Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona dziedzictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona dziedzictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie pierwszych 6 semestrów studiów inżynierskich S1 na kierunku architektura i urbanistyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i podstawami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-3Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję.
C-4Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-5Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
C-6Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia dotyczące ochrony zabytków • Wprowadzenie w tematykę ochrony zabytków, omówienie podstawowych pojęć • Definicja „zabytku” • Zabytek chroniony prawem • Zabytki nieruchome i ruchome • Zabytki archeologiczne1
T-W-2Ochrona zabytków w Polsce • Podstawowe treści ustawy „O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami” • Definicja ustawowa pojęcia „ochrona zabytków” • Formy ochrony zabytków w Polsce • Ewidencja zabytków • Formy finansowania ochrony zabytków • Obowiązki właściciela zabytku • Aktualna organizacja i zadania Służby Konserwatorskiej w Polsce • Rola i zakres działania Narodowego Instytutu Dziedzictwa1
T-W-3Charakter dziedzictwa materialnego objętego ochroną konserwatorską w Polsce • Przykłady zabytków budownictwa drewnianego w Polsce • Przyczyny zanikania budownictwa drewnianego w Polsce • Zagrożenia dla architektury drewnianej • Przykłady zabytków budownictwa kamiennego w Polsce • Przykłady zabytków budownictwa ceglanego w Polsce • Przykłady zabytków które zachowały swoją pierwotną funkcje • Przykłady zabytków które zostały poddane adaptacji1
T-W-4Formy projektowania konserwatorskiego • Rodzaje prac konserwatorskich: konserwacja i restauracja • Znaczenie pojęć wraz z przykładami: „zabezpieczenie”, „odsłonięcie”, „rekompozycja”, „konserwacja”, „renowacja”, „restauracja”, „reintegracja”, „integracja”, „restytucja”, „rekonstrukcja”, „odbudowa”, „translokacja”, „rewaloryzacja”1
T-W-5Adaptacja obiektów zabytkowych do nowych funkcji • Adaptacja obiektów zabytkowych do nowych funkcji • Problemy związane z adaptacją obiektów zabytkowych do nowych funkcji (funkcjonalne, techniczne, prawne)1
T-W-6Opracowanie konserwatorskie i projekty konserwatorskie • Metodologia badań konserwatorskich: program badań, prace przygotowawcze, prace naukowo-badawcze • Inwentaryzacja obiektu zabytkowego • Opinie, orzeczenia, ekspertyzy • Prace terenowe: badania powłok malarskich, badania architektoniczne, badania specjalistyczne, badania archeologiczne • Interpretacja badań1
T-W-7Techniczne i konstrukcyjne aspekty ochrony zabytków • Podstawowe przyczyny wywołujące proces zniszczenia obiektów zabytkowych – murowanych • Przykłady zabezpieczeń konstrukcji podłoża budynku i fundamentów w obiektach zabytkowych – murowanych • Techniczne uwarunkowania ochrony obiektów zabytkowych – murowanych1
T-W-8Techniczne i konstrukcyjne aspekty ochrony zabytków • Podstawowe przyczyny wywołujące proces zniszczenia obiektów zabytkowych – drewnianych • Przykłady zabezpieczeń konstrukcji podłoża budynku i fundamentów w obiektach zabytkowych – drewnianych • Techniczne uwarunkowania ochrony obiektów zabytkowych – drewnianych1
T-W-9Zagadnienia techniczne sytuowania nowych obiektów przy budynkach zabytkowych • Wymagania względem sytuowania obiektów nowoprojektowanych przy budynkach istniejących • Ocena stanu technicznego budynków istniejących • Monitoring obiektu istniejącego • Metody zabezpieczenia głębokich wykopów • Sposoby wzmocnienia strefy posadowienia budynków istniejących • Sposoby budynków nowoprojektowanych w sąsiedztwie budynków istniejących1
T-W-10Ochrona i konserwacja zabytków – historia oraz najważniejsze teorie • Termin „konserwacja zabytków” • Poglądy najważniejszych teoretyków: Viollet-le-Duc , John Ruskin, Camillo Boito, Alois Riegl, Max Dvořák, Georg Dehio1
