3Sporządzenie planu realizacyjnego z uwzględnieniem infrastruktury technicznej, przepisów prawa oraz pełne zwymiarowanie.9
T-P-4Opracowanie techniczne detalu małej architektury3
T-P-5Przygotowanie makiety.9
45
wykłady
T-W-1Relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. Inwentaryzacja urbanistyczna.1
T-W-2Podstawowe wymiary i odległości w projektowaniu zagospodarowania terenu zespołów mieszkaniowych -usytuowanie budynków na działce -komunikacja i parkowanie -dojścia i dojazdy -wyposażenie przestrzeni publicznych -przykłady z terenu miasta szczecina i inne -przykłady zapisów WTZ2
T-W-3Przestrzeń publiczna -elementy składowe przestrzeni publicznych -skala przestrzeni publicznych w kontekście różnej zabudowy -parametry przestrzeni publicznych -przykłady charakterystycznych typów układów przestrzeni publicznych w kontekście rozwoju miast2
T-W-4Techniki i przykłady rysunku zagospodarowania terenu w różnych opracowaniach projektowych -przegląd technik i przykładów rysunków ZT -zawartość merytoryczna rysunku ZT -opracowania konkursowe - przykłady -rysunki ZT w różnych skalach projektowych1
T-W-5Nowoczesne wizjonerskie projekty urbanistyczne -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni publicznych -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni mieszkaniowych1
T-W-6Użytkowanie obiektów i przestrzeni publicznych -przykłady badań użytkowania przestrzeni -modelowanie ruchu użytkowników -techniki komputerowe w badaniach -przykłady parametryzacji i odwzorowania graficznego ruchu użytkowników -użytkowanie przestrzeni zespołów mieszkaniowych1
T-W-7Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy1
T-W-8Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu.1
T-W-9Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu2
T-W-10Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce1
T-W-11Poczucie bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania - przestrzeń w najbliższym otoczeniu zabudowy mieszkaniowej - kompozycja i proporcje wnętrz urbanistycznych - odległości dojść do podstawowych usług - orientacja w przestrzeni - nawiązywanie więzi społecznych1
T-W-12Tożsamość miejsca – przestrzeń współczesnego miasta - przestrzeń współczesnego miasta a nowoczesna architektura - przykłady rozwoju miast na przykładach Hiszpanii i Monaco1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Wizja lokalna na terenie opracowania i sporzadzenie inwentaryzacji urbanistycznej.1
A-P-3Przygotowanie analiz zewnętrznych i wewnętrznych.1
A-P-4Opracowanie koncepcji urbanistycznej dla wyznaczonego obszaru opracowania.3
A-P-5Opracowanie komunikacji i parkingów.3
A-P-6Na podstawie zatwierdzonek koncepcji urbanistycznej sporządzenie planu realizacyjnego z uwzględnieniem infrastruktury technicznej, wymiarowania i przepisów prawa.3
A-P-7Zrobienie makiety urbanistycznej w skali 1:500 obszaru opracowania.3
A-P-8przygotowanie do ćwiczeń2
61
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu15
A-W-3uczestnictwo w egzaminie1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją. Metody praktyczne w formie korekt i prezentacji z dyskusją. Klauzury rozpoczynające poszczególne etapy zajęć z dyskusją.
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
M-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zagospodarowania terenu
M-4Wizje terenowe - obserwacja przepływu ludzi w poszczególnych przestrzeniach
M-5Prezentacja zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIV/7B_W01
ma wiedzę służącą do rozwiązywania problemów projektowych z zakresu urbanistyki
AU_1A_W05C-1T-P-1, T-W-12, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-2, M-3, M-4, M-5S-2
AU_1A_CS1-XIV/7B_W02
Zna ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces powstawania miejscowego prawa przestrzennego
AU_1A_W10C-2T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10M-1S-1
AU_1A_CS1-XIV/7B_W03
Zna podstawy procesu planowania miejscowego
AU_1A_W22C-2T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIV/7B_U01
sprawnie rysuje, sporządza, użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych modele przestrzenne; modeluje wirtualnie i fizycznie
AU_1A_U07C-1T-P-5M-2S-2
AU_1A_CS1-XIV/7B_U02
potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów
AU_1A_U13C-1T-P-2M-2S-2
AU_1A_CS1-XIV/7B_U03
potrafi projektować obiekty złożone i małe zespoły złożone z kilku obiektów powiązanych funkcjonalnie
AU_1A_U18C-1T-P-2M-2S-2
AU_1A_CS1-XIV/7B_U04
uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych
AU_1A_U23C-2T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10M-1S-1
AU_1A_CS1-XIV/7B_U05
potrafi opracować różnych rodzajów dokumentację, w tym inwentaryzację
AU_1A_U03C-1T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-XIV/7B_K01
jest gotowy do pracy w zespole branżowym
AU_1A_K01C-1T-P-1, T-W-12, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIV/7B_W01
ma wiedzę służącą do rozwiązywania problemów projektowych z zakresu urbanistyki
2,0
3,0Poprawne opracowanie projetu zagospodarowania terenu opracowania
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-XIV/7B_W02
Zna ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces powstawania miejscowego prawa przestrzennego
2,0
3,0Posiada wiedzę z zakresu podstaw dotyczących planowania przestrzennego w Polsce
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-XIV/7B_W03
Zna podstawy procesu planowania miejscowego
2,0
3,0Posiada wiedzę z zakresu podstaw dotyczących miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIV/7B_U01
sprawnie rysuje, sporządza, użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych modele przestrzenne; modeluje wirtualnie i fizycznie
2,0.
