Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień BHP ze studiów I stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.1
T-W-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.1
T-W-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy1
T-W-4Mierniki oceny warunków pracy1
T-W-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Czynne uczestnictwo w wykładach0
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Czynne uczestnictwo w wykładach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_DS2-I/2_W01
Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepisów BHP
AU_2A_W02C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_DS2-I/2_U01
Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
AU_2A_U17, AU_2A_U23C-1T-W-5, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_DS2-I/2_K01
Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
AU_2A_K05C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_DS2-I/2_W01
Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepisów BHP
2,0
3,0Student definiuje zagrożenia na stanowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_DS2-I/2_U01
Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
2,0
3,0Student dostrzega zagrożenia w środowisku pracy i podejmuje właściwe sposoby działania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_DS2-I/2_K01
Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
2,0
3,0Student wykazuje małą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bukała W., Szczęch K., Bezpieczeństwo i higiena pracy, WSiP, Warszawa, 2013
  2. Gedliczka A., Atlas miar człowieka, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001
  3. Nowak E., Atlas antropometryczny populacji polskiej - dane do projektowania, Instytu Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2000
  4. Górska E., Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperyment, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002, II
  5. Morozowski J., Awrejcewicz J., Podstawy biomechaniki, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Barnes C, Mercer G., Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.1
T-W-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.1
T-W-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy1
T-W-4Mierniki oceny warunków pracy1
T-W-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia1
5

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czynne uczestnictwo w wykładach0
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_DS2-I/2_W01Ma wiedzę poszerzoną o podstawowe zagadnienia z zakresu prawidłowgo kształtowania środowiska pracy. Rozumie zasadność stosowania przepisów BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W02A.W2. absolwent zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań;
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-W-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
T-W-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.
T-W-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.
T-W-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Czynne uczestnictwo w wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje zagrożenia na stanowisku pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_DS2-I/2_U01Posiada umiejętność stosowania przepisów BHP w środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U17B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze, oraz brać odpowiedzialność za podejmowane decyzje techniczne w środowisku i za przekazanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego następnym pokoleniom;
AU_2A_U23B.U8. absolwent potrafi odpowiednio stosować normy i reguły zawodowe i etyczne oraz przepisy prawa w zakresie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planowania przestrzennego.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-W-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
T-W-4Mierniki oceny warunków pracy
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Czynne uczestnictwo w wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega zagrożenia w środowisku pracy i podejmuje właściwe sposoby działania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_DS2-I/2_K01Interesuje się zagadniami BHP w kontekście współcześnie postępujących zmian cywilizacyjnych i dzieli się swymi spostrzeżeniami z innymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K05B.S1. absolwent jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta;
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności stosowania przepisów i zasad BHP w środowisku pracy
Treści programoweT-W-5Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia
T-W-1Podstawowe zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Analiza procesu pracy.
T-W-2Czynniki zagrożeń zawodowych i kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ocena obciążeń człowieka w procesie pracy.
T-W-3Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
T-W-4Mierniki oceny warunków pracy
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe i filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Czynne uczestnictwo w wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje małą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0