T-W-11Historia ochrony i opieki nad zabytkami w Polsce • Etapy rozwoju polskiej myśli konserwatorskiej do II Wojny Światowej wraz z podaniem charakterystycznych przykładów działań dla poszczególnych okresów • Powojenna myśl konserwatorska – poglądy Prof. Jana Zachwatowicza • Przykłady odbudowy i restauracji najważniejszych zabytków • Powołanie i działalność Pracowni Konserwacji Zabytków (PKZ)1
T-W-12Odbudowa miast ze zniszczeń wojennych • Charakter i skala zniszczeń wojennych w Warszawie • Powołanie Biura Odbudowy Stolicy • Odbudowa Starego Miasta w Warszawie • Odbudowa Traktu Królewskiego w Warszawie • Charakter i skala zniszczeń wojennych w Szczecinie • Odbudowa najważniejszych zabytków i obszaru Starego Miasta w Szczecinie1
T-W-13Rewitalizacja miast w polskim systemie prawnym – Ustawa o Rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. • Definicja rewitalizacji, wg. ustawy z dnia 9 października 2015 r. • Gminny Program Rewitalizacji • Obszar zdegradowany • Obszar rewitalizacji • Specjalna Strefa Rewitalizacji • Finansowanie procesu rewitalizacji • Zadania Gminy w procesie rewitalizacji • Zasady prowadzenia rewitalizacji: konsultacje społeczne, komitet rewitalizacji • Założenia Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Szczecin1
T-W-14Szczecińskie doświadczenia w procesie rewitalizacji • Rewitalizacja obszaru Śródmieścia w Szczecinie • Rewitalizacja obszarów poprzemysłowych i poportowych na przykładzie Międzyodrza w Szczecinie1
T-W-15Kolokwium zaliczeniowe w formie testu jednokrotnego wyboru1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach, prowadzenie zeszytu z notatkami i rysunkami z wykładów.14
A-W-2napisanie kolokwium w formie testu jednokrotnego wyboru1
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne, wykłady prowadzone w terenie
M-2Analityczna praca własna studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie białej karty obiektu zabytkowego
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium w formie testu sprawdzającego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/07_W01
Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych. Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
AU_1A_W06, AU_1A_W05C-2, C-1T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/07_U01
Absolwent potrafi zastosować wiedzę z zakresu ochrony zabytków i dzidzictwa kulturowego w praktyce projektowej. Rozumie specyfikę projektowania przebudowy i renowacji obiektów istniejących z uwzględnieniem aspektów funkcjonalnych, technicznych oraz prawnych. Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
AU_1A_U10, AU_1A_U11, AU_1A_U13, AU_1A_U15C-2, C-1, C-3T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_S1/B.1/07_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
AU_1A_K03, AU_1A_K04C-3T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/07_W01
Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych. Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/07_U01
Absolwent potrafi zastosować wiedzę z zakresu ochrony zabytków i dzidzictwa kulturowego w praktyce projektowej. Rozumie specyfikę projektowania przebudowy i renowacji obiektów istniejących z uwzględnieniem aspektów funkcjonalnych, technicznych oraz prawnych. Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_S1/B.1/07_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. nr 162 z 17.09.2003, poz.1568, 2003
  2. Karta Wenecka, Ochrona Zabytków, 1974, 3
  3. Zin W., Zabytki urbanistyki i architektury w Polsce, tom I: Odbudowa i Konserwacja, Arkady, W-wa, 1983
  4. Zachwatowicz, J., Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
  5. Frodl W., Pojęcia i kryteria wartościowania zabytków, Bibl. Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, Seria B, 1966
  6. Borusiewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, Warszawa, 1965