3,0Poprawne przygotowanie makiety. Przygotowanie wizualizacji koncepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-XIV/7B_U02
potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów
2,0
3,0Przygotowanie zagospodarowania koncepcji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-XIV/7B_U03
potrafi projektować obiekty złożone i małe zespoły złożone z kilku obiektów powiązanych funkcjonalnie
2,0
3,0Przygotowanie koncepcji budynkowej zagospodarowania terenu opracowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-XIV/7B_U04
uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych
2,0
3,0Posiadanie wiedzy z zakresu planu miejscowego i decyzji o warunkach zabudowy
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-XIV/7B_U05
potrafi opracować różnych rodzajów dokumentację, w tym inwentaryzację
2,0
3,0Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-XIV/7B_K01
jest gotowy do pracy w zespole branżowym
2,0
3,0Przygotowanie projektu w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmielewski J.M, Teoria urbanistyki - wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2001
  2. Czekiel-Świtalska E., Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni bezpośredniego zamieszkania, Oficyna Wydawnicza PK, Kraków, 2005
  3. Czekiel-Świtalska E, Przestrzeń przydomowa jako czynnik integracji mieszkańców, hogben, Szczecin, 2005, 2, Przestrzeń i forma
  4. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1974
  5. Kosiński W, "Serce świata” – Manhattan, Czasopismo tech. PK, Kraków, 2008, 3-A/2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej i analiz zewnętrznych i wewnętrznych obszaru opracowania.6
T-P-2Opracowanie koncepcji zespołu zabudowy w centralnej części miasta z podstawowymi elementami urządzeń miejskich.18
T-P-3Sporządzenie planu realizacyjnego z uwzględnieniem infrastruktury technicznej, przepisów prawa oraz pełne zwymiarowanie.9
T-P-4Opracowanie techniczne detalu małej architektury3
T-P-5Przygotowanie makiety.9
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. Inwentaryzacja urbanistyczna.1
T-W-2Podstawowe wymiary i odległości w projektowaniu zagospodarowania terenu zespołów mieszkaniowych -usytuowanie budynków na działce -komunikacja i parkowanie -dojścia i dojazdy -wyposażenie przestrzeni publicznych -przykłady z terenu miasta szczecina i inne -przykłady zapisów WTZ2
T-W-3Przestrzeń publiczna -elementy składowe przestrzeni publicznych -skala przestrzeni publicznych w kontekście różnej zabudowy -parametry przestrzeni publicznych -przykłady charakterystycznych typów układów przestrzeni publicznych w kontekście rozwoju miast2
T-W-4Techniki i przykłady rysunku zagospodarowania terenu w różnych opracowaniach projektowych -przegląd technik i przykładów rysunków ZT -zawartość merytoryczna rysunku ZT -opracowania konkursowe - przykłady -rysunki ZT w różnych skalach projektowych1
T-W-5Nowoczesne wizjonerskie projekty urbanistyczne -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni publicznych -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni mieszkaniowych1
T-W-6Użytkowanie obiektów i przestrzeni publicznych -przykłady badań użytkowania przestrzeni -modelowanie ruchu użytkowników -techniki komputerowe w badaniach -przykłady parametryzacji i odwzorowania graficznego ruchu użytkowników -użytkowanie przestrzeni zespołów mieszkaniowych1
T-W-7Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy1
T-W-8Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu.1
T-W-9Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu2
T-W-10Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce1
T-W-11Poczucie bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania - przestrzeń w najbliższym otoczeniu zabudowy mieszkaniowej - kompozycja i proporcje wnętrz urbanistycznych - odległości dojść do podstawowych usług - orientacja w przestrzeni - nawiązywanie więzi społecznych1
T-W-12Tożsamość miejsca – przestrzeń współczesnego miasta - przestrzeń współczesnego miasta a nowoczesna architektura - przykłady rozwoju miast na przykładach Hiszpanii i Monaco1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Wizja lokalna na terenie opracowania i sporzadzenie inwentaryzacji urbanistycznej.1
A-P-3Przygotowanie analiz zewnętrznych i wewnętrznych.1
A-P-4Opracowanie koncepcji urbanistycznej dla wyznaczonego obszaru opracowania.3
A-P-5Opracowanie komunikacji i parkingów.3
A-P-6Na podstawie zatwierdzonek koncepcji urbanistycznej sporządzenie planu realizacyjnego z uwzględnieniem infrastruktury technicznej, wymiarowania i przepisów prawa.3
A-P-7Zrobienie makiety urbanistycznej w skali 1:500 obszaru opracowania.3
A-P-8przygotowanie do ćwiczeń2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu15
A-W-3uczestnictwo w egzaminie1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/7B_W01ma wiedzę służącą do rozwiązywania problemów projektowych z zakresu urbanistyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W05B.W1. absolwent zna i rozumie teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego;
Cel przedmiotuC-1Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych.
