Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy szkolenia psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy szkolenia psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marta Górska <Marta_Gorska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowanie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą szkolenia psów oraz uczestnictwo w treningach szkolenia psów w rożnym wieku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tradycyjne metody szkolenia psów w praktyce | 2 |
T-L-2 | Nowoczesne metody szkolenia psów w praktyce Treningi wzmacniające aparat ruchu z wykorzystaniem metody FitPaws | 4 |
T-L-3 | Sposoby uczenia się psów w praktyce | 4 |
T-L-4 | Nauka podstawowych komend w praktyce Ćwiczenia budujące dobre relacje z psem | 4 |
T-L-5 | Podstawowe zagadnienia związane z przygotowaniem psa do treningu | 4 |
T-L-6 | Szkolenie psów z zakresu przedszkola dla szczeniąt i ogólnego posłuszeństwa | 4 |
22 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie - rys historyczny szkolenia psów | 2 |
T-W-2 | Tradycyjne i nowoczesne metody szkolenia psów Wprowadzenie do treningu FitPaws | 4 |
T-W-3 | Sposoby uczenia się psów | 1 |
T-W-4 | Najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem | 2 |
T-W-5 | Nauka podstawowych komend | 3 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 22 |
A-L-2 | studiowanie piśmiennictwa | 11 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-L-4 | Konsultacje | 7 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
A-W-3 | studiowanie piśmiennictwa | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - opis, objasnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Metoda praktyczna - pokaz |
M-3 | Metoda eksponująca - fim |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: konsultacje |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności syudenta na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: wejściówki sprawdzające stopień przyswojenia przez studentów partii materiału opanowanego dzieki pracy własnej |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C17_W01 Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą szkolenia psów, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy. | Kn_1P_W19, Kn_1P_W13 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C17_U01 Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i zachowań różnymi metodami szkoleniowymi wykorzystując znajomość sposobów uczenia się psów, student potrafi wykonać podstawowe ćwiczenia budujące dobre relacje z psem i zmotywować go do pracy | Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C17_K01 Student posiada świadomość potrzeby popularyzacji szkoleń wśród właścicieli psów różnych ras, potrafi pracować w zespole | Kn_1P_K02, Kn_1P_K04, Kn_1P_K07 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C17_W01 Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą szkolenia psów, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą szkolenia psów, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy, popełnia błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C17_U01 Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i zachowań różnymi metodami szkoleniowymi wykorzystując znajomość sposobów uczenia się psów, student potrafi wykonać podstawowe ćwiczenia budujące dobre relacje z psem i zmotywować go do pracy | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, - wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C17_K01 Student posiada świadomość potrzeby popularyzacji szkoleń wśród właścicieli psów różnych ras, potrafi pracować w zespole | 2,0 | |
3,0 | Student posiada świadomość potrzeby popularyzacji szkoleń wśród właścicieli psów różnych ras, potrafi pracować w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Miller Pat, Nasz wierny przyjaciel pies : metody wzmocnienia psów w treningu, Książka i Wiedza, Warszawa, 2005
- Horowitz Alexandra, HorOczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, CZARNA OWCA, 2011
- Eaton Barry, Dominacja prawda czy mit, Psia Wachta, 2009
- Donaldson Jean, Pies i człowiek, GALAKTYKA, Łódź, 2007
- Mrzewińska Zofia, Po obu końcach smyczy, ERGOS, 2002
Literatura dodatkowa
- Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem : doskonalenie sztuki porozumiewania się, GALAKTYKA, Łódź, 2004
- Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, Łódź, 2010