  7. Frycz J., Restauracjai konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918, PWN, 1975
  8. Majdecki L., Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, Warszawa, 1993
  9. Latour S., Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1981
  10. Paszkowski Z., Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1987
  11. Paszkowski Z., Transformacja przestrzeni środmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
  12. Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2011
  13. OCHRONA ZABYTKÓW (OZ) - czasopismo, 2011
  14. Kwartalnik Architketury i Urbanistyki, Komitet AiU PAN, Warszawa, 2011
  15. Akta Nadzoru Budowlanego, Archiwum Państwowe, ul. Wojciecha 1 w Szczecinie, 2011
  16. Przestrzeń i Forma, Sfera, Szczecin, 2011
  17. Ruszczyk G., Architektura drewniana w Polsce, Sport i Turystyka MUZA SA, 2009
  18. Arlet P., Architektura wernakularna obszaru Morza Bałtyckiego. Analogie, różnice, obraz ogólny, ZUT, Szczecin, 2011
  19. Małachowicz E., Ochrona i Konserwacja zabytków, Wrocław, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia dotyczące ochrony zabytków • Wprowadzenie w tematykę ochrony zabytków, omówienie podstawowych pojęć • Definicja „zabytku” • Zabytek chroniony prawem • Zabytki nieruchome i ruchome • Zabytki archeologiczne1
T-W-2Ochrona zabytków w Polsce • Podstawowe treści ustawy „O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami” • Definicja ustawowa pojęcia „ochrona zabytków” • Formy ochrony zabytków w Polsce • Ewidencja zabytków • Formy finansowania ochrony zabytków • Obowiązki właściciela zabytku • Aktualna organizacja i zadania Służby Konserwatorskiej w Polsce • Rola i zakres działania Narodowego Instytutu Dziedzictwa1
T-W-3Charakter dziedzictwa materialnego objętego ochroną konserwatorską w Polsce • Przykłady zabytków budownictwa drewnianego w Polsce • Przyczyny zanikania budownictwa drewnianego w Polsce • Zagrożenia dla architektury drewnianej • Przykłady zabytków budownictwa kamiennego w Polsce • Przykłady zabytków budownictwa ceglanego w Polsce • Przykłady zabytków które zachowały swoją pierwotną funkcje • Przykłady zabytków które zostały poddane adaptacji1
T-W-4Formy projektowania konserwatorskiego • Rodzaje prac konserwatorskich: konserwacja i restauracja • Znaczenie pojęć wraz z przykładami: „zabezpieczenie”, „odsłonięcie”, „rekompozycja”, „konserwacja”, „renowacja”, „restauracja”, „reintegracja”, „integracja”, „restytucja”, „rekonstrukcja”, „odbudowa”, „translokacja”, „rewaloryzacja”1
T-W-5Adaptacja obiektów zabytkowych do nowych funkcji • Adaptacja obiektów zabytkowych do nowych funkcji • Problemy związane z adaptacją obiektów zabytkowych do nowych funkcji (funkcjonalne, techniczne, prawne)1
T-W-6Opracowanie konserwatorskie i projekty konserwatorskie • Metodologia badań konserwatorskich: program badań, prace przygotowawcze, prace naukowo-badawcze • Inwentaryzacja obiektu zabytkowego • Opinie, orzeczenia, ekspertyzy • Prace terenowe: badania powłok malarskich, badania architektoniczne, badania specjalistyczne, badania archeologiczne • Interpretacja badań1
T-W-7Techniczne i konstrukcyjne aspekty ochrony zabytków • Podstawowe przyczyny wywołujące proces zniszczenia obiektów zabytkowych – murowanych • Przykłady zabezpieczeń konstrukcji podłoża budynku i fundamentów w obiektach zabytkowych – murowanych • Techniczne uwarunkowania ochrony obiektów zabytkowych – murowanych1
T-W-8Techniczne i konstrukcyjne aspekty ochrony zabytków • Podstawowe przyczyny wywołujące proces zniszczenia obiektów zabytkowych – drewnianych • Przykłady zabezpieczeń konstrukcji podłoża budynku i fundamentów w obiektach zabytkowych – drewnianych • Techniczne uwarunkowania ochrony obiektów zabytkowych – drewnianych1