Treści programoweT-P-1Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej i analiz zewnętrznych i wewnętrznych obszaru opracowania.
T-W-12Tożsamość miejsca – przestrzeń współczesnego miasta - przestrzeń współczesnego miasta a nowoczesna architektura - przykłady rozwoju miast na przykładach Hiszpanii i Monaco
T-W-8Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu.
T-W-5Nowoczesne wizjonerskie projekty urbanistyczne -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni publicznych -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni mieszkaniowych
T-W-1Relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. Inwentaryzacja urbanistyczna.
T-W-4Techniki i przykłady rysunku zagospodarowania terenu w różnych opracowaniach projektowych -przegląd technik i przykładów rysunków ZT -zawartość merytoryczna rysunku ZT -opracowania konkursowe - przykłady -rysunki ZT w różnych skalach projektowych
T-W-6Użytkowanie obiektów i przestrzeni publicznych -przykłady badań użytkowania przestrzeni -modelowanie ruchu użytkowników -techniki komputerowe w badaniach -przykłady parametryzacji i odwzorowania graficznego ruchu użytkowników -użytkowanie przestrzeni zespołów mieszkaniowych
T-W-3Przestrzeń publiczna -elementy składowe przestrzeni publicznych -skala przestrzeni publicznych w kontekście różnej zabudowy -parametry przestrzeni publicznych -przykłady charakterystycznych typów układów przestrzeni publicznych w kontekście rozwoju miast
T-W-7Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy
T-W-2Podstawowe wymiary i odległości w projektowaniu zagospodarowania terenu zespołów mieszkaniowych -usytuowanie budynków na działce -komunikacja i parkowanie -dojścia i dojazdy -wyposażenie przestrzeni publicznych -przykłady z terenu miasta szczecina i inne -przykłady zapisów WTZ
T-W-9Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu
T-W-10Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce
T-W-11Poczucie bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania - przestrzeń w najbliższym otoczeniu zabudowy mieszkaniowej - kompozycja i proporcje wnętrz urbanistycznych - odległości dojść do podstawowych usług - orientacja w przestrzeni - nawiązywanie więzi społecznych
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
M-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zagospodarowania terenu
M-4Wizje terenowe - obserwacja przepływu ludzi w poszczególnych przestrzeniach
M-5Prezentacja zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawne opracowanie projetu zagospodarowania terenu opracowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/7B_W02Zna ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces powstawania miejscowego prawa przestrzennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W10B.W7. absolwent zna i rozumie sposoby komunikowania idei projektów architektonicznych, urbanistycznych i planistycznych oraz ich opracowywania;
Cel przedmiotuC-2Podstawowa wiedza w zakresie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy.
Treści programoweT-W-8Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu.
T-W-7Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy
T-W-9Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu
T-W-10Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją. Metody praktyczne w formie korekt i prezentacji z dyskusją. Klauzury rozpoczynające poszczególne etapy zajęć z dyskusją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę z zakresu podstaw dotyczących planowania przestrzennego w Polsce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/7B_W03Zna podstawy procesu planowania miejscowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W22E.W1. absolwent zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki w zakresie rozwiązywania problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-2Podstawowa wiedza w zakresie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy.
Treści programoweT-W-8Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu.
T-W-7Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy
T-W-9Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu
T-W-10Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją. Metody praktyczne w formie korekt i prezentacji z dyskusją. Klauzury rozpoczynające poszczególne etapy zajęć z dyskusją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę z zakresu podstaw dotyczących miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/7B_U01sprawnie rysuje, sporządza, użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych modele przestrzenne; modeluje wirtualnie i fizycznie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U07A.U7. absolwent potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-1Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych.
