Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Cytogenetyka i inżynieria chromosomowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Cytogenetyka i inżynieria chromosomowa
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki, cytologii oraz biologii molekularnej. Umiejętność posługiwania się mikroskopami świetlnymi oraz podstawowym sprzętem laboratoryjnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki roślin, zwierząt i człowieka. Poznanie metod z zakresu inżynierii chromosomowej i możliwości jej zastosowania w hodowli roślin i zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie i utrwalanie tkanek roślinnych. Mikroskopowy obraz podziałów komórkowych2
T-L-2Barwienie chromosomów metafazowych przy użyciu acetokarminu. Określanie liczby chromosomów. Tworzenie i analiza kariogramów1
T-L-3Barwienie chromosomów roślinnych metodą Feulgena. Zasady wykonywania pomiarów cytometrycznych2
T-L-4Preparatyka i uzyskiwanie chromosomów mitotycznych ssaków w oparciu o hodowle in vitro limfocytów2
T-L-5Analiza stopnia uszkodzeń DNA - test kometkowy.4
T-L-6Barwienie prążkowe – zastosowanie techniki GTG w uzyskiwaniu prążków G oraz techniki CBG w uzyskiwaniu prążków C2
T-L-7Analiza kariotypu wybranych gatunków zwierząt w oparciu o chromosomy metafazowe prążkowe, polimorfizmu wielkości obszarów centromerowych, zmienna liczba aktywnych obszarów jąderkotwórczych NOR.1
T-L-8Przygotowanie preparatów chromosomów gigantycznych ze ślinianek Drosophila melanogaster.1
15
wykłady
T-W-1Znaczenie i osiągnięcia cytogenetyki w obszarze nauk biologicznych. Podstawowe pojęcia używane w cytogenetyce1
T-W-2Cykl komórkowy i mitoza. Struktura chromosomów mitotycznych2
T-W-3Zasady analizy kariotypu1
T-W-4Mejoza. Oogeneza i spermatogeneza. Struktura chromosomów mejotycznych2
T-W-5Techniki barwienia chromosomów1
T-W-6Aberracje chromosomowe3
T-W-7Zmienność liczby chromosomów roślinnych1
T-W-8Zastosowanie metod cytogenetycznych w badaniach genetycznych i hodowli roślin1
T-W-9Inżynieria chromosomowa roślin1
T-W-10Zastosowanie metod cytogenetycznych w hodowli zwierząt i medycynie1
T-W-11Inzynieria chromosomowa zwierząt1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej metod badań cytogenetycznych15
A-L-3Powtórzenie materiału i przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego18
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury13
A-W-3Powtórzenie materiału, przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian testowy
S-3Ocena podsumowująca: Ocena rezultatów prac wykonywanych w czasie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-D02_W01
Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa
BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W07C-1T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-D02_U01
Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
BTinz_2A_U05, BTinz_2A_U04C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-D02_K01
Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
BTinz_2A_K05C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-D02_W01
Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, nie potrafi opisać i scharakteryzować kariotypu
3,0Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, ale nie potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kariotypu i określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów
3,5Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, ale nie potrafi określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć ich przyczyn i następstw
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi szczegółowo opisać i scharakteryzować kariotyp, określić dokładnie rodzaj zmian w strukturze chromosomów i dogłębnie wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-D02_U01
Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
2,0Student nie potrafi wykonać preparatu mikroskopowego i nie potrafi przeprowadzić analizy kariotypu
3,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy kariotypu.
3,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi częściowo przeprowadzić analizę kariotypu.
4,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić w stopniu podstawowym analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
4,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
5,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić dogłębną analizę kariotypu i bardzo dobrze zinterpretować wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-D02_K01
Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
2,0Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędnych do otrzymania preparatów mikroskopowych.
3,0Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
3,5Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
4,0Student dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Względnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
4,5Student bardzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
5,0Student doskonale potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.