T-W-9Zagadnienia techniczne sytuowania nowych obiektów przy budynkach zabytkowych • Wymagania względem sytuowania obiektów nowoprojektowanych przy budynkach istniejących • Ocena stanu technicznego budynków istniejących • Monitoring obiektu istniejącego • Metody zabezpieczenia głębokich wykopów • Sposoby wzmocnienia strefy posadowienia budynków istniejących • Sposoby budynków nowoprojektowanych w sąsiedztwie budynków istniejących1
T-W-10Ochrona i konserwacja zabytków – historia oraz najważniejsze teorie • Termin „konserwacja zabytków” • Poglądy najważniejszych teoretyków: Viollet-le-Duc , John Ruskin, Camillo Boito, Alois Riegl, Max Dvořák, Georg Dehio1
T-W-11Historia ochrony i opieki nad zabytkami w Polsce • Etapy rozwoju polskiej myśli konserwatorskiej do II Wojny Światowej wraz z podaniem charakterystycznych przykładów działań dla poszczególnych okresów • Powojenna myśl konserwatorska – poglądy Prof. Jana Zachwatowicza • Przykłady odbudowy i restauracji najważniejszych zabytków • Powołanie i działalność Pracowni Konserwacji Zabytków (PKZ)1
T-W-12Odbudowa miast ze zniszczeń wojennych • Charakter i skala zniszczeń wojennych w Warszawie • Powołanie Biura Odbudowy Stolicy • Odbudowa Starego Miasta w Warszawie • Odbudowa Traktu Królewskiego w Warszawie • Charakter i skala zniszczeń wojennych w Szczecinie • Odbudowa najważniejszych zabytków i obszaru Starego Miasta w Szczecinie1
T-W-13Rewitalizacja miast w polskim systemie prawnym – Ustawa o Rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. • Definicja rewitalizacji, wg. ustawy z dnia 9 października 2015 r. • Gminny Program Rewitalizacji • Obszar zdegradowany • Obszar rewitalizacji • Specjalna Strefa Rewitalizacji • Finansowanie procesu rewitalizacji • Zadania Gminy w procesie rewitalizacji • Zasady prowadzenia rewitalizacji: konsultacje społeczne, komitet rewitalizacji • Założenia Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Szczecin1
T-W-14Szczecińskie doświadczenia w procesie rewitalizacji • Rewitalizacja obszaru Śródmieścia w Szczecinie • Rewitalizacja obszarów poprzemysłowych i poportowych na przykładzie Międzyodrza w Szczecinie1
T-W-15Kolokwium zaliczeniowe w formie testu jednokrotnego wyboru1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach, prowadzenie zeszytu z notatkami i rysunkami z wykładów.14
A-W-2napisanie kolokwium w formie testu jednokrotnego wyboru1
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/07_W01Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych. Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W06B.W2. absolwent zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa, w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej;
AU_1A_W05B.W1. absolwent zna i rozumie teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego;
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i podstawami projektowania w przestrzeni kulturowej.
Treści programoweT-W-7Techniczne i konstrukcyjne aspekty ochrony zabytków • Podstawowe przyczyny wywołujące proces zniszczenia obiektów zabytkowych – murowanych • Przykłady zabezpieczeń konstrukcji podłoża budynku i fundamentów w obiektach zabytkowych – murowanych • Techniczne uwarunkowania ochrony obiektów zabytkowych – murowanych
T-W-8Techniczne i konstrukcyjne aspekty ochrony zabytków • Podstawowe przyczyny wywołujące proces zniszczenia obiektów zabytkowych – drewnianych • Przykłady zabezpieczeń konstrukcji podłoża budynku i fundamentów w obiektach zabytkowych – drewnianych • Techniczne uwarunkowania ochrony obiektów zabytkowych – drewnianych
T-W-9Zagadnienia techniczne sytuowania nowych obiektów przy budynkach zabytkowych • Wymagania względem sytuowania obiektów nowoprojektowanych przy budynkach istniejących • Ocena stanu technicznego budynków istniejących • Monitoring obiektu istniejącego • Metody zabezpieczenia głębokich wykopów • Sposoby wzmocnienia strefy posadowienia budynków istniejących • Sposoby budynków nowoprojektowanych w sąsiedztwie budynków istniejących