Treści programoweT-P-5Przygotowanie makiety.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0.
3,0Poprawne przygotowanie makiety. Przygotowanie wizualizacji koncepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/7B_U02potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U13B.U4. absolwent potrafi opracować rozwiązania poszczególnych ustrojów i elementów budynków pod względem technologicznym, konstrukcyjnym i materiałowym;
Cel przedmiotuC-1Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych.
Treści programoweT-P-2Opracowanie koncepcji zespołu zabudowy w centralnej części miasta z podstawowymi elementami urządzeń miejskich.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie zagospodarowania koncepcji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/7B_U03potrafi projektować obiekty złożone i małe zespoły złożone z kilku obiektów powiązanych funkcjonalnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U18D.U1. absolwent potrafi ocenić przydatność typowych metod i narzędzi służących rozwiązaniu prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla projektowania architektonicznego;
Cel przedmiotuC-1Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych.
Treści programoweT-P-2Opracowanie koncepcji zespołu zabudowy w centralnej części miasta z podstawowymi elementami urządzeń miejskich.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie koncepcji budynkowej zagospodarowania terenu opracowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/7B_U04uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U23E.U3. absolwent potrafi przygotować zaawansowaną prezentację graficzną, pisemną i ustną własnych koncepcji projektowych w zakresie architektury i urbanistyki, spełniającą wymogi profesjonalnego zapisu właściwego dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego.
Cel przedmiotuC-2Podstawowa wiedza w zakresie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy.
Treści programoweT-W-8Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu.
T-W-7Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy
T-W-9Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu
T-W-10Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją. Metody praktyczne w formie korekt i prezentacji z dyskusją. Klauzury rozpoczynające poszczególne etapy zajęć z dyskusją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiadanie wiedzy z zakresu planu miejscowego i decyzji o warunkach zabudowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/7B_U05potrafi opracować różnych rodzajów dokumentację, w tym inwentaryzację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U03A.U3. absolwent potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej;
Cel przedmiotuC-1Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych.
Treści programoweT-P-1Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej i analiz zewnętrznych i wewnętrznych obszaru opracowania.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-XIV/7B_K01jest gotowy do pracy w zespole branżowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K01A.S1. absolwent jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych.
Treści programoweT-P-1Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej i analiz zewnętrznych i wewnętrznych obszaru opracowania.
T-W-12Tożsamość miejsca – przestrzeń współczesnego miasta - przestrzeń współczesnego miasta a nowoczesna architektura - przykłady rozwoju miast na przykładach Hiszpanii i Monaco
T-W-8Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu.
T-W-5Nowoczesne wizjonerskie projekty urbanistyczne -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni publicznych -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni mieszkaniowych
T-W-1Relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. Inwentaryzacja urbanistyczna.
T-W-4Techniki i przykłady rysunku zagospodarowania terenu w różnych opracowaniach projektowych -przegląd technik i przykładów rysunków ZT -zawartość merytoryczna rysunku ZT -opracowania konkursowe - przykłady -rysunki ZT w różnych skalach projektowych
T-W-6Użytkowanie obiektów i przestrzeni publicznych -przykłady badań użytkowania przestrzeni -modelowanie ruchu użytkowników -techniki komputerowe w badaniach -przykłady parametryzacji i odwzorowania graficznego ruchu użytkowników -użytkowanie przestrzeni zespołów mieszkaniowych
T-W-3Przestrzeń publiczna -elementy składowe przestrzeni publicznych -skala przestrzeni publicznych w kontekście różnej zabudowy -parametry przestrzeni publicznych -przykłady charakterystycznych typów układów przestrzeni publicznych w kontekście rozwoju miast
T-W-7Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy
T-W-2Podstawowe wymiary i odległości w projektowaniu zagospodarowania terenu zespołów mieszkaniowych -usytuowanie budynków na działce -komunikacja i parkowanie -dojścia i dojazdy -wyposażenie przestrzeni publicznych -przykłady z terenu miasta szczecina i inne -przykłady zapisów WTZ
T-W-9Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu
T-W-10Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce
T-W-11Poczucie bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania - przestrzeń w najbliższym otoczeniu zabudowy mieszkaniowej - kompozycja i proporcje wnętrz urbanistycznych - odległości dojść do podstawowych usług - orientacja w przestrzeni - nawiązywanie więzi społecznych
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
M-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zagospodarowania terenu
M-4Wizje terenowe - obserwacja przepływu ludzi w poszczególnych przestrzeniach
M-5Prezentacja zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie projektu w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0