Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Łowiectwo w Polsce i na świecie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Łowiectwo w Polsce i na świecie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca funkcjonowania organizmu zwierząt w ekosystemie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego łowiectwa, gatunków łownych zwierzyny drobnej i grubej oraz sposobu ich pozyskania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Broń, optyka myśliwska oraz zasady jej użytkowania.2
T-A-2Wykonywanie polowań. Zasady pozyskania zwierzyny drobnej i grubej.2
T-A-3Odstrzał różnych gatunków oraz zasady obchodzenia się z ubitą zwierzyną.4
T-A-4Bezpieczeństwo wykonywania polowań zbiorowych i indywidualnych.2
T-A-5Znaczenie psów myśliwskich w racjonalnym użytkowaniu łowiska z uwzględnieniem aspektu etycznego.2
T-A-6Baza żerowa oraz zapobieganie szkodom łowieckim.2
T-A-7Budowa urządzeń łowieckich.2
T-A-8Tryb i warunki wstąpienia do Polskiego Związku Łowieckiego, regulacje prawne.2
T-A-9Wycena trofeów łowieckich.2
20
wykłady
T-W-1Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Rys historyczny łowiectwa polskiego. Organizacja łowiectwa w Polsce i innych krajach.2
T-W-2Charakterystyka gatunków zwierzyny grubej i drobnej.4
T-W-3Zasady funkcjonowania gospodarki łowieckiej. Wykonywanie polowań.2
T-W-4Hodowla zwierzyny oraz regulacja jej liczebności.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych i udział w nich.22
A-A-2Przygotowanie prezentacji na wskazany temat.8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.12
A-W-4Konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja na wskazany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z prezentacji i oceny aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C14.3_W24
Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz sposoby jej pozyskania i wykorzystania.
Kn_1P_W24C-1T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-9, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C14.3_U18
Student potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz przeprowadzić prawidłową selekcję z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących.
Kn_1P_U18C-1T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-9, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C14.3_K03
Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt łownych, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt łownych w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
Kn_1P_K03C-1T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-9, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C14.3_W24
Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz sposoby jej pozyskania i wykorzystania.
2,0
3,0Student zna gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej, sposoby jej pozyskania i wykorzystania z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C14.3_U18
Student potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz przeprowadzić prawidłową selekcję z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących.
2,0
3,0Student potrafi oszacować i ocenić wielkość populacji niektórych gatunków oraz opracować metody umożliwiające dostosowanie wielkości populacji do aktualnych warunków ekosystemu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C14.3_K03
Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt łownych, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt łownych w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
2,0
3,0Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt łownych w stopniu dostatecznym, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt łownych w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nüβlein F., Łowiectwo., Galaktyka, Łódź, 2005
  2. Gembarzewski A., Konnak Z., Matuszewski G., Obwód łowiecki. Poradnik gospodarowania w obwodzie łowieckim dla praktyków., Wydawnictwo Świat., Warszawa, 2010
  3. Pasławski T., Podręcznik selekcjonera zwierzyny., Wydawnictwo Świat., Warszawa, 1999
  4. Wójcik M., Hołoś - Krajewska I., O szacowaniu szkód łowieckich., Oficyna Wydawnicza OIKOS., Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szukiel E., Ochrona drzew przed ssakami roślinożernymi., Wyd. CILP, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Broń, optyka myśliwska oraz zasady jej użytkowania.2
T-A-2Wykonywanie polowań. Zasady pozyskania zwierzyny drobnej i grubej.2
T-A-3Odstrzał różnych gatunków oraz zasady obchodzenia się z ubitą zwierzyną.4
T-A-4Bezpieczeństwo wykonywania polowań zbiorowych i indywidualnych.2
T-A-5Znaczenie psów myśliwskich w racjonalnym użytkowaniu łowiska z uwzględnieniem aspektu etycznego.2
T-A-6Baza żerowa oraz zapobieganie szkodom łowieckim.2
T-A-7Budowa urządzeń łowieckich.2
T-A-8Tryb i warunki wstąpienia do Polskiego Związku Łowieckiego, regulacje prawne.2
T-A-9Wycena trofeów łowieckich.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Rys historyczny łowiectwa polskiego. Organizacja łowiectwa w Polsce i innych krajach.2
T-W-2Charakterystyka gatunków zwierzyny grubej i drobnej.4
T-W-3Zasady funkcjonowania gospodarki łowieckiej. Wykonywanie polowań.2
T-W-4Hodowla zwierzyny oraz regulacja jej liczebności.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych i udział w nich.22
A-A-2Przygotowanie prezentacji na wskazany temat.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.12
A-W-4Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C14.3_W24Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz sposoby jej pozyskania i wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W24Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii gatunków łownych oraz zna zasady gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego łowiectwa, gatunków łownych zwierzyny drobnej i grubej oraz sposobu ich pozyskania.