T-W-10Ochrona i konserwacja zabytków – historia oraz najważniejsze teorie • Termin „konserwacja zabytków” • Poglądy najważniejszych teoretyków: Viollet-le-Duc , John Ruskin, Camillo Boito, Alois Riegl, Max Dvořák, Georg Dehio
T-W-11Historia ochrony i opieki nad zabytkami w Polsce • Etapy rozwoju polskiej myśli konserwatorskiej do II Wojny Światowej wraz z podaniem charakterystycznych przykładów działań dla poszczególnych okresów • Powojenna myśl konserwatorska – poglądy Prof. Jana Zachwatowicza • Przykłady odbudowy i restauracji najważniejszych zabytków • Powołanie i działalność Pracowni Konserwacji Zabytków (PKZ)
T-W-12Odbudowa miast ze zniszczeń wojennych • Charakter i skala zniszczeń wojennych w Warszawie • Powołanie Biura Odbudowy Stolicy • Odbudowa Starego Miasta w Warszawie • Odbudowa Traktu Królewskiego w Warszawie • Charakter i skala zniszczeń wojennych w Szczecinie • Odbudowa najważniejszych zabytków i obszaru Starego Miasta w Szczecinie
T-W-13Rewitalizacja miast w polskim systemie prawnym – Ustawa o Rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. • Definicja rewitalizacji, wg. ustawy z dnia 9 października 2015 r. • Gminny Program Rewitalizacji • Obszar zdegradowany • Obszar rewitalizacji • Specjalna Strefa Rewitalizacji • Finansowanie procesu rewitalizacji • Zadania Gminy w procesie rewitalizacji • Zasady prowadzenia rewitalizacji: konsultacje społeczne, komitet rewitalizacji • Założenia Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Szczecin
T-W-14Szczecińskie doświadczenia w procesie rewitalizacji • Rewitalizacja obszaru Śródmieścia w Szczecinie • Rewitalizacja obszarów poprzemysłowych i poportowych na przykładzie Międzyodrza w Szczecinie
T-W-15Kolokwium zaliczeniowe w formie testu jednokrotnego wyboru
T-W-2Ochrona zabytków w Polsce • Podstawowe treści ustawy „O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami” • Definicja ustawowa pojęcia „ochrona zabytków” • Formy ochrony zabytków w Polsce • Ewidencja zabytków • Formy finansowania ochrony zabytków • Obowiązki właściciela zabytku • Aktualna organizacja i zadania Służby Konserwatorskiej w Polsce • Rola i zakres działania Narodowego Instytutu Dziedzictwa
T-W-1Podstawowe zagadnienia dotyczące ochrony zabytków • Wprowadzenie w tematykę ochrony zabytków, omówienie podstawowych pojęć • Definicja „zabytku” • Zabytek chroniony prawem • Zabytki nieruchome i ruchome • Zabytki archeologiczne
T-W-3Charakter dziedzictwa materialnego objętego ochroną konserwatorską w Polsce • Przykłady zabytków budownictwa drewnianego w Polsce • Przyczyny zanikania budownictwa drewnianego w Polsce • Zagrożenia dla architektury drewnianej • Przykłady zabytków budownictwa kamiennego w Polsce • Przykłady zabytków budownictwa ceglanego w Polsce • Przykłady zabytków które zachowały swoją pierwotną funkcje • Przykłady zabytków które zostały poddane adaptacji
T-W-4Formy projektowania konserwatorskiego • Rodzaje prac konserwatorskich: konserwacja i restauracja • Znaczenie pojęć wraz z przykładami: „zabezpieczenie”, „odsłonięcie”, „rekompozycja”, „konserwacja”, „renowacja”, „restauracja”, „reintegracja”, „integracja”, „restytucja”, „rekonstrukcja”, „odbudowa”, „translokacja”, „rewaloryzacja”
T-W-5Adaptacja obiektów zabytkowych do nowych funkcji • Adaptacja obiektów zabytkowych do nowych funkcji • Problemy związane z adaptacją obiektów zabytkowych do nowych funkcji (funkcjonalne, techniczne, prawne)
T-W-6Opracowanie konserwatorskie i projekty konserwatorskie • Metodologia badań konserwatorskich: program badań, prace przygotowawcze, prace naukowo-badawcze • Inwentaryzacja obiektu zabytkowego • Opinie, orzeczenia, ekspertyzy • Prace terenowe: badania powłok malarskich, badania architektoniczne, badania specjalistyczne, badania archeologiczne • Interpretacja badań
Metody nauczaniaM-2Analityczna praca własna studentów.
