Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Genetyka ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu biologii, chemii, matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu genetyki ogólnej. Zaprezentowanie zagadnień związanych z replikacją i ekspresją materiału genetycznego. Zaprezentowanie metod oceny wartości hodowlanej zwierząt oraz metod selekcji, kojarzenia i krzyżowania. |
C-2 | Przedstawienie przemian materiału genetycznego podczas podziału komórki. Omówienie molekularnych podstaw dziedziczenia cech. Zaprezenowanie zagadnień zwiazanych z mutacjami, ich rodzajami i skutkami. Omówienie definicji odziedziczalności i powtarzalności, analiza pokrewieństwa i rodowodów. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Przygotowanie do samodzielnego prowadznia prac laboratoryjnych skupionych na analizie wybranej sewencji DNA. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podział mitotyczny i mejotyczny. | 2 |
T-A-2 | Budowa chromosomów i chromosomowa teoria Morgana. | 1 |
T-A-3 | Prawa Mendla oraz współdziałanie genów i plejotropia. | 3 |
T-A-4 | Sprzężenie cech. | 2 |
T-A-5 | Cechy ilościowe. Korelacja, regresja. | 2 |
T-A-6 | Odziedziczalność i powtarzalność. Pokrewieństwo i rodowody. | 2 |
12 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja DNA pochodząego z różnych tkanek i organizmów. | 4 |
T-L-2 | Ilościowa i jakościowa ocena materiału genetycznego. | 2 |
T-L-3 | Optymalizacji PCR. | 2 |
T-L-4 | Amplifikacja wybranych fragmentów DNA. | 2 |
T-L-5 | Ocena aplikonów oraz ich trawienie. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia. | 2 |
T-W-2 | Cykl komórkowy. Replikacja. | 2 |
T-W-3 | Realizacja informacji genetycznej. Kod genetyczny, budowa genu. | 2 |
T-W-4 | Mutacje – przyczyny, rodzaje, skutki. | 2 |
T-W-5 | Determinacja i różnicowanie płci. | 2 |
T-W-6 | Genetyka populacji. Zmienność biologiczna | 2 |
T-W-7 | Metody oceny wartości hodowlanej zwierząt. | 2 |
T-W-8 | Metody selekcji, kojarzenia i krzyżowania. | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych | 12 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień zawartych w tematyce zajęć. | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści zajęć audytoryjnych. | 3 |
A-A-4 | Zaliczenie treści zajęć. | 2 |
A-A-5 | Omówienie wyników zaliczenia. | 1 |
A-A-6 | Konsultacje | 3 |
24 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych | 12 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-4 | Omówienie i dyskusja sprawozdania z zajęć laboratoryjnych | 2 |
A-L-5 | Studiowanie wskazanego piśmiennictwa i literatury | 4 |
A-L-6 | Przygotowanie do zaliczenia treści zajęć laboratoryjnych | 3 |
A-L-7 | Zaliczenie treści zajęć laboratoryjnych | 2 |
A-L-8 | Konsultacje | 3 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 16 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 4 |
A-W-4 | Zaliczenie treści wykładów | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena bazująca na ocenie formującej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. Student powienien objaśniać zagadnienia związane z mutacjami DNA. Student powinien zdefiniować i wytłumaczyć zmienność biologiczą i związane z nią definicje. | Kn_1P_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kn_1P_B10_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien opisywać przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student powienien wytłumaczyc molekularne podstawy dziedziczenia. Student powienien objaśniać zagadnienia zwiazane z mutacjami DNA. Student opisuje kluczowe pojęcia dla gentyki populacji. | Kn_1P_W06 | — | — | C-2 | T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-3, T-A-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać matodę izolacji kwasu nukleinowego ze względu na dostępny materiał oraz wybraną metodę przeprowadzić prawidłowo. Student powinien umieć przeprowadzić samodzielnie reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student powienien umieć prowadzić proces elektoforetyczny. Student powienien umieć sporządzic opis przeprowadzonego badania. | Kn_1P_U01 | — | — | C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B10_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałości o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej | Kn_1P_K04 | — | — | C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. Student powienien objaśniać zagadnienia związane z mutacjami DNA. Student powinien zdefiniować i wytłumaczyć zmienność biologiczą i związane z nią definicje. | 2,0 | |
3,0 | Student opisuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student objaśnia proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. Student tłumaczy pojęcie zmienności biologicznej i zna związane z nią definicje. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_B10_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien opisywać przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student powienien wytłumaczyc molekularne podstawy dziedziczenia. Student powienien objaśniać zagadnienia zwiazane z mutacjami DNA. Student opisuje kluczowe pojęcia dla gentyki populacji. | 2,0 | |
3,0 | Student opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy molekularne podstawy dziedziczenia. Student objaśnia zagadnienia związane z gentyką populacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać matodę izolacji kwasu nukleinowego ze względu na dostępny materiał oraz wybraną metodę przeprowadzić prawidłowo. Student powinien umieć przeprowadzić samodzielnie reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student powienien umieć prowadzić proces elektoforetyczny. Student powienien umieć sporządzic opis przeprowadzonego badania. | 2,0 | |
3,0 | Student umie dobrać odpowiednią metodę izolacji kwasu nukleinowego pod kątem rodzaju materiału biologicznego oraz umie przeprowadzić izolacje. Student umie przeprowadzić reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student umie prowadzić proces elektroforetyczny. Student umie sporządzić opis przeprowadzonego badania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B10_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałości o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje dbałość o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidulanej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Charon K.M., Świtonski M., Gentyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000
- Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki, Urban&Partner, Wrocław, 2003
- Winter P.C. Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2004
- Piatkowska B., Goc A., Dabrowska G., Zbiór zadan i pytan z genetyki, UMK, Toruń
Literatura dodatkowa
- Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
- Żuk B, Wierzbicki H., Zatoń-Dobrowolska M., Kulisiewicz Z., Gentyka populacji i metody hodowlane, PWRiL, Warszawa, 2011