Treści programoweT-A-8Tryb i warunki wstąpienia do Polskiego Związku Łowieckiego, regulacje prawne.
T-A-1Broń, optyka myśliwska oraz zasady jej użytkowania.
T-A-3Odstrzał różnych gatunków oraz zasady obchodzenia się z ubitą zwierzyną.
T-A-5Znaczenie psów myśliwskich w racjonalnym użytkowaniu łowiska z uwzględnieniem aspektu etycznego.
T-A-9Wycena trofeów łowieckich.
T-A-6Baza żerowa oraz zapobieganie szkodom łowieckim.
T-W-1Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Rys historyczny łowiectwa polskiego. Organizacja łowiectwa w Polsce i innych krajach.
T-W-2Charakterystyka gatunków zwierzyny grubej i drobnej.
T-W-3Zasady funkcjonowania gospodarki łowieckiej. Wykonywanie polowań.
T-W-4Hodowla zwierzyny oraz regulacja jej liczebności.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja na wskazany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej, sposoby jej pozyskania i wykorzystania z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C14.3_U18Student potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz przeprowadzić prawidłową selekcję z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego łowiectwa, gatunków łownych zwierzyny drobnej i grubej oraz sposobu ich pozyskania.
Treści programoweT-A-8Tryb i warunki wstąpienia do Polskiego Związku Łowieckiego, regulacje prawne.
T-A-1Broń, optyka myśliwska oraz zasady jej użytkowania.
T-A-3Odstrzał różnych gatunków oraz zasady obchodzenia się z ubitą zwierzyną.
T-A-5Znaczenie psów myśliwskich w racjonalnym użytkowaniu łowiska z uwzględnieniem aspektu etycznego.
T-A-9Wycena trofeów łowieckich.
T-A-6Baza żerowa oraz zapobieganie szkodom łowieckim.
T-W-1Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Rys historyczny łowiectwa polskiego. Organizacja łowiectwa w Polsce i innych krajach.
T-W-2Charakterystyka gatunków zwierzyny grubej i drobnej.
T-W-3Zasady funkcjonowania gospodarki łowieckiej. Wykonywanie polowań.
T-W-4Hodowla zwierzyny oraz regulacja jej liczebności.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja na wskazany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi oszacować i ocenić wielkość populacji niektórych gatunków oraz opracować metody umożliwiające dostosowanie wielkości populacji do aktualnych warunków ekosystemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C14.3_K03Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt łownych, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt łownych w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego łowiectwa, gatunków łownych zwierzyny drobnej i grubej oraz sposobu ich pozyskania.
Treści programoweT-A-8Tryb i warunki wstąpienia do Polskiego Związku Łowieckiego, regulacje prawne.
T-A-1Broń, optyka myśliwska oraz zasady jej użytkowania.
T-A-3Odstrzał różnych gatunków oraz zasady obchodzenia się z ubitą zwierzyną.
T-A-5Znaczenie psów myśliwskich w racjonalnym użytkowaniu łowiska z uwzględnieniem aspektu etycznego.
T-A-2Wykonywanie polowań. Zasady pozyskania zwierzyny drobnej i grubej.
T-A-9Wycena trofeów łowieckich.
T-A-4Bezpieczeństwo wykonywania polowań zbiorowych i indywidualnych.
T-A-7Budowa urządzeń łowieckich.
T-A-6Baza żerowa oraz zapobieganie szkodom łowieckim.
T-W-1Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Rys historyczny łowiectwa polskiego. Organizacja łowiectwa w Polsce i innych krajach.
T-W-2Charakterystyka gatunków zwierzyny grubej i drobnej.
T-W-3Zasady funkcjonowania gospodarki łowieckiej. Wykonywanie polowań.
T-W-4Hodowla zwierzyny oraz regulacja jej liczebności.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Metoda projektów.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Prezentacja na wskazany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt łownych w stopniu dostatecznym, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt łownych w oparciu o różne naukowe źródła informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0