M-1Wykłady multimedialne, wykłady prowadzone w terenie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium w formie testu sprawdzającego
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie białej karty obiektu zabytkowego
S-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/07_U01Absolwent potrafi zastosować wiedzę z zakresu ochrony zabytków i dzidzictwa kulturowego w praktyce projektowej. Rozumie specyfikę projektowania przebudowy i renowacji obiektów istniejących z uwzględnieniem aspektów funkcjonalnych, technicznych oraz prawnych. Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U10B.U1. absolwent potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich;
AU_1A_U11B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze;
AU_1A_U13B.U4. absolwent potrafi opracować rozwiązania poszczególnych ustrojów i elementów budynków pod względem technologicznym, konstrukcyjnym i materiałowym;
AU_1A_U15B.U6. absolwent potrafi odpowiednio stosować normy i przepisy prawa w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i podstawami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-3Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję.
Treści programoweT-W-7Techniczne i konstrukcyjne aspekty ochrony zabytków • Podstawowe przyczyny wywołujące proces zniszczenia obiektów zabytkowych – murowanych • Przykłady zabezpieczeń konstrukcji podłoża budynku i fundamentów w obiektach zabytkowych – murowanych • Techniczne uwarunkowania ochrony obiektów zabytkowych – murowanych
T-W-8Techniczne i konstrukcyjne aspekty ochrony zabytków • Podstawowe przyczyny wywołujące proces zniszczenia obiektów zabytkowych – drewnianych • Przykłady zabezpieczeń konstrukcji podłoża budynku i fundamentów w obiektach zabytkowych – drewnianych • Techniczne uwarunkowania ochrony obiektów zabytkowych – drewnianych
T-W-9Zagadnienia techniczne sytuowania nowych obiektów przy budynkach zabytkowych • Wymagania względem sytuowania obiektów nowoprojektowanych przy budynkach istniejących • Ocena stanu technicznego budynków istniejących • Monitoring obiektu istniejącego • Metody zabezpieczenia głębokich wykopów • Sposoby wzmocnienia strefy posadowienia budynków istniejących • Sposoby budynków nowoprojektowanych w sąsiedztwie budynków istniejących
T-W-10Ochrona i konserwacja zabytków – historia oraz najważniejsze teorie • Termin „konserwacja zabytków” • Poglądy najważniejszych teoretyków: Viollet-le-Duc , John Ruskin, Camillo Boito, Alois Riegl, Max Dvořák, Georg Dehio
T-W-11Historia ochrony i opieki nad zabytkami w Polsce • Etapy rozwoju polskiej myśli konserwatorskiej do II Wojny Światowej wraz z podaniem charakterystycznych przykładów działań dla poszczególnych okresów • Powojenna myśl konserwatorska – poglądy Prof. Jana Zachwatowicza • Przykłady odbudowy i restauracji najważniejszych zabytków • Powołanie i działalność Pracowni Konserwacji Zabytków (PKZ)
T-W-12Odbudowa miast ze zniszczeń wojennych • Charakter i skala zniszczeń wojennych w Warszawie • Powołanie Biura Odbudowy Stolicy • Odbudowa Starego Miasta w Warszawie • Odbudowa Traktu Królewskiego w Warszawie • Charakter i skala zniszczeń wojennych w Szczecinie • Odbudowa najważniejszych zabytków i obszaru Starego Miasta w Szczecinie
T-W-13Rewitalizacja miast w polskim systemie prawnym – Ustawa o Rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. • Definicja rewitalizacji, wg. ustawy z dnia 9 października 2015 r. • Gminny Program Rewitalizacji • Obszar zdegradowany • Obszar rewitalizacji • Specjalna Strefa Rewitalizacji • Finansowanie procesu rewitalizacji • Zadania Gminy w procesie rewitalizacji • Zasady prowadzenia rewitalizacji: konsultacje społeczne, komitet rewitalizacji • Założenia Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Szczecin
T-W-14Szczecińskie doświadczenia w procesie rewitalizacji • Rewitalizacja obszaru Śródmieścia w Szczecinie • Rewitalizacja obszarów poprzemysłowych i poportowych na przykładzie Międzyodrza w Szczecinie