Literatura podstawowa

  1. Olszewska M., Podstawy cytogenetyki roślin, PWN, Warszawa, 1999
  2. Bal J., Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie, Springer-PWN, Warszawa, 1998
  3. Olszewska M., Metody badania chromosomów, PWRiL, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Małuszyńska J., Plants cytogenetics, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie i utrwalanie tkanek roślinnych. Mikroskopowy obraz podziałów komórkowych2
T-L-2Barwienie chromosomów metafazowych przy użyciu acetokarminu. Określanie liczby chromosomów. Tworzenie i analiza kariogramów1
T-L-3Barwienie chromosomów roślinnych metodą Feulgena. Zasady wykonywania pomiarów cytometrycznych2
T-L-4Preparatyka i uzyskiwanie chromosomów mitotycznych ssaków w oparciu o hodowle in vitro limfocytów2
T-L-5Analiza stopnia uszkodzeń DNA - test kometkowy.4
T-L-6Barwienie prążkowe – zastosowanie techniki GTG w uzyskiwaniu prążków G oraz techniki CBG w uzyskiwaniu prążków C2
T-L-7Analiza kariotypu wybranych gatunków zwierząt w oparciu o chromosomy metafazowe prążkowe, polimorfizmu wielkości obszarów centromerowych, zmienna liczba aktywnych obszarów jąderkotwórczych NOR.1
T-L-8Przygotowanie preparatów chromosomów gigantycznych ze ślinianek Drosophila melanogaster.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i osiągnięcia cytogenetyki w obszarze nauk biologicznych. Podstawowe pojęcia używane w cytogenetyce1
T-W-2Cykl komórkowy i mitoza. Struktura chromosomów mitotycznych2
T-W-3Zasady analizy kariotypu1
T-W-4Mejoza. Oogeneza i spermatogeneza. Struktura chromosomów mejotycznych2
T-W-5Techniki barwienia chromosomów1
T-W-6Aberracje chromosomowe3
T-W-7Zmienność liczby chromosomów roślinnych1
T-W-8Zastosowanie metod cytogenetycznych w badaniach genetycznych i hodowli roślin1
T-W-9Inżynieria chromosomowa roślin1
T-W-10Zastosowanie metod cytogenetycznych w hodowli zwierząt i medycynie1
T-W-11Inzynieria chromosomowa zwierząt1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej metod badań cytogenetycznych15
A-L-3Powtórzenie materiału i przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego18
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie podręczników i literatury13
A-W-3Powtórzenie materiału, przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D02_W01Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki roślin, zwierząt i człowieka. Poznanie metod z zakresu inżynierii chromosomowej i możliwości jej zastosowania w hodowli roślin i zwierząt.
Treści programoweT-W-7Zmienność liczby chromosomów roślinnych
T-W-9Inżynieria chromosomowa roślin
T-W-11Inzynieria chromosomowa zwierząt
T-W-10Zastosowanie metod cytogenetycznych w hodowli zwierząt i medycynie
T-W-6Aberracje chromosomowe
T-W-5Techniki barwienia chromosomów
T-W-2Cykl komórkowy i mitoza. Struktura chromosomów mitotycznych
T-W-8Zastosowanie metod cytogenetycznych w badaniach genetycznych i hodowli roślin
T-W-3Zasady analizy kariotypu
T-W-1Znaczenie i osiągnięcia cytogenetyki w obszarze nauk biologicznych. Podstawowe pojęcia używane w cytogenetyce
T-W-4Mejoza. Oogeneza i spermatogeneza. Struktura chromosomów mejotycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, nie potrafi opisać i scharakteryzować kariotypu
3,0Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, ale nie potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kariotypu i określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów
3,5Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, ale nie potrafi określić rodzaju zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć ich przyczyn i następstw
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować kariotyp, określić rodzaj zmian w strukturze chromosomów i wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu cytogenetyki, potrafi szczegółowo opisać i scharakteryzować kariotyp, określić dokładnie rodzaj zmian w strukturze chromosomów i dogłębnie wytłumaczyć przyczyny ich powstania oraz możliwe następstwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D02_U01Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
BTinz_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki roślin, zwierząt i człowieka. Poznanie metod z zakresu inżynierii chromosomowej i możliwości jej zastosowania w hodowli roślin i zwierząt.
Treści programoweT-L-3Barwienie chromosomów roślinnych metodą Feulgena. Zasady wykonywania pomiarów cytometrycznych
T-L-2Barwienie chromosomów metafazowych przy użyciu acetokarminu. Określanie liczby chromosomów. Tworzenie i analiza kariogramów
T-L-1Przygotowanie i utrwalanie tkanek roślinnych. Mikroskopowy obraz podziałów komórkowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać preparatu mikroskopowego i nie potrafi przeprowadzić analizy kariotypu
3,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy kariotypu.
3,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi częściowo przeprowadzić analizę kariotypu.
4,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić w stopniu podstawowym analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
4,5Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę kariotypu i zinterpretować wyniki.
5,0Student potrafi wykonać preparaty mikroskopowe pozwalające na określenie liczby chromosomów. Potrafi przeprowadzić dogłębną analizę kariotypu i bardzo dobrze zinterpretować wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-D02_K01Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu cytogenetyki roślin, zwierząt i człowieka. Poznanie metod z zakresu inżynierii chromosomowej i możliwości jej zastosowania w hodowli roślin i zwierząt.
Treści programoweT-L-3Barwienie chromosomów roślinnych metodą Feulgena. Zasady wykonywania pomiarów cytometrycznych
T-L-2Barwienie chromosomów metafazowych przy użyciu acetokarminu. Określanie liczby chromosomów. Tworzenie i analiza kariogramów
T-L-1Przygotowanie i utrwalanie tkanek roślinnych. Mikroskopowy obraz podziałów komórkowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena rezultatów prac wykonywanych w czasie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędnych do otrzymania preparatów mikroskopowych.
3,0Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
3,5Student potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych.
4,0Student dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Względnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
4,5Student bardzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
5,0Student doskonale potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do otrzymania preparatów mikroskopowych. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.