Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Genetyka psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw genetyki ogólnej oraz molekularnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciami z zakresu podstaw genetyki psów. Przedtawienie materiału dotyczącego powstawania chorób genetycznych oraz determinacji określonych cech psowatych. |
C-2 | Przedstawienie metod badawczych polegających na wykreowaniu poszczególnych markerów genetycznych wykorzystywanych w hodowli psów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza pokrewieństwa i rodowodów w wybranych hodowlach psów rasowych | 4 |
T-L-2 | Wykorzystanie metod selekcyjnych pozwalających na wybór odpowiedniego zwierzęcia do dalszej hodowli | 2 |
T-L-3 | Izolacja kwasów nukleinowych pochodzących z różnych tkanek psów | 2 |
T-L-4 | Analiza i wybór do dalszych analiz markerów determinująchych podatność na określone cechy użytkowe oraz choroby u psów (np. nowotwory, umaszczenie, dysplazja) | 2 |
T-L-5 | Projektowanie starterów oraz wybór i optymalizacja metody laboratoryjnej | 2 |
T-L-6 | Wykonanie analiz molekularnych oraz analiza uzyskanych wyników badań | 4 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Genetyka mendlowska u psów | 3 |
T-W-2 | Rodowód i jego znaczenie w hodowli psów | 3 |
T-W-3 | Metody wyboru zwierząt do hodowli | 2 |
T-W-4 | Dziedziczenie cech użytkowych i psychicznych u psów | 2 |
T-W-5 | Choroby genetyczne psów | 2 |
T-W-6 | Dziedziczenie ubarwienia u psów | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | Dyskusja z przeprowadzonych zajęć | 4 |
A-L-4 | Samodzielne przygotowanie sie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie sprawozdań z zajeć laboratoryjnych | 8 |
A-L-6 | Zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów | 4 |
A-W-5 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - informacyjny wykład z wykorzystaniem metod multimedialnych |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne i analityczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemny test |
S-2 | Ocena formująca: Analiza poprawności wykonania zadan laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena uwzgledniająca noty formujące |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C06_W01 Student posiada wiedzę z ogólnych zagadnień związanych z genetyką psów oraz metod dziedziczenia okreslonych cech fenotypowych psów. | Kn_1P_W10, Kn_1P_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C06_U01 Student posiada umiejętności do wytypowania najwazniejszych z punktu widzenia hodowli cech fenotypowych psów. Potrafi wykorzystać metody analityczne do badania okreslonych markerów genetycznych psów oraz analizować uzyskane wyniki. | Kn_1P_U02 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C06_K01 Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy oraz potrafi kreować aktywną postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane zagadnienia. | Kn_1P_K02 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-4, T-W-3, T-W-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C06_W01 Student posiada wiedzę z ogólnych zagadnień związanych z genetyką psów oraz metod dziedziczenia okreslonych cech fenotypowych psów. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowa wiedze z genetyki psów oraz metod dziedziczenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C06_U01 Student posiada umiejętności do wytypowania najwazniejszych z punktu widzenia hodowli cech fenotypowych psów. Potrafi wykorzystać metody analityczne do badania okreslonych markerów genetycznych psów oraz analizować uzyskane wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student wykonuje powierzone mu zadania wymagające dzielenia sie zdobytą wiedza z zakresu podstaw genetyki psów. Potrafi tylko ogólnie przeanalizowac wyniki badan. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C06_K01 Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy oraz potrafi kreować aktywną postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane zagadnienia. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość zdobywania wiedzy, posiada zdolność do pobieżnego spojrzenia na analizowane zagadnienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malcolm Willis, Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, 2013
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania sie psów, SGGW, Warszawa, 2002
- Charon K., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Jacke Isabell, Genetics: An introduction for dog breeders, Alpine Blue Ribbon Books, Richmond, TX, USA, 2002