T-W-15Kolokwium zaliczeniowe w formie testu jednokrotnego wyboru
T-W-2Ochrona zabytków w Polsce • Podstawowe treści ustawy „O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami” • Definicja ustawowa pojęcia „ochrona zabytków” • Formy ochrony zabytków w Polsce • Ewidencja zabytków • Formy finansowania ochrony zabytków • Obowiązki właściciela zabytku • Aktualna organizacja i zadania Służby Konserwatorskiej w Polsce • Rola i zakres działania Narodowego Instytutu Dziedzictwa
T-W-1Podstawowe zagadnienia dotyczące ochrony zabytków • Wprowadzenie w tematykę ochrony zabytków, omówienie podstawowych pojęć • Definicja „zabytku” • Zabytek chroniony prawem • Zabytki nieruchome i ruchome • Zabytki archeologiczne
T-W-3Charakter dziedzictwa materialnego objętego ochroną konserwatorską w Polsce • Przykłady zabytków budownictwa drewnianego w Polsce • Przyczyny zanikania budownictwa drewnianego w Polsce • Zagrożenia dla architektury drewnianej • Przykłady zabytków budownictwa kamiennego w Polsce • Przykłady zabytków budownictwa ceglanego w Polsce • Przykłady zabytków które zachowały swoją pierwotną funkcje • Przykłady zabytków które zostały poddane adaptacji
T-W-4Formy projektowania konserwatorskiego • Rodzaje prac konserwatorskich: konserwacja i restauracja • Znaczenie pojęć wraz z przykładami: „zabezpieczenie”, „odsłonięcie”, „rekompozycja”, „konserwacja”, „renowacja”, „restauracja”, „reintegracja”, „integracja”, „restytucja”, „rekonstrukcja”, „odbudowa”, „translokacja”, „rewaloryzacja”
T-W-5Adaptacja obiektów zabytkowych do nowych funkcji • Adaptacja obiektów zabytkowych do nowych funkcji • Problemy związane z adaptacją obiektów zabytkowych do nowych funkcji (funkcjonalne, techniczne, prawne)
T-W-6Opracowanie konserwatorskie i projekty konserwatorskie • Metodologia badań konserwatorskich: program badań, prace przygotowawcze, prace naukowo-badawcze • Inwentaryzacja obiektu zabytkowego • Opinie, orzeczenia, ekspertyzy • Prace terenowe: badania powłok malarskich, badania architektoniczne, badania specjalistyczne, badania archeologiczne • Interpretacja badań
Metody nauczaniaM-2Analityczna praca własna studentów.
M-1Wykłady multimedialne, wykłady prowadzone w terenie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium w formie testu sprawdzającego
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie białej karty obiektu zabytkowego
S-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_S1/B.1/07_K01Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K03B.S1. absolwent jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii;
AU_1A_K04B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję.
Treści programoweT-W-7Techniczne i konstrukcyjne aspekty ochrony zabytków • Podstawowe przyczyny wywołujące proces zniszczenia obiektów zabytkowych – murowanych • Przykłady zabezpieczeń konstrukcji podłoża budynku i fundamentów w obiektach zabytkowych – murowanych • Techniczne uwarunkowania ochrony obiektów zabytkowych – murowanych
T-W-8Techniczne i konstrukcyjne aspekty ochrony zabytków • Podstawowe przyczyny wywołujące proces zniszczenia obiektów zabytkowych – drewnianych • Przykłady zabezpieczeń konstrukcji podłoża budynku i fundamentów w obiektach zabytkowych – drewnianych • Techniczne uwarunkowania ochrony obiektów zabytkowych – drewnianych
T-W-9Zagadnienia techniczne sytuowania nowych obiektów przy budynkach zabytkowych • Wymagania względem sytuowania obiektów nowoprojektowanych przy budynkach istniejących • Ocena stanu technicznego budynków istniejących • Monitoring obiektu istniejącego • Metody zabezpieczenia głębokich wykopów • Sposoby wzmocnienia strefy posadowienia budynków istniejących • Sposoby budynków nowoprojektowanych w sąsiedztwie budynków istniejących
T-W-10Ochrona i konserwacja zabytków – historia oraz najważniejsze teorie • Termin „konserwacja zabytków” • Poglądy najważniejszych teoretyków: Viollet-le-Duc , John Ruskin, Camillo Boito, Alois Riegl, Max Dvořák, Georg Dehio
T-W-11Historia ochrony i opieki nad zabytkami w Polsce • Etapy rozwoju polskiej myśli konserwatorskiej do II Wojny Światowej wraz z podaniem charakterystycznych przykładów działań dla poszczególnych okresów • Powojenna myśl konserwatorska – poglądy Prof. Jana Zachwatowicza • Przykłady odbudowy i restauracji najważniejszych zabytków • Powołanie i działalność Pracowni Konserwacji Zabytków (PKZ)
T-W-12Odbudowa miast ze zniszczeń wojennych • Charakter i skala zniszczeń wojennych w Warszawie • Powołanie Biura Odbudowy Stolicy • Odbudowa Starego Miasta w Warszawie • Odbudowa Traktu Królewskiego w Warszawie • Charakter i skala zniszczeń wojennych w Szczecinie • Odbudowa najważniejszych zabytków i obszaru Starego Miasta w Szczecinie
T-W-13Rewitalizacja miast w polskim systemie prawnym – Ustawa o Rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. • Definicja rewitalizacji, wg. ustawy z dnia 9 października 2015 r. • Gminny Program Rewitalizacji • Obszar zdegradowany • Obszar rewitalizacji • Specjalna Strefa Rewitalizacji • Finansowanie procesu rewitalizacji • Zadania Gminy w procesie rewitalizacji • Zasady prowadzenia rewitalizacji: konsultacje społeczne, komitet rewitalizacji • Założenia Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Szczecin
T-W-14Szczecińskie doświadczenia w procesie rewitalizacji • Rewitalizacja obszaru Śródmieścia w Szczecinie • Rewitalizacja obszarów poprzemysłowych i poportowych na przykładzie Międzyodrza w Szczecinie
T-W-15Kolokwium zaliczeniowe w formie testu jednokrotnego wyboru
T-W-2Ochrona zabytków w Polsce • Podstawowe treści ustawy „O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami” • Definicja ustawowa pojęcia „ochrona zabytków” • Formy ochrony zabytków w Polsce • Ewidencja zabytków • Formy finansowania ochrony zabytków • Obowiązki właściciela zabytku • Aktualna organizacja i zadania Służby Konserwatorskiej w Polsce • Rola i zakres działania Narodowego Instytutu Dziedzictwa
T-W-1Podstawowe zagadnienia dotyczące ochrony zabytków • Wprowadzenie w tematykę ochrony zabytków, omówienie podstawowych pojęć • Definicja „zabytku” • Zabytek chroniony prawem • Zabytki nieruchome i ruchome • Zabytki archeologiczne
T-W-3Charakter dziedzictwa materialnego objętego ochroną konserwatorską w Polsce • Przykłady zabytków budownictwa drewnianego w Polsce • Przyczyny zanikania budownictwa drewnianego w Polsce • Zagrożenia dla architektury drewnianej • Przykłady zabytków budownictwa kamiennego w Polsce • Przykłady zabytków budownictwa ceglanego w Polsce • Przykłady zabytków które zachowały swoją pierwotną funkcje • Przykłady zabytków które zostały poddane adaptacji
T-W-4Formy projektowania konserwatorskiego • Rodzaje prac konserwatorskich: konserwacja i restauracja • Znaczenie pojęć wraz z przykładami: „zabezpieczenie”, „odsłonięcie”, „rekompozycja”, „konserwacja”, „renowacja”, „restauracja”, „reintegracja”, „integracja”, „restytucja”, „rekonstrukcja”, „odbudowa”, „translokacja”, „rewaloryzacja”
T-W-5Adaptacja obiektów zabytkowych do nowych funkcji • Adaptacja obiektów zabytkowych do nowych funkcji • Problemy związane z adaptacją obiektów zabytkowych do nowych funkcji (funkcjonalne, techniczne, prawne)
T-W-6Opracowanie konserwatorskie i projekty konserwatorskie • Metodologia badań konserwatorskich: program badań, prace przygotowawcze, prace naukowo-badawcze • Inwentaryzacja obiektu zabytkowego • Opinie, orzeczenia, ekspertyzy • Prace terenowe: badania powłok malarskich, badania architektoniczne, badania specjalistyczne, badania archeologiczne • Interpretacja badań
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne, wykłady prowadzone w terenie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium w formie testu sprawdzającego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0